مجلس

وزیر بهداشت با رشوه گیری پزشکان موافق نیست

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای را با حضور معاونت درمان وزارت بهداشت دکتر آقاجانی، در رابطه با پدیده زیرمیزی در نظام پزشکی کشور با توجه به سخنان اخیر دکتر فاضل با مضمون پزشکان نمی توانند زیرمیزی را نگیرند، داشتند. البته دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت این مطلب را تائید نکرد و این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است.
شهلا میر گلوی بیات در واکنش به اظهارات اخیر دکتر فاضل در خصوص پدیده زیرمیزی در نظام پزشکی کشور گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،  جلسهای را با حضور معاونت درمان وزارت بهداشت دکتر آقاجانی، در رابطه با پدیده زیرمیزی در نظام پزشکی کشور با توجه به سخنان اخیر دکتر فاضل با مضمون پزشکان نمی توانند زیرمیزی را نگیرند، داشتند. البته دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت این مطلب را تائید نکرد و این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است.

وی تصریح کرد: در این جلسه دکتر آقاجانی، گزارشی از عملکرد کارگروههایی که این موضوع را پیگیری میکنند، را ارائه داد. اعضای کمیسیون نیز نظرات خود را در رابطه با زیرمیزیها مطرح کردند و خواستار پیگیری این مطلب شدند .در هفته آتی نشستی با وزیر خواهیم داشت که خواهان توضیحاتی درباره اظهارات نماینده وزارت بهداشت در شورای عالی نظام پزشکی هستیم، زیرا این اظهارات به نوعی خود اشاعه کننده رشوهخواری در جامعه است.

بیات در ادامه گفت: دراین نشست راهکارهای جلوگیری از این پدیده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درست است که مسئله زیر میزی ها به سرعت رشد پیدا کرد، اما متاسفانه به این راحتی این مشکل حل نخواهد شد. زیرا در این رابطه برخی از پزشکان بهانههایی را مطرح می کنند که تاحدودی به حق است و باید پیگیری شود .

وی تصریح کرد: تعرفههای دولتی، در مقابل تعرفه های بخش خصوصی  تعرفه های منطقی نیست. از طرفی در وزارتخانه پرداختها به موقع صورت نمیگیرد، مثلا کارانه ها 1 تا 5/1 سال به تاخیر افتاده است و همین مسئله بهانه ای برای این تخلف است. به نظر میرسد این مسئله باید طوری مدیریت شود که پرداختها به موقع انجام شود و اگر نمی توانند به حد بخش خصوصی برسانند، حداقل مقداری  به بخش خصوصی نزدیک شود تا بتوانند به راحتی قانون را اعمال کنند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: این اقدامات باید به سرعت انجام پذیرد، زیرا ما 5/1 سال است که گویی به دور خود می چرخیم. زیرا در این مدت 3 وزیر عوض شد و وقتی وزیر عوض می شود، سیاست ها نباید تغییر کند، ولی متاسفانه هر وزیری که روی کار آمده سیاستهای خود را آورده است. در صورتی که اگر نگاه تمام وزرا به برنامه پنجم توسعه و
چشمانداز 20 ساله باشد و براساس سیاستهای جامع و کلی وزارت بهداشت که نهادینه شده، رفتار کنند طبیعتا ادامه کارها را باید دنبال کنند، ولی هرکسی بر روی کار آمده مشغله های خود را پیگیر بوده است. از طرفی مشکلاتی از کمبود اعتبارات وزارتخانه  داشتیم و ازطرفی مشکلات دارو داشتیم.وی افزود: تمامی این مشکلات با مدیریت، تقسیم کار و سپردن هر مسئله ای  به بخش خاص خود و نظارت وزارتخانه بر کل مسائل، همچنین سرعت بخشیدن به کل امور و متوقف نبودن امور،  می تواند مشکلات را هموار کند، ولی اگر به همین منوال بگذرد این مشکلات تا چند سال آینده هم حل نخواهد شد . نماینده مردم ساوه و زرندیه در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من اگر با چند نفر که مقادیر بالایی زیرمیزی می گیرند و عدم پرداخت برای آنها بهانه ای بیش نیست، زیرا آنها در بخش دولتی کار نمی کنند بیشتر بخشهای خصوصی هستند و همچنان در مطبهای خود نیز کار می کنند ورشوه را می گیرند، یعنی به غیر درآمدهای بخش خصوصی  مبالغ کلانی در مطب خود دریافت
می
کنند. اگر همین افراد را پیگیری کنند و موضع محکمی داشته باشند تا حدودی مشکل حل خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/LcUzW4