
دکتر علیرضا داودی اصل التهاب آفرینی بخصوص مدل انگلیسی آن را بر پایه ضریب اصطکاک دانست و گفت: ساییده شدن موضوعات و جریانات روی یکدیگر و تلاش برای القای نبود آرامش در کشور در دستور کار رسانههای بیگانه قرار دارد.
وی از راهبردهای رسانههای فارسی زبان بیگانه گفت و تصریح کرد: راهبرد نخست ایجاد التهاب یا آشوب ذهنی است که باعث میشود مخاطب به این نتیجه برسد کار هنوز تمام نشده است. این آشوب ذهنی باعث شود خیلی از افراد دچار توهم شوند و به همین جهت بعضی از رسانهها و افراد به این موضوع ورود پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه رسانههای بیگانه سه بخش مدیریت میدان، میدان عملیات و مدیریت بعد از عملیات را بر عهده دارند، اظهار کرد: مدیریت بعد از عملیات، مدیریت گزارشهای تبصره و مادهای است؛ آنها باید به بالادستیهای خود گزارش بدهند اما چون افکار عمومی با فراخوانهای آنها همراهی نمیکند، به سراغ صنف بندیها میآیند.
داودی درباره نقش و همراهی داخلیها در مدیریت بعد از عملیات گفت: این افراد به دلیل برخی وابستگیهای ذهنی و دلبستگیهایی که دارند، آستینهای خود را بالا میزنند و به رسانههای بیگانه کمک میکنند. امکان دارد یک نماینده مجلس با نطق اشتباه عمدی، یک اندیشمند با حرف بی ربط و یا یک هنرمند یا توییت آگاهانه، به سازماندهی خود کمک عالمانه میکنند.
وی افزود: آنها تلاش میکنند این شرایط بحرانی به انتها نرسد زیرا در صورت تمام شدن این شرایط، نوبت به حسابرسی و سوال و جواب کردن قضایی میرسد و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.
داودی افزود: راهبرد سوم این رسانهها اتفاقات و فشار بیرونی است. این رسانهها برای آنکه سیستم بیرونی و اپوزیسیون را راضی و همراه داشته باشند، از تک موضوعات ایستگاه تبلیغاتی درست میکنند و برای آنها تفاوتی ندارد ایستگاه تبلیغاتی درست کنند.