ویژه

ویژگیهای حکومتی دین اسلام

هیئتی از حزب موتلفه اسلامی به دعوت حزب کارگر کره شمالی با هماهنگی وزارت امور خارجه از تاریخ26 مهر ماه لغایت 3 آبان سال 1391 سفری به این کشور داشت. این هیئت که به ریاست رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی حمیدرضا ترقی و معاونین سازماندهی و طرفداران و قائم مقام معاونت آموزش حزب عازم شده بود، اولین هیئت سیاسی حزبی ایران بود که در طول 40 سال روابط سیاسی بین دو کشور به کره رفته است.
هیئتی از حزب موتلفه اسلامی به دعوت حزب کارگر کره شمالی با هماهنگی وزارت امور خارجه از تاریخ26 مهر ماه لغایت 3 آبان سال 1391 سفری به این کشور داشت. این هیئت که به ریاست رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی حمیدرضا ترقی و معاونین سازماندهی و طرفداران و قائم مقام معاونت آموزش حزب عازم شده بود، اولین هیئت سیاسی حزبی ایران بود که در طول 40 سال روابط سیاسی بین دو کشور به کره رفته است.
دولت کره شمالی که توسط حزب کارگر اداره می‌شود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن نظام جمهوری اسلامی مدافع ایران بوده و در دوران سخت تحریم‌های ناشی از جنگ تحمیلی جزء معدود کشورهایی است که به ایران اسلحه و تجهیزات دفاعی می‌داده است.
و این روابط تا کنون در عرصه‌های مختلف بین‌المللی حفظ شده است.
سفر سال 1368 مقام معظم رهبری در مسئولیت ریاست جمهوری اسلامی ایران به کره شمالی و دیدار و مذاکره با آقای کیم ایل سونگ رهبر آن کشور که با استقبال گرم و گسترده مردم پایتخت آن کشور روبرو شد، موجب جرقه تعیّن رهبری بعد از امام در آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر کبیر انقلاب اسلامی شد.
این کشور 120538 کیلومتر مربع مساحت و با کشورهای چین ، روسیه و کره جنوبی مرز زمینی و بقیه مرزهای آن دریایی است که با ژاپن هم مرز است. کشوری کوهستانی با دره‌های عمیق و باریک و جنگل‌های ساحلی در غرب کشور با جمعیت حدود 25 میلیون نفر که 99 درصد مردم آن با سواد و دارای ادیان کنفوسیوسی و بودایی و فرقه‌ی راه بهشت هستند. این کشور دارای 13 استان و 200 شهرستان است.
تلویزیون دولتی کره یک کانال دائم دارد که هر روز از ساعت 6 تا 11 بعد از ظهر برنامه دارد و یک کانال ویژه شبها و روزهای تعطیل است که چند ساعت برنامه دارد و یک شبکه رادیویی سراسری.
هر روز صبح هنگام شروع کار صبحگاهی تعداد زیادی ماشینهای ون با بلندگوهای بزرگ نصب شده در جلو چهارراه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع مردم به پخش سرودهای انقلابی و شعارهایی در تجلیل و توصیف رهبری کشور بصورت حماسی پخش می‌کنند و جملات رهبری کشور را برای فعالیت روزانه متذکر می‌گردند.
امنیت در کشور بالاست و دزدی و سرقت به ندرت اتفاق می‌افتد، اعتیاد به مواد مخدر و ایدز و فساد اخلاقی در ظاهر به چشم نمی‌خورد ولی در داخل خانه‌ها ممکن است وجود داشته باشد ولی مصرف سیگار و مشروبات الکلی بالا و علنی است.
حزب کارگران کره
این حزب با ایده اولیه مارکسیست لنینی در سال 1946 توسط کیم ایل سونگ پایه‌گذاری شد و با 16 میلیون عنصر به عنوان مهمترین نهاد سیاسی و تنها نهاد قدرتمند کشور رهبری کشور کره را به عهده دارد. دولت و ارتش و سازمانهای اقتصادی و مردم تحت کنترل و سازماندهی و هدایت این حزب قرار دارند.
