مجلس

وسعت زیاد برخی استان‌ها موجب ایجاد مشکل در حوزه حکمرانی

جوکار با تصریح بر اینکه در استان‌های بزرگ یک مدیر نمی‌تواند همه امور استان را مدیریت کند، گفت: وسعت زیاد برخی استان‌ها باعث ایجاد مشکل در حوزه حکمرانی می‌شود و در نتیجه شاهد توسعه یافتگی کمتر هستیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص الزامات طرح تقسیمات با اشاره به توسعه جمعیت، منابع شهری و همچنین منابع معدنی و شهری و همچنین تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور گفت: به همراه این تغییرات، تغییرات سیاسی و جغرافیایی نیز باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بعضی از استان‌ها از نظر سرزمینی پراکندگی بالایی دارند، اظهار کرد: در بعضی استان‌ها فاصله بین مرکز با شهرستان‌ها به بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و در نتیجه بعضی از مناطق دور افتاده محسوب می‌شود. این مسئله طبیعتا روی توسعه عادلانه امکانات تاثیر می‌گذارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اعلام اینکه چندین طرح در زمینه تقسیمات کشوری در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است، بیان کرد: استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان با توجه به وسعت و تعداد شهرستان‌های بالایی که دارند به دو یا سه استان تقسیم می‌شوند. کمیسیون از بخش‌های کارشناسی مختلف دعوت کرده است تا در این زمینه نظر خود را اعلام کنند.

وی در عین حال بیان کرد: اگر دولت به صورت لایحه این تقسیمات کشوری را به مجلس ارائه دهد، کار خیلی روان تر و ساده تر خواهد بود. رئیس جمهور در سفر به کرمان، مسئله کرمان جنوبی را مطرح کرد که همین موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است. امیدوار هستیم با همکاری دولت و مجلس این طرح را تبدیل به قانون و در نهایت اجرا کنیم.

صالح جوکار با تصریح بر اینکه در استان‌های بزرگ با توجه به وسعتی که دارند، یک مدیر نمی‌تواند همه امور استان را مدیریت کند، گفت: وسعت زیاد برخی استان‌ها باعث ایجاد مشکل در حوزه حکمرانی می‌شود و در نتیجه شاهد توسعه یافتگی کمتر هستیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب، ایجاد عدالت در توزیع منابع و امکانات چاره‌ای وجود ندارد که تقسیمات کشوری در دستور کار قرار بگیرد و استان‌های بزرگ به استان‌های کوچکتر تقسیم شوند تا بهتر بتوان آن‌ها را مدیریت کنند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در تقسیمات کشوری در سنوات گذشته اعلام کرد: نمایندگان طرح تحقیق و تفحص درباره تقسیمات کشوری را در سالیان گذشته داده‌اند و در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/fHL2lw