ویژه

وقتی تشنگی خبر امان نمی‌دهد

وقتی این روزها در لابه‌لای پایگاه های خبری می چرخیم، یکی از پرمخاطب ترین خبرها گمانه زنی هایی است که درباره نامزدهای وزارتخانه ها مطرح شده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور منتخب و دفترش بارها از رسانه ها و افراد خواسته بود در مورد کابینه گمانه‌زنی نکنند‏، اما عطش دانستن لیستی که قرار است منتشر شود، مانع پذیرفتن این درخواست بوده است.
وقتی این روزها در لابهلای پایگاه های خبری  می چرخیم، یکی از پرمخاطب ترین خبرها گمانه زنی هایی است که درباره نامزدهای وزارتخانه ها مطرح شده است. این در حالی است که رئیسجمهور منتخب و دفترش بارها از رسانه ها و افراد خواسته بود در مورد کابینه گمانهزنی نکنند‏، اما عطش دانستن لیستی که قرار است منتشر شود، مانع پذیرفتن این درخواست بوده است.

جالب اینکه اغلب قبول دارند که اطلاعیه دفتر روحانی درست میگفت چرا که اسامی بعضی افراد گفته میشود و انتظاراتی ایجاد می کند و از طرف دیگر رسانههای مخالف شروع به تخریب فرد میکنند. درحالی که اساساً شاید نام فرد در لیست نهایی قرار نگرفته و تنها به عنوان یک گمانه باقی بماند.
کنجکاوی رسانه
ها اما پایانی ندارد خصوصاً این حرص به دانستن در مورد برخی از وزارتخانه بیشتر است. هرکدام از گروهها نیز به دنبال یافتن وزارتخانهای هستند که ممکن است با کار آنها در ارتباط باشند از همین رو اصحاب رسانهها و فرهنگ چشمشان به فردی است که قرار است چهار سال آینده را سکاندار امور فرهنگی باشد.

آنچه در اغلب فهرستهای ادعایی مشترک است؛ نامهایی است اگرچه رزومه پر و پیمانی دارند، اما فاقد نشاط جوانی هستند و همچنین وجهه اصلاح طلبانه آنها بسیار زیاد است. این در حالی است که کهن سال بودن کابینه تکذیب شده است و همچنین ادعا شده که دولت آینده ترکیبی از معتدلین همه جناح ها است  و گرایش به سوی یک جناح نخواهد داشت.

شاید بتوان گفت ادعای رسانه ها مبنی بر موثق بودن این لیست ها چندان واقعی نیست و انتشار آن آمیختهای از حقیقت و جهتدهی باشد. شاید هم باید یاد آن مثل معروف افتاد که «تکذیبیه سیاسیون معنای تأیید می دهد.» هر یک از این دو حالت باشد، گفتهها و شنیدهها و انتشار لیستها، انتقادهای بغضآلودی را به جریان میاندازد که مسلماً در روند تصمیمگیری روحانی تأثیرگذار خواهد بود. به هر حال این روزها که حجت الاسلام روحانی تلاش میکند تا پشت درهای بسته به تصمیمگیری در مورد کابینه بپردازد، ما خواسته او را ارزش می نهیم و ادعای رسانه ها را منتشر نمیکنیم. اما مروری بر دولتهای گذشته می تواند انتظار ما را با توجه به شعارهای داده شده سامان دهد از این رو نگاهی خواهیم داشت به فهرست ده کابینه دولتهای رسمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

بدیهی است که در این مرور به ارزیابی دولتهای موقت بازرگان و دولت کوتاه مدت بعد از وی تا شکل گیری نخستین دولت نپرداخته ایم و منکر آن نیستیم که با توجه به فراز و فرود مکرر دولتها ممکن است اشتباهاتی نیز در برخی جدولها به چشم آید که در صورت تذکر شما در نسخه اینترنتی آن اصلاح خواهد شد. تذکر این نکته هم ضروری است که در فهرست تقدیم شده، شروع دولت مدنظر است و تغییرات بعدی درج نشده است.

https://shoma-weekly.ir/RADVjl