ویژه

وزیر پیشنهادی عنصر کلیدی در دو فتنه 78 و 88 بوده است/ دولت چه بر سر اقتدار علمی کشور می آورد؟

وزیر پیشنهادی علوم با واکنش‌های متفاوتی در مجلس روبرو شده است. عده‌ای بحث عدم کارآمدی ایشان را برای تصدی این پست و عده‌ای هم حضور ایشان را در فتنه 88 و فتنه 18 تیر 78 مطرح کرده‌اند. وی یکی از عناصر کلیدی این دو بحران در کشور بوده و نشان داده‌اند علاقه‌ای به امنیت و اقتدار ملی ندارند. یکی از وظایف مهم در کابینه پاسداشت امنیت و اقتدار ملی است، پس طبیعی است نمایندگان مجلس این قضیه را که کسی که سابقه حضور در فتنه را داشته است به عنوان وزیر دولت معرفی شود، برنمی‌تابند و نمی‌توانند به او رأی بدهند. مجلس هم در رد سه وزیر پیشنهادی دولت خط قرمز را فتنه می‌داند.

وزیر پیشنهادی علوم با واکنشهای متفاوتی در مجلس روبرو شده است. عدهای بحث عدم کارآمدی وی را برای تصدی این پست و عدهای هم حضور ایشان را در فتنه ۸۸ و فتنه ۱۸ تیر ۷۸ مطرح کردهاند. وی یکی از عناصر کلیدی این دو بحران در کشور بوده و نشان دادهاند علاقهای به امنیت و اقتدار ملی ندارند. یکی از وظایف مهم در کابینه پاسداشت امنیت و اقتدار ملی است، پس طبیعی است نمایندگان مجلس این قضیه را که کسی که سابقه حضور در فتنه را داشته است به عنوان وزیر دولت معرفی شود، برنمیتابند و نمیتوانند به او رأی بدهند. مجلس هم در رد سه وزیر پیشنهادی دولت خط قرمز را فتنه میداند. آنچه پیش روی شماست گپ و گفت ما با رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در غرفه هفته نامه «شما» در این خصوص است:


ارزیابی شما از گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم چیست؟

وزیر پیشنهادی علوم با واکنشهای متفاوتی در مجلس روبرو شده است. عدهای بحث عدم کارآمدی ایشان را برای تصدی این پست و عدهای هم حضور ایشان را در فتنه 88 و فتنه 18 تیر 78 مطرح کردهاند. وی یکی از عناصر کلیدی این دو بحران در کشور بوده و نشان دادهاند علاقهای به امنیت و اقتدار ملی ندارند. یکی از وظایف مهم در کابینه پاسداشت امنیت و اقتدار ملی است، پس طبیعی است نمایندگان مجلس این قضیه را که کسی که سابقه حضور در فتنه را داشته است به عنوان وزیر دولت معرفی شود، برنمیتابند و نمیتوانند به او رأی بدهند. مجلس هم در رد سه وزیر پیشنهادی دولت خط قرمز را فتنه میداند.

در اینجا یک سئوال مطرح است که وقتی رئیسجمهور شعار اعتدال دارد و بر سَبیل اعتدال این افراد را مطرح میکند، اگر یک رئیسجمهور افراطی بود میخواست چه کسی را معرفی کند؟ افرادی که ایشان مطرح کرده است، افراطی هستند و دانشگاه را به سمت باشگاه سیاسی میبرند و ایشان نباید انتظار داشته باشد نمایندگان مجلس به اینها رأی بدهند.

آقای روحانی چه اصراری دارد که وزارت علوم را دودستی تقدیم اصلاحطلبها کند؟

هرچه بررسی کردیم، فلسفه این اصرار را پیدا نکردیم، چون این انتخابهایشان با شعارشان که تدبیر، اعتدال و تعامل با مجلس است نمیخواند. در این مورد حاضر نیست با مجلس تعامل کند و اگر چنین میکرد همان وزیر اولش رأی میآورد. پس این مغایر با شعار ایشان در باره تعامل با قواست و در اینجا بهخوبی خودش را نشان میدهد. همچنین با شعار تدبیر ایشان هم مغایرت دارد. وقتی یک طرف قضیه مجلس است باید تدبیر کند. در حالی که هیچ تدبیری در این باره انجام نشده است. ضمن اینکه حرکت رئیسجمهور مغایر اصل اعتدال است و وزرایی را معرفی کرده است که سوابق روشنی در فتنه دارند، در صورتی که در دانشگاه دانشمندان زیادی داریم که هم معتدل و هم مکتبی هستند. چند نمونهاش دانشمندانی بودند که اسرائیلیها آنها را در تهران هدف گرفتند. چرا امثال اینها را معرفی نمیکند که کم هم نیستند. بنابراین هیچکس نمیداند اصرار ایشان برای دادن پست وزارت علوم به اصلاحطلبان افراطی به چه دلیل چیست. باید خودشان این قضیه را به افکار عمومی توضیح بدهند. یا ایشان مسئله فتنه را قبول ندارد که رهبر معظم انقلاب به عنوان خط قرمز دولت مطرح کرده است. اگر قبول دارد، چرا تا کنون واژه فتنه از زبان ایشان صادر نشده است؟ اگر قبول ندارد ملت تکلیفشان را با اینها مشخص کنند. بنابراین فکر میکنم ایشان دلیل این اصرار را در گفتگوهای تلویزیونی مطرح کنند.

