مجلس

پروتکل الحاقی، خطوط قرمز مذاکرات ما است

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از هفته گذشته به طور جدی وارد بحث توافق هسته‌ای شده است؛ عملکرد تیم مذاکره‌کننده و موضوع توافق را مورد بازبینی جدی قرار داده است. لذا جایی‌که ببینیم طرف مقابل و تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز عبور کرده‌اند، مجلس به صورت جدی ورود می‌کند و می‌ایستد، البته یکی از خطوط قرمز ما پروتکل الحاقی است.
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار «شما» در رابطه با روند مذاکرات هستهای اظهار داشت: انتظار میرفت در سال همدلی و همزبانی، دولت تعامل بیشتری را با مجلس داشته باشد. متاسفانه دولت در بحث مذاکرات هستهای اطلاعات خوب و دقیقی را در اختیار مجلس نمیگذارد، این موضوع خلاف اصول قانون اساسی است و دلیل آن را باید خود دولت پاسخ دهد. ما هرگونه اطلاعاتی را در این زمینه از منابع دیگری به دست میآوریم که واقعیت هم دارد.

وی افزود: مجلس بهدنبال بهانهگیری و چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست، دولت باید عینک بدبینی خود را بردارد. مجلس اعتقاد دارد که امروز با همدلی دولت باید مشکلات و مسائل کشور حل شود؛ بحث تورم و گرانی و مسائل بیکاری و... . حقیقتا راهکار مشکلات کشور بنا به فرمایش رهبری، در لوزان و نیویورک و ژنو نیست؛ توقع داریم که تیم مذاکرهکننده کار خود را پیگیر شود و دیگر بخشهای دولت نیز به وظایف خود عمل کنند. آقای روحانی خود را فرزند مجلس معرفی کردهاند؛ ولی متاسفانه در عمل آن را شاهد نیستیم.

آصفری ادامه داد: معتقدیم از ظرفیت مجلس در توافق هستهای باید استفاده شود. توقع داشتیم که در تیم هستهای از یکی از نمایندگان هم استفاده میشد تا بر روند مذاکرات نظارت داشته باشند که متاسفانه این امر محقق نشد و امروز میبینیم در مذاکرات مسائلی مطرح میشود که به هستهای مرتبط نیست.

وی افزود: امروز مجلس پارلمانهای خوب و فعالی دارد و میتوان از ظرفیتهای آنها برای جایگزینی تحریمها و حل مشکلات اقتصادی و جذب سرمایههای داخلی و خارجی استفاده کند. ولی دولت از این ظرفیتها استفاده نمیکند.

نماینده مردم اراک با اشاره به موضعگیریهای طرف غربی در حین مذاکرات خاطر نشان کرد: به نظر من زمانی که در مذاکرات از پذیرش برخی موارد ذوقزده میشویم، سبب میشود که طرف مقابل سوءاستفاده کند. زیرا هنوز توافقی شکل نگرفته بود شاهد بودیم برخی از مسئولین کشور به یکدیگر تبریک گفتند و ابراز خرسندی کردند! همین امر موجب اعلام موضعگیریهایی از سوی طرف مقابل شد.

وی افزود: اگر ما متوجه موضعگیریهایمان باشیم و همان حرکتی را که غرب انجام میدهد، انجام بدهیم مطمئنا میتوانیم پای میز مذاکره به حق خود برسیم؛ اما وقتی حاضر هستیم به هر قیمتی توافق را انجام دهیم، غرب حداقل امتیاز را برای ما در نظر میگیرد. علت این امر این است که ما متاسفانه در منافع ملی کشورمان تعریف مشترکی نداریم؛ به طوری که هر جریان و حزبی بنا بر دیدگاه خود منافع ملی کشور را تعریف میکند. امروز اگر جریان اصلاحطلب متوجه باشد که اصولگرایان مخالف نیستند و بهدنبال ایجاد چالش برای روند مذاکرات نیستند، به طبع با کارهای ژورنالیستی این گونه ذوقزدگی خود را به نمایش نمیگذاشتند که از طرف مقابل امتیاز گرفتهاند. در حالی که ما امتیازی نگرفتهایم در ازای درّی گرانبها، جنس بیارزشی دریافت کردهایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه در روند مذاکرات و توافقات همدلی و همزبانی وجود ندارد و این اختلاف دیدگاهها و نظرات سبب میشود که طرف مقابل گامهای بیشتری را بردارد. توصیه میکنیم به دولت که به حداقلها قانع نباشند، زیرا زیادهخواهیهای طرف مقابل تمامی ندارد. دولت متوجه باشد که منتقدین آنها مخالف توافق نیستند و تنها میخواهند تا ما به حق خود برسیم و جلوی فریب کاری و سوء استفاده دشمن را بگیرند و عزت ملت ایران حفظ شود. وی افزود: زمانی طرف غربی از ما میخواست تنها 1000 سانتریفیوژ داشته باشیم؛ ولی وقتی خوشحالی کاذب را میبینند 800 تا را مطرح میکنند و امروز تبدیل میشود به 300 سانتریفیوژ و فردا هم معلوم نیست که این 300 تا هم باقی میماند یا نه! اینها نشان از سوء استفاده طرف مقابل است که در واکنش به موضعگیریها لمپنی و منفعالانه و پوپولیستی برخی از مسئولین میگیرند. اینگونه موضعگیریها شاید خوراک داخلی شود؛ اما بیشتر مورد سواستفاده طرف مقابل است.

آصفری با اشاره به شرط پذیرش پروتکل الحاقی تاکید کرد: هیچ کسی به غیر از مجلس شورای اسلامی نمیتواند وارد مسئله پروتکل الحاقی بشود؛ زیرا عدم پذیرش این پروتکل در مجلس هفتم به تصویب رسیده و قانون است و دولت نمیتواند پروتکل الحاقی را بپذیرد، این جز اختیارات مجلس است و هیچکس نمیتواند وارد شود. تیم مذاکرهکننده این حق را نداشته است که از طرف مجلس هم اعلام رضایت کند. این دورزدن قانون است. مواردی که در خصوص قبول پروتکل الحاقی چه به صورت داوطلبانه و غیر داوطلبانه تازمانی که مجلس تصویب نکرده است نمیتوانند ورود پیدا کنند. اگر دولت چنین تعهدی را به طرف مقابل داده، اشتباه بوده است.

وی از اقدامات مجلس در رابطه با روند مذاکرات هستهای خبرداد و خاطر نشان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از هفته گذشته به طور جدی وارد بحث توافق هستهای شده است؛ عملکرد تیم مذاکرهکننده و موضوع توافق را مورد بازبینی جدی قرار داده است. لذا جاییکه ببینیم طرف مقابل و تیم مذاکرهکننده از خطوط قرمز عبور کردهاند، مجلس به صورت جدی ورود میکند و میایستد، البته یکی از خطوط قرمز ما پروتکل الحاقی است.

https://shoma-weekly.ir/hmTzwD