این حزب از پایین به بالا ایجاد شده و ابتدا بدنه و شهرها سازماندهی شده و سپس از طریق انتخاب نمایندگان آنها رهبری آن شکل گرفته است. به همین خاطر سال اول 12 درصد جمعیت کشور را عضوگیری نمود و اختلافات داخلی بین طرفداران چین و روسیه را پشت سرگذاشت و برای خروج از فشارهای بیرونی آن دو کشور از ایدئولوژی مارکسیست لنینیست فاصله گرفته و با بومی‌سازی ایدئولوژی حزب، ایده جوچه را به عنوان ایدئولوژی خود برگزید که نوعی ناسیونالیسم کره‌ای – سیاست اتکاء به خود و میهن پرستی و ریاضت اقتصادی و ایثار و فداکاری در آن جمع شده بود. این حزب تا کنون 12کنگره برگزار کرده و در هر کنگره بهترین مسائل کشور حکومت تصمیم‌گیری شده است.
حزب کارگر در تمام استانها و شهرستانها و بخش‌ها و روستا مستقر و دارای دفتر است و تمام کارهای مردم از ازدواج و جابجایی و سفرهای کوتاه  بین شهری و بسیج مردم و مسلح کردن مردم به وسیله حزب صورت می‌گیرد. حزب مذکور از هیئت رئیسه کمیته مرکزی، کمیته سیاسی و کمیته نظامی و دبیران حزبی سراسر کشور تشکیل می‌شود. دبیر کل حزب که همان رهبر عالی حزب و کشور است نفر اول کشور و رئیس مجلس عالی کره که دارای بیش از 650 نماینده از استانها و شهرستانها و بخش‌ها و رستاهاست نفر دوم کشور تلقی می‌گردند.

روابط حزب موتلفه اسلامی با کره شمالی
از سفر مقام معظم رهبری در سال 1368 به کره که آقای سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب به عنوان معاون وزیر کشور و همچنین آقای سعید محمدی از اعضای حزب همراه معظم له بودند و نیز دکتر بادامچیان قائم مقام حزب یکبار به دعوت حزب کارگر کره در زمان حیات آقای کیم ایل سونگ به آن کشور سفر کرده است.
ارتباط جدید از حدود یکسال و نیم پیش از طریق وزارت امور خارجه بین سفارت کره به نمایندگی از سوی حزب کارگر با مرکز امور بین‌الملل حزب برقرار شده است.
در طی یکسال ونیم حزب موتلفه ضمن مکاتبات و ابراز همدردی با مردم کره در زمان درگذشت رهبر آن کشور آقای کیم چونگ ایل مناسبتهای دیگری طی جلسات گوناگون پیرامون توسعه روابط دو حزب تبادل نظر نمود که منجر به دو بار دعوت حزب کارگر از موتلفه برای سفر به کره و توسعه روابط شد.
تأکید حزب موتلفه اسلامی در این دیدارها برای شرکت هیئت کره شمالی در اجلاس عدم تعهد ایران در بالاترین سطح و اطلاع موثق تر حزب موتلفه از اینکه چه کسی از کره در این اجلاس شرکت می‌کند نتیجه این دیپلماسی عمومی حزبی بود که در نتیجه رئیس مجلس عالی کره در رأس هیئتی به اجلاس آمد و بعد از اجلاس برنامه رسمی سه روزه‌ای در دیدارها و امضاء تفاهم‌نامه‌ها بویژه دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت.
در این سفر رئیس مرکز بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی و هیئت همراه با دبیر کمیته مرکزی حزب و عضو کمیته سیاسی آن حزب آقای کیم یونگ ایل و آقای پاک گون گوانگ مدیر کل امور بین‌الملل حزب در محل ساختمان مرکزی حزب کارگر کره دیدار و گفتگو کرد و هدیه ویژه‌ای از طریق دبیر کمیته مرکزی به رهبر عالی کره کیم ایل اون هدیه شد.
در این سفر 5 روزه 18 برنامه ملاقات و بازدید برای هیئت حزب موتلفه اسلامی تنظیم شد که به قرار زیر بود.