آسیب های این رویکرد چیست؟

الان در دانشگاه پیشرفت علوم و روند شتاب علمی کشور کُند شده است. علتش هم همین کارهاست. طی فرصتهایی که در یک سال گذشته از دست دادهایم، عناصری از افراطیون در دانشگاهها گوی سبقت را ربودند و تمام مدیران فعال و دانشمندان بزرگی را که در رأس دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بودند تغییر دادند. بعداً باید پاسخگوی این مسئله باشند که چه بر سر اقتدار علمی کشور دارند میآورند. این در حالی است که اقتدار علمی کشور ابرقدرتها را به زانو در آورده است. الان 1+5 مقابل ما زانو میزنند که با ما راجع به اقتدار علمیمان چانهزنی کنند. موضوع مذاکرات هستهای همین است و غیر از این نیست. متأسفانه اینها نشان میدهد دولت در این باره کارنامه شفاف و روشنی را ندارد.

یعنی رأی اعتماد مجلس به فرجیدانا ما را عقب انداخت؟

رأی اعتماد مجلس به فرجیدانا علیرغم اینکه ایشان در فتنه دست داشت، یک گام به جلو برای تعامل با دولت بود و مجلس میخواست به دولت بگوید در این باره خیلی سخت نمیگیریم. اگر وزیر در خط اعتدال، انقلاب و نظام باشد، ولو با تسامح به همین وزیری که در فتنه نقش داشته است رأی میدهیم. مجلس یک سال دولت را آزمایش کرد و دید اینطوری نیست و فرجیدانا به هیچیک از تعهداتی که به مجلس داده بود عمل نکرد و به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت رأیاش را پس بگیرد. مجلس 160 رأی به فرجیدانا داد، یعنی دولت 160 رأی داشت، اما در انتخاب یا رأی اعتماد به وزیر بعدی به 80ـ79 رأی کاهش یافت. به این ترتیب دولت موقعیتش را در مجلس از دست داد. مجلس منطق رئیسجمهور در دفاع از فتنه را قبول ندارد و رئیسجمهور باید بیاید و به مجلس پاسخ بدهد. اگر کار همینجور پیش برود، موضوع همگرایی و تعامل با قوا آسیب میبیند و رئیسجمهور باید پاسخگوی این لطمه باشد.

به نظر میآید فعالیت فرجیدانا در وزارت علوم مجلس را در انتخاب وزیر علوم حساستر کرد. این چقدر در انتخاب وزیر بعدی تأثیر داشت؟

مجلس صداقت دولت را در مدتی که آقای فرجیدانا در وزارت علوم بود آزمایش کرد و دید جواب نمیدهد، و لذا روی رأیاش ایستاد. حتی کسانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی قبلی آقای نیلی احمدآبادی صحبت کردند از او خواستند رسماً بیاید و تبرّی خود را از فتنه اعلام کند، او نهتنها این کار را نکرد، بلکه ایرادهایی را که نمایندگان مجلس به ایشان گرفته بود، تأیید کرد. بنابراین مجلس دلیلی ندارد به چنین وزیری رأی بدهد.

معاون پارلمانی رئیسجمهور هم خبر داده که تلاش گستردهای را برای اینکه ایشان رأی بیاورد شروع کرده است. به نظرتان این تلاش به نتیجه می رسد؟

باید ببینیم تعاملی را که دولت در معرفی انجام نداده است، به چه صورتی میخواهد بعد از معرفی شکل بدهد؟ چون دولتیها دارند با نمایندگان مجلس تماسهایی میگیرند. اگر نمایندگان مجلس را متقاعد کردند، ما تابع مجلس هستیم و مجلس هر رأیای بدهد باید قبول کنیم. اگر متقاعد نکردند طبیعی است که باید فکر دیگری بکنند. بنابراین اگر اینها در مقام تعامل بودند، قطعاً باید قبل از معرفی این کار را میکردند که حالا بعد از معرفی میتوانند شانس خود را امتحان کنند.

به نظر میرسد رئیسجمهور اصرار داشت فرد ناشناختهای را به نمایندهها معرفی کند.

ایشان ناشناخته نیست، همه ایشان را میشناسند. نقش او را در ناآرامیهای سالهای 78 و 88 میدانند.

شاید میخواهد از فشار افکار عمومی به مجلس استفاده کند. افکار عمومی خیلی ایشان را نمیشناسند، و ممکن است انتظار تعامل داشته باشند.

فکر میکنم فشار افکار عمومی روی رئیسجمهور است و مردم میپرسند چرا رئیسجمهور از خطوط قرمز عبور میکند؟

یعنی این فشار روی مجلس نخواهد بود؟

نه، فشاری روی مجلس نیست. الان فشار افکار عمومی روی رئیسجمهور است و رئیسجمهور باید به این فشار پاسخ بدهد. سئوال مردم این است که چرا رئیسجمهور فردی را معرفی میکند که دستی در فتنه دارد؟ اینها را باید رئیسجمهور پاسخ بدهد. مجلس نباید جواب بدهد. رویه مجلس رد این فرد است. باید از رئیسجمهور پرسیده شود چرا اصرار به این کار دارد؟

برخی به طنز می گویند چرا رئیسجمهور خیال همه ما را راحت و آقای معین را برای تصدیگری پست وزارت علوم معرفی نمیکند؟

این سئوال طنز نیست و ممکن است اتفاق بیفتد.

فراکسیون مؤتلفه در این زمینه برنامه ای دارد؟

این فراکسیون قطعاً جلسه خواهند گذاشت و جمعبندیشان را اعلام خواهند کرد. الان اطلاعی از جمعبندی آنها ندارم. اما طبیعتا نگاه همان جوّ عمومی مجلس از این معرفی است و فراکسیون مؤتلفه باید بر اساس واقعیات تصمیم بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/BUxF1e