جامعه

پدرانه‌هایی برای صیانت از کیان خانواده

به زعم بسیاری تاثیرگذاری دوست و همنشین در دوران نوجوانی می‌تواند بسیار بیشتر از خانواده باشد. پس از‌‌ همان کودکی پسر خود را با گروهی که دغدغه تدین و غیرت دینی دارند همراه کنید. شاید بهترین و در دسترس‌ترین گزینه مساجد و پایگاه‌های بسیج و البته جلسات و محافل قرآنی باشد.
مهدی رجب پور- برخی اعتقاد دارند که ظهور و بروز برخی مشکلات اجتماعی به دلیل کم رنگ شدن غیرت در مردان برخی خانواده ها است. هر چند که شاید این نوعی اغراق باشد، اما بدون شک این موضوعی است که نمی توان آن را هم رد کرد.

اگر از زاویه دینی به مسئله نگاه کنیم، در چیدمان فرهنگ زندگی بشری بر اساس آموزههای الهی، غیرت مرد پاسدار حریم عفت و حیای زن است. بر همین اساس خداوند غیرت را یک امر فطری قرار داده و منشا این امر فطری از شجاعت که امری پسندیده و لازم برای یک مرد است سرچشمه میگیرد. شهید مطهری ریشه غیرت را احساس و عاطفه بشری میداند. پس میتوان غیرت را یک امر فطری با بروز و ظهور اجتماعی دانست. مردان غیور، خود به خود به عفت و حیای زن گرایش دارند چرا که مرد غیور به دنبال حفاظت از ناموس و اولاد خود است و بهترین راه برای این امر، پاسداری از حریم حیا و عفت زن است. تا بتواند به بهترین وجه ناموس خود را از دستبرد غیر در امان بدارد. اما غیرت در پسران نیز همانند حیا در دختران نیازمند آموزش و جهت دهی است تا بتواند به کاملترین و کارآمدترین وجه ممکن به بروز اجتماعی برسد. حضرت امیرالمومنین علی  علیه السلام فرمودهاند: الغیره من الایمان، غیرت از نشانههای ایمان است.

خانواده خانه محبت باشد

از آنجا که غیرت برگرفته از احساس مسئولیت و محبت نسبت به عزیزان است، در اولین گام باید رشتههای محبت و به دنبال آن مسئولیتهای ناشی از محبت در خانواده ایجاد شوند. باید فرزند شما و دغدغههایش مورد توجه و اهمیت پدر و مادر قرار گیرد. اگر پسر بهترین و امنترین جایگاه برای پرکردن خلاهای عاطفی خود را در خانواده بیابد میتواند اولین و البته اساسیترین گام برای رسیدن به این هدف باشد.

پدران، کاملترین الگوهای رفتاری برای پسران

به یاد داشته باشیم که فرزند شما اولین نمودهای غیرت را در رفتار پدر خود میبیند. پس آنچه باید به طور عملی یاد بگیرد جدا بودن حریم غیرت از خشونت است. مبادا خشونتهای خود را به نام غیرت به فرزند خود معرفی کرده و ساحت فطری و الهی غیرت را در ذهن او مخدوش کنید. پسر باید به وضوح ببیند که غیرت از سر محبت و دلسوزی است و البته نمودهای آن کاملا منطقی و قابل دفاع است و اینکه گاهی باید این دلسوزیها همراه با از خود گذشتگی باشد. مرد باید با رفتار خود به فرزندش بفهماند که به واسطه غیرت است که بار مسئولیت خانواده را در بیرون از خانه به تنهایی به دوش میکشد تا مبادا نگاه نااهلی به اهل و ناموسش بیفتد.

پسر میتواند تکیهگاه خانواده باشد

اولین نکته در این کار صبوری و داشتن سعه صدر والدین است چرا که نوجوان به طبع سن کم و تجربه ناچیزش دچار اشتباهات و افراط و تفریطهایی در این زمینه خواهد شد ولی در رویارویی با او هیچگاه نباید اساس غیرت او را زیر سوال برد و با به کار بردن جملاتی نظیر «دهنت بوی شیر میدهد» و یا «تو هنوز بزرگ نشدی پس دخالت نکن» شخصیت اورا کوچک کرد. بلکه باید از او درخواست کنند تا عاقلانهترین و نیز صمیمیترین راه ممکن را برای بروز غیرت خود انتخاب کند و غیرت او را جهت دهی کنند.

مشورت کردن با پسر درباره چگونگی حفاظت از حریم خانواده

پدرها باید بدانند که در این مشاورهها در واقع از فرزند خود میخواهند تا در غیرتمندی خود همچون یک انسان بالغ رفتار کند. نوجوان شما باید در ادامه این مشورت دهیها برای به ثمر رسیدن نگرانیهایش مسئولیت بپذیرد. برای مثال شما میتوانید مشغله زیاد خود را بهانه کنید و از پسر خود بخواهید تا شما را یاری کند و برای آسایش خانواده خریدهای منزل را بر عهده گیرد چرا که شایسته نیست مادر یا خواهر او برای خرید به بیرون از منزل بروند.

همراه کردن پسر نوجوان با گروهی که غیرت دینی دارند

به زعم بسیاری تاثیرگذاری دوست و همنشین در دوران نوجوانی میتواند بسیار بیشتر از خانواده باشد. پس از‌‌ همان کودکی پسر خود را با گروهی که دغدغه تدین و غیرت دینی دارند همراه کنید. شاید بهترین و در دسترسترین گزینه مساجد و پایگاههای بسیج و البته جلسات و محافل قرآنی باشد.

دوران بلوغ جنسی پسر خود را دست کم نگیرید

دوران بلوغ جنسی که در بسیاری با بلوغ احساسی همراه است، دوران انتخابهای عجولانه و دل بستگیهای ظاهری است. پس بهتر است در این دوران رفت و آمدهای خود با خانوادههایی که حد و حدود پوشش در آنها کامل رعایت نمیشود و یا مردان آنها در غیرتمندی نسبت به ناموس کاهل هستند کمتر کنید و الگوهای مناسب را برای او دسترس پذیرتر کنید.

https://shoma-weekly.ir/mWg4eo