جامعه

وزارت ورزش و جوانان ورود جدی‌تری به مشکلات جوانان پیدا کند

موضوعات مرتبط با جوانان همچون ازدواج و اشتغال باید به صورت جدی‌تری در وزارت ورزش و جوانان دنبال شود
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است این نهاد با ایجاد فرصت آموزش برای همگان درصدد است زمینه‌های مبتلا شدن به فقر را از بین ببرد و در راه به حداقل رساندن فقر بین نسلی گام بردارد.
فاطمه رهبر، معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی را برای موروثی نشدن فقر در خانواد‌ه‌های تحت حمایت دنبال می‌کنید، اظهار کرد: وقتی خانواده از سنوات قبل به دلایل مختلف دچار فقر اقتصادی، فرهنگی و یا آسیب‌های اجتماعی باشد و این امر مورد توجه قرار نگیرد فقر به صورت بین نسلی به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه حمایت‌های کمیته امداد در راستای مبارزه با همین موضوع است، گفت: گاهی فقر رخ می‌دهد و کمیته امداد و دستگاه‌های حمایتی بخشی از این جریان را مورد حمایت قرار می‌دهند و این امر را با توزیع فرصت‌های برابر دنبال می‌کنند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین خدمات حمایتی کمیته امداد در این زمینه را ارائه آموزش‌های تحصیلی در مقاطع مختلف دبستان و دبیرستان دانست و عنوان کرد: طی هشت ماهه گذشته خدمات دانش‌آموزی و دانشجویی با جدیت بیشتری دنبال شد تا دانش‌آموزان و دانشجویان به علت مشکلات مالی از تحصیل محروم نمانند؛ به نحوی که برای ۷۳ هزار دانشجو و طلبه یک میلیارد تومان کمک هزینه تحصیلی و بیش از ۲۲ میلیارد تومان شهریه دانشجویی در نظر گرفته و هزینه شد که مبلغ آن برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است.

رهبر با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) مبلغ ۲۲ میلیارد تومان در هشت ماهه گذشته کمک هزینه‌های دانش‌آموزی برای ۳۱۲ هزار نفر داشته‌ است، اظهار کرد: ۱۲۰ هزار بسته نوشت افزار نیز میان دانش‌آموزان با اولویت مناطق محروم و مرزی اهدا شد تا دانش‌آموزان به دلیل محرومیت، از تحصیل باز نمانند. در تمام این موارد سعی داریم با ایجاد فرصت آموزش برای همگان زمینه‌های مبتلا شدن به فقر را از بین ببریم.

پیش بینی آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای با وام‌های خوداشتغالی
 معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: در کنار این دست از حمایت‌ها، بسته‌های مورد نیاز زندگی را نیز فراهم می‌کنیم تا بتوانند از این فقر گذر کرده و به مرحله جدیدی از زندگی برسند. فقر سبب ترک تحصیل می‌شود، بدین ترتیب با پیش بینی آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای تلاش کردیم تا اگر افراد از تحصیل در مدارس نیز بازمانند با آموختن یک فن و با استفاده از وام‌های خود‌اشتغالی وارد بازار کار در جامعه شوند و فقر خانواده به فرزند منتقل نشود و بتواند آینده روشنی را برای خود پدید آورد.

رهبر با اشاره به اینکه تمام خدمات و امکانات حمایتی برای مددجویان اعم از مالی تحصیلی، لوازم زندگی، بیمه، حمایت‌های اجتماعی، کاریابی، تسهیلات اشتغال و .. به منظور ایجاد زمینه اقتصاد مناسب برای خانواده‌ها و به ویژه فرزندان ارائه می‌شود، گفت: توزیع فرصت ‌ای برابر برای زندگی اجتماعی از مهم ترین اهداف کمیته امداد محسوب می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان ورود جدی‌تری به مشکلات جوانان پیدا کند
وی به عملکرد سایر نهادهای حمایتی اشاره و عنوان کرد: موضوعات مرتبط با جوانان همچون ازدواج و اشتغال باید به صورت جدی‌تری در وزارت ورزش و جوانان دنبال شود  چرا که در شرح وظایف این وزارت خانه ذکر شده است، اما اقدام عملیاتی که منجر به رفع مشکلات جوانان شود به صورت عینی در سطح جامعه مشاهده نمی‌شود. کمیته امداد توان رفع کامل فقر را ندارد و نیاز به همیاری سایر نهاد‌ها در این زمینه بسیار ملموس است. بخشی از جمعیت جوانان جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی هستند و رفع این مشکل نیاز به عزم ملی دارد.

رهبر در ادامه سخنان خود به اقدامات این نهاد در زمینه یاری رسانی به زلزله زدگان غرب کشور به مظور جلوگیری از مبتلا شدن به فقر مطلق اشاره و عنوان کرد: در روزهای ابتدایی سانحه خدمات حمایتی را برای تمام زلزله زدگان در نظر گرفتیم و تفاوتی بین مددجویان و غیرمددجو قائل نشدیم. با گذشت زمان و ورود دستگاه‌های متولی به بخش‌های مختلف کمیته امداد نیز فعالیت خود را معطوف به مددجویان کرده و هزار و ۷۰۰  محموله از استان‌های مختلف به کرمانشاه برای توزیع اعزام شد.

وی در ادامه افزود: در ماه اولی که زلزله رخ داد، مستمری سه برابری و در ماه دوم مستمری دو برابری برای مددجویان واریز شد. علاوه بر این مددجویان از تمامی خدماتی که دولت برای نیازمندان در نظر گرفته بود نیز بهره‌مند شدند. سهم آورده مددجویان برای تهیه مسکن نیز توسط کمیته امداد تقبل شد و کارشناسی بیمه برای خسارت‌های صورت گرفته در حال انجام است تا از سوی کمیته پرداخت شود.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان یادآور شد: هدف‌گذاری ما برای مناطق زلزله زده غرب کشور به صورت ویژه است تا شاهد شکل‌گیری زنجیره‌ای از فقر در این مناطق نباشیم.

https://shoma-weekly.ir/KrX9Ty