ویژه

وحدت با سخنرانیهای زیبا ایجاد نمیشود

وحدت صرفا به معنی استراحت در هتل‌های شیک و حضور در جلسات شام و نهار و بیان سخنرانی‌های جذاب و زیبا نیست. ما در حال حاضر به اقدام عملی برای ایجاد اتحاد میان مسلمانان جهان و ایجاد شبکه ارتباطی بین آنها نیاز داریم. وحدت عملی، نیاز اضطراری جمعیت اسلامی در جامعه بین‌الملل است.
حضور پررنگ احزاب اسلامی از کشورهای اروپایی در مراسم ضیافت وحدت حزب مؤتلفه اسلامی از جمله نکاتی بود که اکثر حاضرین در جلسه نسبت به آن اظهار شادمانی کردند و این موضوع را نشانه عمق تاثیرگذاری اسلام در سراسر جهان دانستند؛ مساله‌ای که قطعا می‌تواند در ارائه راهبردهای مختلف در زمینه فعالیت‌های احزاب در جهان موثر باشد.

در همین زمینه، دبیرکل حزب "تلاش برای صلح" که از کشور دانمارک به تهران آمده و در این جلسه شرکت کرده بود، یکی از سخنرانانی بود که با لحن پرشور و هیجانی خود حضار را به وجد آورد.

پس از اتمام سخنرانی او که به زبان انگلیسی و البته بدون ترجمه همزمان فارسی ارائه شد، به سراغ او رفتیم تا نظراتش درباره راه‌های عملیاتی کردن وحدت میان مسلمانان جهان را جویا شویم. وی در گفتگو با "شما"، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: ما باید به دنبال ارتباطات گسترده میان مسلمانان جهان و ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی و دائمی میان احزاب اسلامی باشیم. من فکر می‌کنم دیگر فرصتی برای تلف کردن نداریم و باید هر چه سریعتر برای ساماندهی به وضعیت امت اسلامی در جهان تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: من معتقدم در شرایط فعلی که جهان در نوعی بی‌نظمی بسر می‌برد، باید از هر ابزار و فشاری برای متحد کردن جمعیت یک میلیارد نفری مسلمانان در سراسر جهان استفاده کنیم. متاسفانه هم اکنون کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی، سیاسی، علمی و تجاری با یکدیگر ارتباطات گسترده‌ای دارند اما ارتباطی میان آنها به منظور ایجاد انسجام طیف مسلمین جهان وجود ندارد.

دبیرکل حزب دانمارکی تلاش برای صلح با انتقاد از نوع نگاه به مساله وحدت گفت: وحدت صرفا به معنی استراحت در هتل‌های شیک و حضور در جلسات شام و نهار و بیان سخنرانی‌های جذاب و زیبا نیست. ما در حال حاضر به اقدام عملی برای ایجاد اتحاد میان مسلمانان جهان و ایجاد شبکه ارتباطی بین آنها نیاز داریم. وحدت عملی، نیاز اضطراری جمعیت اسلامی در جامعه بین‌الملل است.

وی با تاکید بر اضطراری بودن شرایط جهان گفت: متاسفانه در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر نمی‌بریم؛ چرا که پروژه خطرناک اسلام هراسی توانسته بخشی از افکار عمومی را با خود همراه کند. صهیونیست‌ها هم در این زمینه بسیار فعال هستند و از هیچ اقدامی که بتواند وحدت میان مسلمانان را خدشه‌دار کند، دریغ نمی‌کند.

این مهمان ضیافت وحدت حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: مسئولیت مهم ما در زمان حال، پیگیری سریع وحدت عملی است که متاسفانه تاکنون اقدام جدی درباره آن صورت نگرفته است. همکاری‌های بین ملت‌های اسلامی باید ساختار جدید به خود بگیرد تا مسلمانان بتوانند از این سکوت دردناک خارج شوند و فریادهای انقلابی خود را آزاد کنند.

دبیرکل حزب دانمارکی تلاش برای صلح گفت: وحدت فقط با حرف زدن از وحدت ایجاد نمی‌شود؛ همانطور که با گفتن کلمه عسل، دهان شیرین نمی‌شود. باید عیاری برای ارزیابی وضعیت وحدت میان مسلمانان ارائه شود تا بتوان میزان صحت این دعاوی را سنجید.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی کردن برنامه وحدت میان مسلمانان را حیاتی و پراهمیت عنوان کرد و گفت: ایران اصلی‌ترین محور مذاکرات و تلاش‌ها برای مقابله با پروپاگاندای صهیونیست‌ها علیه دین مبین اسلام است. رویکرد مثبت ایران در این حوزه که با همراهی حزب مؤتلفه اسلامی صورت می‌گیرد، قطعا می‌تواند امت اسلامی را به سمت وحدت واقعی سوق دهد.

وی در پایان با تاکید مجدد بر بازتعریف مساله وحدت امت اسلامی، اضافه کرد: مساله وحدت باید به صورت مقالات علمی در دانشگاه‌ها مطرح شود و اندیشمندان جهان درباره آن به اظهارنظر بپردازند تا بتوان نهایتا به یک خروجی مشخص درباره آثار و راه‌های عملی اجرای آن رسید. ما الان به یک برنامه فوری و ضروری نیاز داریم.

https://shoma-weekly.ir/eJmWJi