ویژه

پدیدآورند‌گان حادثه ۱۵ خرداد

اگر یکی از قاعده‌ها و چارچوبهای مبدأ و شکل‌گیری و استمرار و ثبات و نظام‌سازی و تداوم نهضت ۱۵ خرداد را ولایت فقیه بدانیم که هست، رابطه موتلفه اسلامی با این نهاد مقدس که بی‌بدیل‌ترین نهاد نظام‌سازی جمهوری اسلامی بوده، رابطه‌ای توأم با اطاعت، جهاد، شهادت، تبعیت و حمایت بی‌چون و چرا بوده و این رابطه نه تنها با اصل ولایت بلکه با ولی فقیه زمان یعنی امام راحل و مقام معظم رهبری نیز برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات جریانی است که در این مسیر ثابت قدم بوده‌اند. لذا حزب موتلفه اسلامی با توفیق نعمت الهی و سرگذاشتن بر سپاس خداوند مفتخر است ادعا نماید که؛
نصر عزیزی- از منظر امام راحل و بسیاری از مورخان داخلی و بینالمللی در تعیین کننده بودن، ایجاد و استمرار حادثه مهم ۱۵ خرداد سال ۴۲ برای انقلاب اسلامی تردیدی وجود ندارد. امام راحل در فرازهایی از سخنان خود نسبت به شناخت ماهیت

۱۵ خرداد، مقصد ۱۵ خرداد، به وجود آورندگان و ادامه دهندگان این حادثه بزرگ تاریخی تأکید فراوانی داشتهاند. همچنین برای اهمیت و نحوه استمرار آن این سئوال را مطرح فرمودند که پس از این امید به چه کسانی هست؟

در یک ارزیابی مختصر میتوان گفت پایگاه اجتماعی امام راحل که در وسط میدانهای خون و شهادت، امام امت را یاری نمودند، تودههای مردمی متدین بودند که از درون آنها یاران مؤمن و مجاهد و ثابت قدمی جوشیده و دوشادوش روحانیت به انتظام و ساماندهی تشکیلاتی امور مبارزه و آگاهی تودهها پرداختند.

از زمان شکلگیری مبارزات مدنی در روشهای جدید در مقطع مشروطیت به این طرف به گواه تاریخ سه دسته کلی شامل دستجات و گروههای غربزده و شرقزده، روحانیت اصیل و مبارز و جریانهای سازمان یافته و روشنفکر مذهبی و متمایل به روحانیت حضور داشتهاند. در مقطع شکلگیری ۱۵ خرداد ۴۲، هیئتهای مؤتلفه اسلامی با مبارزات پراکندهای که در کانونهای مساجد و همراهی با فدائیان اسلام و مرحوم آیتالله کاشانی داشتهاند، با تمام وجود سازمان مبارزاتی خود را در خدمت امام راحل قرار دادند که مطالعه تاریخ ۱۵ سال قبل از پیروزی مؤید این ادعا است.

واقعیت این است که موتلفهایها با ارتباط نزدیکشان با امام راحل نه تنها در خلق آن حماسه جاودانه نقش تعیین کننده داشتهاند، بلکه در استمرار آن تا مقطع پیروزی چند کار را انجام دادهاند:

-گروهی به دلایل مختلف از جمله اعدام انقلابی و منطبق بر فتوای مرجعیت حسنعلی منصور به اعدام محکوم شدند ولی شهادت آنها فصل جدیدی از آگاهیبخشی عمومی جامعه ایجاد نمود.

-گروهی به حبس، تبعید و تحمل شکنجهها محکوم شدند و هیچگاه در این میان برنامههای تشکیلاتی برای ساماندهی مبارزات تعطیل نبود.

-آن دسته که از دسترس ساواک و عوامل بیدادگاه طاغوت در کمال ناامنی از آزادیهای مقطعی برخوردار بودند با فراست و زیرکی ضمن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با امام راحل و یاران ویژهاش به توسعه فعالیتها پرداخته و علاوه بر این نسبت به تأمین مالی مبارزان و حوزههای مبارزاتی و خانوادههای مرتبط با آنها اقدام مینمودند.

نکته حائز اهمیت این است که ادعای انحصار مبارزه در تشکیلات هیئتهای مذهبی موتلفه اسلامی نیست، بلکه میتوان گفت موتلفهایها به دلیل حضور در متن مردم و ارتباط مناسب و مخفی با کلیه علمای مجاهد و مبارز و بزرگانی که در گوشه و کنار کشور در تبعید بودهاند، نقش ویژهای در بسیج تودهها داشتهاند.

موضوع حائز اهمیت دیگر سنخیّت فکری و اعتقادی و مذهبی جریان موتلفه اسلامی و عجین بودن آن با منشور مبارزاتی امام راحل و روحانیت مبارز، به نحوی جهتگیری این تشکل را سامان دادن که ظهور وبروز آن بصورت عینی و عملی در ستاد استقبال از امام راحل، شکلگیری حزب جمهوری اسلامی و سایر نهادهای انقلابی و ساختارهای اساسی نظام مسجل است.

اگر یکی از قاعدهها و چارچوبهای مبدأ و شکلگیری و استمرار و ثبات و نظامسازی و تداوم نهضت ۱۵ خرداد را ولایت فقیه بدانیم که هست، رابطه موتلفه اسلامی با این نهاد مقدس که بیبدیلترین نهاد نظامسازی جمهوری اسلامی بوده، رابطهای توأم با اطاعت، جهاد، شهادت، تبعیت و حمایت بیچون و چرا بوده و این رابطه نه تنها با اصل ولایت بلکه با ولی فقیه زمان یعنی امام راحل و مقام معظم رهبری نیز برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات جریانی است که در این مسیر ثابت قدم بودهاند. لذا حزب موتلفه اسلامی با توفیق نعمت الهی و سرگذاشتن بر سپاس خداوند مفتخر است ادعا نماید که؛

۱-با شناخت کامل و اعتقاد راسخ در متن حادثه۱۵ خرداد قرار گرفت.

۲-با مجاهدت، شهادت و مبارزات مبتنی بر شناخت و اعتقاد از جریانهای مؤثر استمرار ۱۵ خرداد بوده است.

۳-کارنامه این جریان نشان میدهد که این تداوم را با افتخار و در تحت لوای رهبری همچنان ادامه میدهد و سرلوحه کار تشکیلاتی خود برای خدمت به نظام اسلامی میداند.

https://shoma-weekly.ir/wZ4J85