1- بازدید از زادگاه آقای کیم ایل سونگ و محل زندگی وی
2- ملاقات و مذاکره با معاون امور بین‌الملل حزب
3- شرکت در ضیافت سفارت ایران در کره و دیدار با اعضای سفارت
4- بازدید از موزه تأسیس و تاریخ مبارزات حزب کارگر
5- بازدید از دانشگاه بزرگ کیم ایل سونگ و کتابخانه الکترونیک آن
6- بازدید از مزرعه نمونه گلخانه‌ای سبزیجات در نزدیک پیونگ یانگ
7- بازدید از شهربازی جدید‌التأسیس رونگ رو که توسط رهبر آن کشور ساخته شد
8- بازدید از برج ایده جوچه و آشنایی با ایده جوچه که امروز ایدئولوژی آن کشور را تشکیل می‌دهد
9- بازدید از برج و میدان یادبود حزب کارگر و نمادهای تاریخ مبارزات حزب
10- ملاقات و دیدار با دبیر کمیته مرکزی حزب آقای کیم یونگ ایل و تبادل پیرامون روابط دو حزب و دو کشور و اهداء هدیه به رهبر عالی کره
11- بازدید از مزرعه نمونه هزار هکتاری میوه در دونگ کانگ و صنایع تبدیلی جنب آن
12- بازدید از پارک سنتی – تاریخی کره، حاوی ماکت تمام ساختمانها و نهادها و مراکز دیدنی و تاریخی و طبیعی شبه جزیره کره
13- شرکت هیئت در ضیافت شام دبیر کمیته سیاسی حزب با حضور سفیر جمهوری اسلامی و مذاکرات دوستانه پیرامون مسائل سیاسی منطقه به ویژه سوریه و روابط کره، ژاپن و کره جنوبی
14- بازدید از نمایشگاه دوستی بین‌الملل مربوط به هدایای داده شده به رهبران کره در منطقه کوه میومیانگ در 120 کیلومتری پایتخت
15-    بازدید از کشتی جاسوسی آمریکا که توسط کره توقیف شد
16- بازدید از موزه تجهیزات نظامی ارتش کره
17- بازدید از کودکستان ویژه فرزندان اساتید و معلمان و کارمندان که به مأموریت‌های استانی می‌روند
18- بازدید از قصر کودکان مرکز کانون پرورش و تربیتی پایتخت کره

محتوای دیدار
 با معاون امور بین‌الملل حزب کارگر
در این دیدار که رئیس اداره آسیا و آفریقا و یک معاون و کارشناس امور خاورمیانه حضور داشتند. آقای پاک گون گوانک ضمن خیرمقدم به هیئت حزب موتلفه اسلامی به ریاست آقای ترقی روابط دو کشور ایران و کره پس از پیروزی انقلاب اسلامی را رو به پیشرفت دانسته و بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب ایران از کره و دیدار رهبران دو کشور را اوج سطح روابط دو کشور دانست و از حمایت‌های حزب موتلفه اسلامی از مواضع کره علیه آمریکا و اقدامات مداخله‌جویانه آن کشور در مسائل داخلی کره و اظهار همدردی با مردم کره بخاطر درگذشت آقای کیم جونگ ایل تشکر کرد و خرسندی مردم کره از مقاومت مردم ایران تحت رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای و رئیس جمهور آقای احمدی نژاد در برابر فشارهای آمریکا به ویژه مقاومت در دستیابی به فناوری هسته‌ای‌شان را ابراز و آرزوی موفقیت و پیروزی برای ملت و رهبری ایران کرد.
وی با تبیین ایده جوچه که توسط آقای کیم ایل سونگ به عنوان ایدئولوژی مردم کره گفت که این ایده انسان را تصمیم گیرنده و سازنده آینده خود می‌داند و لذا مردم را به قدرت اصلی کشور کره تبدیل کرده.
معاون بین‌الملل حزب کارگر با اشاره به سیاست سون گون در دوران رهبری آقای کیم چونگ ایل مبنی بر اولویت بخشی به ارتش گفت که بر اساس این سیاست ارتش ستون اصلی کشور کره شده و در دفاع و سازندگی کشور بالاترین نقش را ایفا می‌کند.
