مجلس

پایبندی به قانون؛ مهمترین مؤلفه تعامل بین قواست

اگر مجلس در قانونگذاری شرایط دولت و شرایط سخت کشور را در نظر بگیریم و متناسب با توانی که دولت دارد قانونگذاری کنیم و دولت هم به مصوبات مجلس پایبند باشد، تعامل خود به خود شکل می گیرد

لزوم توجه به اخلاقیات  در مسایل مختلف از ضروریات یک جامعه اسلامی است. این رویکردی است برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی، مسئولان و گروهها و همچنین افراد مؤثر در حوزه های سیاسی واجتماعی و اقتصادی.این مسئله از این رو حائز اهمیت است که در آینده ما با حضور طیف های مختلف و سلایق گوناگون در عرصه سیاست کشور مواجه هستیم. سید علی طاهری نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: ما درانتخابات امسال شاهد بودیم که به نسبت انتخابات گذشته، بحث اخلاق خیلی پررنگتر خصوصاً در مناظرات جلوه کرد لذا معلوم می شود که در این عرصه یک گام به جلو برداشته شده است.

درهر جامعه متعالی رعایت اصل اخلاق سبب می شود آن جامعه به سوی جامعه مترقی بر همین اصل پیش برود. نماینده مردم گرگان معتقد است: قطعاً اگر کشور بخواهد به سمت رشد فرهنگی براساس آموزه های دین حرکت کند یکی از مهم ترین مؤلفه ها بحث اخلاق است. حال چه اخلاق فردی و خانوادگی باشد و چه اخلاق اجتماعی یعنی وقتی سخن از اخلاق به میان می آید، فقط اخلاق در روابط اجتماعی و در مسایل فرهنگی مدنظر نیست زیرا در این حوزه هم اخلاق سیاسی وجود دارد و اخلاق اقتصادی و اجتماعی. در این زمینه انتظارمیرود آنچه دین در این روابط تعریف کرده است همه ما نسبت به رعایت آن پایبند باشیم .

حجت الاسلام طاهری ضمن بیان رعایت شروط لازم در اخلاق محوری یادآور می شود: اگراخلاقیات برمحور دین را در تمام امور رعایت کردیم؛ آن بهشت موعودی که خداوند برای این دنیا وعده داده است؛ محقق می شود و در این دنیا زندگی انسان بهشتی می شود و شرط آن این است که ما به این آموزه های دینی پایبند باشیم و به وعده های خداوند در این رابطه اعتماد کنیم؛ زیرا او وعده داده است که جامعه به سمتی خواهد رفت که معنویات در آن جامعه حاکم میشود و البته این امر منوط به این است که ما به فرامین الهی اعتماد داشته باشیم و به آن عمل کنیم.

قطعاً چندگانگی نظرات خیرخواهانه و بر محور اخلاق سبب رشد و تعالی خواهد شد. اکنون که شاهد حضور دوطیف فکری متفاوت در مجلس نهم و منتخب مردم در دولت یازدهم هستیم این انتظار می رود که با وجود این تفاوت دیدگاه در دو قول لزوم تعامل بیشتر در این مجرا را به چشم ببینیم. این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مر قانون، شرط تعامل بین قواست، اظهار داشت:  شرط تعامل بین مجلس و دولت، پایبندی به قانون است. یعنی مجلس در مقام قانونگذار و دولت  به عنوان مجری قانون باید پایبند به قانون باشد. وی افزود اگر ما در قانونگذاری شرایط  دولت و شرایط سخت کشور را در نظر بگیریم و متناسب با توانی که دولت دارد قانونگذاری کنیم و دولت هم  به مصوبات مجلس پایبند باشد،  تعامل خود به خود شکل می گیرد. انتظار ما این است دولت منتخب هم وقتی سر کار بیاید، در تعامل با مجلس در تصویب قوانین و عمل به قانون همگام با مجلس پیش برود.

https://shoma-weekly.ir/UKrMFV