جامعه

وقتی اصلاح طلبان، اغتشاشگران را مردم می دانند

اشرف بروجردی، فعال اصلاح طلب و یکی از مقامات دولت روحانی ، درباره راهکار پایان یافتن اعتراضات و ناآرامی ها در کشور، گفت: "مردم وقتی دست به اعتراض می‌زنند که احساس کنند به حرف آن‌ها توجهی نشده و به خواسته آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود. مساله حجاب نماد تراکم اعتراضات شد، اما این اعتراضات ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد. برای پایان دادن به اعتراضات باید مردم احساس کنند که تغییراتی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی و خواسته مردم برای حل این مشکلات، می‌افزاید: مردم الان احساس نمی‌کنند مسئولان گامی برای حل این مشکلات برداشته‌اند؛ بنابراین اعتراض می‌کنند. از سویی مردم احساس می‌کردند که به تدریج نقش آن‌ها کمرنگ شد و نادیده گرفته شدند، ولی چیزی نگفته و در مقابل نادیده گرفته شدن، سکوت کردند. از دیگر سو مردم منتظر کاهش مشکلات با تصویب برجام بودند. آن‌ها منتظر ماندند کسانی که از ابتدا با این مساله مخالف بودند، حالا که به مسئولیت رسیده‌اند این پرونده را به نتیجه برسانند، اما این مساله هم حل نشد و مردم دیگر خسته شده‌اند که تغییری در زندگی و معیشت آن‌ها ایجاد نشد."

گویا مدعیان اصلاح‌طلبی در خواب هستند یا خود را به خواب زده‌اند، در کجای این کره ی خاکی، آتش زدن اموال عمومی، بریدن گلوی مامور قانون ،شکنجه و شهادت جوانان بسیجی، حمله به اماکن مقدس همچون مسجد و حسینیه ها، سوزاندن قرآن، کشیدن چادر از سر زنان محجبه، قتل مردم کوچه و بازار ، دزدی اموال مردم و غارت فروشگاه‌ها، فحاشی های رکیک، توهین به مقدسات و‌ ... اعتراض! نامیده می‌شود؟!

اشرف بروجردی در حالی جامعه ایران را معترض می‌خواند که در 50 روز گذشته مردم ایران بارها با حضور خود در خیابان‌ها، برائت خود از اغتشاشگران را اعلام کردند.

به راستی چرا اصلاح طلبان اصرار دارند که این اقدامات جنایتکارانه را که اکثریت قاطع مردم ایران حاضر به همراهی با آنها نشدند را اعتراض و مطالبه مدنی بخوانند و به نام مردم و ملت ایران جا ب‌زنند؟!

در واقع اصلاح طلبان می خواهند که با تبلیغات آشوب‌گران (کمتر از پنج صدم درصد جمعیت ایران) را نماینده اکثریت مطلق مردم ایران نشان داده و به این ترتیب احساس امنیت را در جامعه از بین ببرند و به طوری که با توسل به عملیات روانی رسانه‌ای به اهداف سیاسی خود برسند

این جریان که در کارنامه ی سیاسی خود چیزی جز برجام شکست خورده برای ارائه به ملت ندارد ،سعی می کند دلیل اغتشاشات این روزها را مسائل اقتصادی عنوان کند که با امضای برجام قابل حل است.

طیف مدعی اصلاحات در حالی احیای برجام را یکی از شروط پایان اغتشاشات در کشور مطرح می کنند که اساسا یکی از دلایل پشتیبانی آمریکا از اغتشاشات اخیر برهم زدن شرایط کشور و برهم‌زدن رویه مذاکرات برجام به امید امتیازگیری بیشتر از ایران است. به گونه ای که رابرت مالی که تاکنون چند بار برای بازگشت آمریکا به برجام تلاش کرده است. از زمانی که به بهانه فوت مرحوم مهسا امینی، آشوب‌های خیابانی شکل گرفت، ادبیات خود را تغییر داد و کسی که عنوان ناجیِ برجام را گرفته بود گفت: که تلاش برای برجام، «وقت تلف کردن» است.

همچنین اوبراین شاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با فاکس‌نیوز گفت: تحریم‌ها و اعتراضات اخیر مردم، ایران را مجبور به بازگشت به میز مذاکرات می‌کند.

«ریچارد نفیو» از معماران سیاست‌های تحریمی می گوید: برای اینکه تحریم ها بتوانند به شکل برگ‌های چانه‌زنی در مذاکرات مورد استفاده طرف‌های غربی قرار بگیرند بایستی از طریق ایجاد «نارضایتی‌های عمومی» و تهدید به براندازی، محاسبات مسئولان حکومت را عوض کرده و آنها را برای اعطای امتیاز تحت فشار قرار دهند.

نکته ی که این روزها آمریکا و کشورهای اروپایی به واسطه ی اینکه ایران دست برتر را در مذاکرات دارد آن را پیاده کرده و تلاش می کنند تا از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت مردم به ایجاد آشوب در خیابان ها یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کرده و به واسطه ی آن تیم مذاکره کننده را مجبور به امتیاز دهی کنند .

نکته ی دیگر اینکه خانم بروجردی در حالی علت اعتراضات را شرایط بد معیشتی عنوان می کند که از زمان وقوع اغتشاشات تا به امروز حتی یک مورد مطالبه، اقتصادی و معیشتی در اغتشاشات پراکنده 50 روز گذشته مطرح نشده است و تمام دل‌مشغولی اغتشاشگران حرمت‌شکنی و حمله به پلیس و ترویج بی‌بندوباری بوده است.

نکته ی دیگر اینکه برجامی که خانم بروجردی از احیای آن سخن می گوید همان برجامی است که به واسطه ی آن تحریم ها از 800 تحریم به 1700 تحریم افزایش پیدا کرد و تورم کشور را به رکورد بی سابقه ی 60 درصد رساند.

البته مردم پاسخ امریکا و اغتشاشگران و اصلاح طلبان را در راهپیمایی عظیم ۱۳ آبان دادند و حمایت خود از نظام را به رخ جهانیان کشیدند و به آمریکا فهماندند چاره ای جز عصبانیت از پیروزی‌های ایران را در عرصه اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها ندارد، امیدواریم که احزاب سیاسی به‌ویژه مسببان وضع موجود از شکست مفتضحانه امریکا درس عبرت گرفته و از موج سواری بر امواج اغتشاشات فتنه گون و تلاش فرصت‌طلبانه برای تغییر اولویت‌ها و فریب مردم پرهیز کنند.

https://shoma-weekly.ir/4X0qvF