آقای باک گون گوانگ شرایط کره بعد از کنگره دوازدهم حزب و رهبری آقای کیم ایل اون را در مسیر تحقق شعار، اتحاد ملی – توان دفاعی و نظامی – انقلاب صنعتی که موجب ارتقاء رفاه در زندگی مردم کره خواهد شد دانست و احداث برج‌های مسکونی جدید و احداث پارک تفریحی و سالن‌های ورزشی و نمایشی جدید برای مردم و اجباری کردن آموزش تا پایان متوسطه را از جمله این سیاستها دانست.
وی با تشریح توطئه غرب برای تجزیه شبه جزیره کره به شمالی و جنوبی و آسیب‌پذیر شدن امنیت منطقه بخاطر کاهش نفوذ روسیه و چین و حضور آمریکا در کره جنوبی علت تقویت قدرت نظامی کره را تهدیدات ناشی از حضور آمریکا در منطقه شرق آسیا و تحریکات از طریق برگزاری مانورهای نظامی در منطقه و ایجاد پایگاههای نظامی آمریکا در کشورهای منطقه دانست و وحدت دوکره را آرمان ملتش تلقی کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که دیدارها و بازدیدهای هیئت حزب موتلفه اسلامی از کره مفید واقع گردیده و روابط دو حزب در آینده افزایش یابد.
 حمیدرضا ترقی در این دیدار ضمن معرفی همراهان خود و تشکر از حزب کارگر کره که برای اولین بار امکان این بازدید و سفر را برای حزب موتلفه اسلامی ایران فراهم کرده گفت:
1- تقدیر و تشکر از اینکه کشور کره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کنار مردم ایران بوده و از انقلاب ما و ملت ما در برابر امپریالیسم غرب دفاع و حمایت کرده است.
2- ملت ما کمکهای تسلیحاتی شما به کشور ما در جنگ تحمیلی را که از همه طرف توسط غرب و آمریکا تحریم بودیم فراموش نمی‌کند.
3- سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی فعلی کشورمان در دوران ریاست جمهوریشان به کره و استقبال خوب شما و ملت کره خاطره به یاد ماندنی برای ماست.
4- درحال حاضر رهبری و دولتهای دو کشور ایران و کره زمینه ارتقاء و توسعه روابط بین ما و شما را فراهم کرده و در سفر اخیر رئیس مجلس عالی کره به ایران و دیدار با رهبری انقلاب بر آن تأکید کردند و حضور ما به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی که گسترده‌ترین و قدرتمندترین و قدیمی‌ترین حزب در ایران است در کشور شما برای توسعه روابط سیاسی و فرهنگی و بین‌المللی و حتی اقتصادی دو کشور انجام شده است.
5- حزب موتلفه اسلامی با 49 سال سابقه فعالیت سیاسی توسط امام خمینی و در خانه ایشان تشکیل شده و در مبارزات ایشان علیه رژیم آمریکایی شاه در کنار امام و سرباز ایشان بود. بدنبال تبعید امام خمینی از ایران به ترکیه و عراق شاخه نظامی حزب ما حکم اعدام منصور نخست وزیر آمریکایی رژیم شاه را که لایحه کاپیتولاسیون برای مصونیت قضایی عوامل آمریکا را به مجلس برده بود اجرا کرد و ضربه سختی به رژیم شاه وارد کرد ولی تعدادی از عناصر مجاهد حزب به زندان ابد محکوم و یا به شهادت رسیدند.
6- حزب ما در دوران مبارزه و انقلاب و پیروزی آن حضوری فعال و موثر داشت و جزء معتمدین رهبر انقلاب اسلامی ایران بود.
7- انقلاب اسلامی ایران اثبات کرد که دین اسلام افیون جامعه نیست بلکه موتور محرک در جنبش مردم در مبارزه با ظلم و بی عدالتی و امپریالیسم است.
8- دین اسلام با سلطه قدرتهای شیطانی بر ملتها و جهان مخالف است و اجازه استثمار انسانها را به هیچ کس نمی‌دهد. اسلام به آزادی و استقلال ملتها و انسانها معتقد است و جامعه را برای رشد و کمال و تعالی انسانها در همه زمینه‌های مادی و معنوی آماده می‌کند.
