جامعه

وقتی اصلاح طلبان نگران منافع ملی می شوند

بیانیه مداخله‌جویانه چین و عربستان درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً مالکیت جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس که البته با مواضع وزیر امورخارجه کشورمان و سپس احضار سفیر چین به وزارت امورخارجه همراه بود، موجب شد تا بار دیگر جریان اصلاح طلب بهانه ای را برای حمله به سیاست‌ها و راهبردهای جمهوری اسلامی پیدا کند.

به عنوان نمونه عباس عبدی، «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» که البته سابقه دستگیری به اتهام جاسوسی دارد و در سالهای قبل به زندان نیز محکوم شده است، در یادداشتی با عنوان «خدمت بزرگ چین» نوشت: "دولت چین به دولتمردان کنونی ایران یاد داد که منافع ملی یعنی چه؟ و این خدمت بزرگی است، البته اگر این درس را گرفته باشند. این آغاز ماجرا است و مرحله‌ای برای دوشیدن بیشتر ما و منطقه. باید نگران خدمت و درس دادن کشورهای دیگر از جمله روسیه شد."

اصلاح طلبان مدعی هستند که دولت رئیسی با گرایش به سمت چین و روسیه، قدرت توازن میان غرب و شرق را نقض کرده است این در حالی است که دولت سیزدهم سیاست خود را بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاده است و بلافاصله پس از اشتباه دولت چین،به صورت قاطع با آنها برخورد کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی در ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف ندارد، همچنین لازم به ذکر است که این دولت بارها به ارتباط با غرب تاکید کرده است و رویکرد خود را در ارتباط متوازن با همه اضلاع سیاست خارجی یعنی همسایگان، شرق و غرب قرار داده است، اما گویا مدعیان سیاست موازنه منفی میان شرق و غرب فراموش کرده‌اند که دولت برآمده از این جریان با غش و ضعف کردن برای امریکا و اروپا، برخلاف شعار‌های امروزیشان، هرگونه مراوده و نگاه به شرق را تخطئه کرد.

وانگهی سفر رئیس جمهور چین به عربستان را باید در تقابل بین چین و آمریکا تفسیر کرد، در میانه تنش عربستان و آمریکا به ویژه بعد از قتل خاشقچی و موضع‌گیری دولت بایدن در این رابطه و همچنین حمایت عربستان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در بحبوحه جنگ انرژی جهانی، روابط ریاض و واشنگتن را دچار تیرگی کرد و به همین دلیل عربستان هم به طلب تامین امنیت از کشورهای دیگر همچون چین روی اورده است و این به معنی ایجاد یک تغییر در روابط بین‌الملل است که بیش از آنکه باعث نگرانی ایران باشد موجب نگرانی آمریکاست


https://shoma-weekly.ir/LIVl4b