جامعه

پرسش از شما پاسخ از شما

یکی از دانشجویان مقطع دکترا، با طرح تعدادی سوال از دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه های وی را درباره شرایط سیاسی اجتماعی کشور جویا شد. از این شماره پرسش های این دانشجوی عزیز و پاسخ های دکتر بادامچیان تقدیم شما می شود.

به نظر شما قواعد و حدود رقابت و مشارکت سیاسی برای رقبای سیاسی (به خصوص احزاب و گروه های سیاسی)تدوین و تبیین شده است،پیش بینی پذیر است و بر آن توافق کلی وجود دارد(چهار چوب رقابت سیاسی)؟

قانون احزاب و سیاست های نظام جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته، حدود های قانونی و چگونگی فعالیت های احزاب و تشکل های سیاسی و غیر سیاسی را تعیین نموده است و امور احزاب را به دولت ها واگذار نکرده، به کمیسیون ماده 10 قانون احزاب داده است که یک نماینده از طرف دولت (معاون سیاسی وزیر کشور) دو نماینده از طرف نمایندگان مجلس با انتخاب مجلس و دو نماینده از قوه قضائیه (ریاست قوه و دادستان کل) و دو نماینده احزاب رسمی و پروانه دار به انتخاب خودشان بدون حق رای، ترکیب این کمیسیون را تشکیل می دهند لذا امور احزاب، دستخوش دولت ها(مانند بسیاری از کشورها) نیست.
قانون اساسی و قوانین عادی و رهنمون های امامین انقلاب و نگاه اسلام و قران کریم به تحزب و انواع آن و حزب خدا محور و ضوابط ارزشی اسلامی، نگاه پیشرفته ای به امور مربوط به احزاب و تشکل ها ایجاد کرده است. از نظر ماهیت و ساختار و اهداف و اساسنامه و مرامنامه و تاسیس و انحلال (که فقط توسط دادگاه صالحه میسر است) و نوع فعالیت ها و آزادی بیان و مواضع و گسترش سراسری یا استانی و رقابت های سیاسی و انتخاباتی و سایر امور.
البته شرایط و محیط سیاسی کشور در سطح کشور و منطقه و جهان، تاثیرات خود را بر احزاب و فعالیت ها و رقابت های آنان دارند. مثلا در دوران جنگ 8 ساله تحمیلی با دوران پس از آن جنگ تفاوت هایی وجود دارد که احزاب خود بر آن واقف می باشند

https://shoma-weekly.ir/qxo41Z