اسلام اجازه نمی‌دهد قدرت در دست عده‌ای خاص دست بدست شده و فاصله طبقاتی در جامعه پدید آید، اسلام انسان را مالک محصول تلاش خود می‌داند. در اسلام عدالت معیار ثابت وتغییر ناپذیر است و معیاری برای حقانیت هر عمل تاریخی است. اسلام بر اساس مقتضیات روز قادر به تنظیم قوانین است که متناسب با روز و شرایط می‌تواند هدایت‌گر انسانها باشد.
ما اسلام را محصول یک طبقه نمی‌دانیم که ابزاری برای چپاول حقوق محرومان شود. اسلام آنچنان با علم آمیخته است که هیچ رفتاری و اقدام دینی مغایر با علم را نمی‌پسندد بلکه آن را عین علم می‌داند. اسلام انسان را به علم و فکر و تدبر فرا می‌خواند و از جهل و تقلید کورکورانه بر حذر می‌دارد.
اسلام رهبری جامعه را شایسته صالح‌ترین و پاک‌ترین و کم اشتباه‌ترین و با اخلاق‌ترین و مدبر‌ترین و عالم‌ترین به مسائل می‌داند.
9- این نوع نگرش نسبت به دین، امروز الگو و سرمشق بیدار اسلامی در بین ملتهای خاورمیانه شده و آنها را علیه حکام وابسته به استکبار و آمریکا بسیج کرده است.
10- آنچه ما و شما را علیرغم تفاوت ایدئولوژیک کنار هم قرار داده:
1- ضدیت با سلطه گری و یک جانبه‌گرایی قدرتهای سلطه‌گر دنیا
2- ضدیت با استثمارگری و زیاده‌خواهی ابرقدرتها
3- طرفداری و حمایت از مظلومان و ستمدیدگان بشریت
4- ضدیت با سرمایه‌داری و کاپیتالیسم
5- طرفداری از عدالت و برابری انسانها در بهره‌مندی از مواهب جامعه
6- آزادی خواهی و استقلال‌طلبی و مقابله با وابستگی است
11- آمریکا و غرب با طرح خاورمیانه بزرگ خود امنیت و آسایش را از مردم منطقه گرفته‌اند، سیاستهای زیادی خواهانه و دخالت‌جویانه و سلطه‌طلبانه آمریکا در جهان، استقلال و امنیت کشورهای جهان را تهدید می‌کند.
12- آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم پس از 11 سپتامبر در خاورمیانه صدها برابر 11 سپتامبر تلفات انسانی و خسارات اقتصادی به کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان وارد کرده است.
13- اگر کشورهای مثل ایران و کره و چین و روسیه در برابر آمریکا مقاومت و مانع ایجاد نکرده بودند این قدرت سلطه‌گر جنایات بیشتری مرتکب شده بود
14- امروز سرمایه‌داری و کاپیتالیسم و لیبرال دموکراسی غرب بزرگترین دشمن آزادی و استقلال و امنیت و پیشرفت ملتها و کشورها هستند.
15- جوهره انقلاب اسلامی ایران و ماهیت اسلامی که ما به عنوان ایدئولوژی خود برگزیده‌ایم اجازه سازش و کنار آمدن با سلطه‌گران و زورگویان و ظالمان جهان را نمی‌دهد.
16- سالهاست غربی‌ها از طریق تحمیل جنگ و تحریم اقتصادی و تهاجم فرهنگی علیه انقلاب اسلامی ایران بدنبال تغییر این جوهره و رفتار ما هستند ولی ملت ما همچنان محکم و استوار برابر آنها ایستاده و قدمی به عقب بر نگشته است.
17- امروز جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه قدرت اول نظامی و دفاعی است.
امروز جمهوری اسلامی ایران هفدهمین قدرت اقتصادی در جهان است امروز جمهوری اسلامی ایران در پیشرفتهای علمی بالاترین رشد را در جهان دارد. جمهوری اسلامی از شهریور امسال ریاست کشورهای جنبش عدم تعهد را بدست گرفت و باید این جنبش را متحول کرد، چون بعضی کشورهای عضو آن به آمریکا متعهد هستند.
