مجلس

ویژگیهای بودجه 91

نورالله حیدر ی دستنایی: بودجه سال 91 همانند سال های گذشته هم نقاط مثبت دارد و هم نقاط منفی

نورالله حیدر ی دستنایی نماینده مردم اردل و فارسان در خصوص بودجه سال جاری گفت : بودجه سال 91 همانند سال های گذشته هم نقاط مثبت دارد و هم متاسفانه نقاط منفی . در مباحث نقاط مثبت در کلیات و مواد مختلف آن تلاش شده تا متناسب با شرایط تورم در کشور، مواردی را اتخاذ کنند که تا حدودی تورم کاهش پیدا کند . یک نگاه نسبتا مناسبی به حوزه اشتغال شده است که به موارد مختلف پرداخته است و قرار است، با یک همسویی خاصی  با قانون برنامه پنجم توسعه کشور، هماهنگی های خوبی داشته باشد .
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد :اگر بخواهیم اشاره ای به بخشهای مختلف کشور ، خصوصا حیطه آموزش که بخش تخصصی ما هست داشته باشیم، چندان رضایت بخش نیست که البته این ناشی از درآمدهای دولت است. در بخش آموزش یک رشد بین 6-7 درصدی را ما بین بخشهای آموزش و پرورش و بخشهای آموزش عالی و فنی حرفه‌ای‌ها و در تحقیقات عمومی کشور می‌بینیم. چناچه گفته شد این نشان از تکاپویی نیست و به علت همان محدودیت منابع نمی‌توانیم آن تکاپویی لازم را داشته باشیم. ولی در مجموع ما در انجام امورات روزمره مشکلاتی نخواهیم داشت اما در برداشتن گامهای بلند تر در حیطه پزشکی و آموزش و تحقیقات و دستگاه‌های تخصصی مشکلات فعلی را همچنان خواهیم داشت مگر اینکه اتفاق  و تصمیم خاصی در کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتخاذ شود.
وی با اشاره به نقاط منفی بودجه اظهار داشت : اگر بخواهیم ارزیابی نکات منفی بودجه را داشته باشیم ما یک عارضه دائمی را متاسفانه در تمام لوایح تقدیمی بودجه داریم که شامل  این بودجه نیز هست و آن این است که اصولا نمی شود گفت که این بودجه  عملیاتی است . یعنی شما تصور کنید یک بودجه‌ای را با چند ماده محدود اما پیوستهای حجیمی که اینها ناظر پروژه های مختلف کل کشور است‌، می‌آورند. خوب با توجه به این درآمدهای سال 91 با آن الحاقاتی که هست اصلاً امکان ندارد. یعنی حداقل درآمدهایی کشور به طور مثال در سال 91 ده برابر بشود تا این الحاقاتی که در این بودجه داریم تامین بشود. بنابراین یک بودجه زمانی عملیاتی می شود که دقیقا درآمدها محاسبه شود و هزینه‌ها حساب شود تا ما بتوانیم به معنای واقعی یک ترازی را بین درآمد و هزینه داشته باشیم .متاسفانه این درد مزمن و چالش همیشگی در اینجا هم کاملا خودش را نمایان کرده است.  با همه این اوصاف به نظر می رسد که ما نمی‌توانیم تصویب بودجه کشور را معطل نگاه داریم. بنابراین بخشی در کمیسیون تلفیق و مابقی در صحن انجام می شود تا انشاءالله کشور را از این بودجه بهره‌مند کنیم.

https://shoma-weekly.ir/GQ1VYO