بخش مهمی از هدایت و جهت‌دهی به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه خاورمیانه در دست ایران است و تا کنون 3 دیکتاتور وابسته به آمریکا در منطقه توسط ملتها و یکی مثل لیبی توسط خود غربی‌ها سرنگون شده‌اند و بقیه عوامل آمریکا متزلزل هستند.
18- خاورمیانه آینده خاورمیانه منهای آمریکا و اسرائیل خواهد بود و زمینه نفوذ و سلطه این دو کشور روز بروز تضعیف شده است.
19- رویکرد جدید آمریکا برای حضور در آسیای جنوب شرقی و تحکیم پایگاههای نظامی خود در این منطقه حاکی از اهداف پنهان این کشور علیه چین، کره و هند یعنی رقبای مهم او در عرصه‌های اقتصادی و نظامی است.
20- ما معتقدیم که باید از آمریکای لاتین تا شرق آسیا، جبهه مقاومت جهانی علیه سلطه آمریکا و صهیونیسم تشکیل شود. از کوبا تا کره کشورهای فراوانی بر ضد سلطه‌گری و یکجانبه‌گرایی آمریکا قیام کرده‌اند که اگر دست در دست هم بدهند می‌توانند این قدرت را متلاشی کنند.
21- جبهه مقاومت جهانی علیه آمریکا و صهیونیسم، باید با هدف مشترک و استراتژی روشن و همبستگی روزافزون احزاب و ملتهای جهان را از شر قدرتهای مداخله جو و سلطه‌گر نجات دهد.
22- خوشبخانه احزاب و NGO ‌‌‌‌ ‌‌‌ های طرفدار مقاومت در جهان روز بروز بیشتر شده و هسته‌های مقاومت در تمام دنیا شکل گرفته و نقاط اشتراکشان روز بروز بیشتر می‌شود ما در سال 2010 در لبنان با 450 هسته طرفدار مقاومت آشنا شدیم و از نزدیک دیدیم که این ظرفیت عظیم می‌تواند یک سونامی علیه امپریالیسم و کاپیتالیسم و یکجانبه گرایی و قدرتهای سلطه‌گر جهانی پدید آورد. ولی باید تقویت، توسعه و گسترش و هدفمند و با برنامه شود.
23- ما برای دستیابی به صلح و آرامش و امنیت در جهان و فراهم کردن محیطی امن برای رشد و پیشرفت ملتها و نجات کشورهای محروم و مستضعف از چنگال سلطه گران جهانی و مقابله با اشغالگری‌های آمریکا و اسرائیل و ناتو باید همکاری‌های خود را در سازمانها و مجامع بین‌المللی افزایش دهیم.
24- ما باید به دنیا و ملتها اثبات کنیم که تقویت توان دفاعی‌مان با هدف جنگ طلبی نیست بلکه برای دفاع از خود و مقابله با ناامن‌سازان جهان و زورگویی‌های قلدران جهانی علیه ملتهای ضعیف است.
25- ما ضمن احترام به سی و دومین سالگرد صدور بیانیه اتحاد دو کره از آرمان وحدت در شبه جزیره کره حمایت می‌کنیم و امیدواریم توطئه‌های آمریکا برای تشدید تفرقه و تنش بین دو کره با درایت شما به ویژه رهبری جدید کره کیم ایل اون خنثی شود.
26- همانطور که شما در دوران جنگ تحمیلی به ملت ما کمک کردید، امروز هم نظام و کشور و ملت ما در دوران تحریم‌هاو فشارهای آمریکا علیه کشورتان در کنار شما خواهد بود.
27- علاقه‌مندیم که در این سفر پیرامون مواضع مشترک بین‌المللی و نحوه روابط دو حزب در آینده تفاهم نامه‌ای به امضاء برسد.
پس از سخنان آقای ترقی معاون امور بین‌الملل حزب کارگر از توضیحات ترقی تشکر و خواستار تهیه پیش نویس تفاهم‌نامه شد و سئوالاتی از جایگاه احزاب در ایران داشت که آقای ترقی به آن پاسخ داد.

https://shoma-weekly.ir/jUXeei