مجلس

وحدت اصولگرایان و آسیب های پیش رو

انتخابات؛ نماد جمهوریت در نظامی است که جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگوی سیاسی به جهانیان معرفی کرده و پاسداری از آن به معنای پاسداری از هویت و نقش مردم در پیشبرد اهداف انقلاب است.

*ارسلان فتحی پور
برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی، میراث انقلاب سال 1357 و خون‌بهای 8 سال دفاع مقدس در جبهه‌های پایداری و مقاومت و ثمره قریب به 33 سال جهادگری خدمتگذاران انقلاب است.
انتخابات؛ نماد جمهوریت در نظامی است که جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگوی سیاسی به جهانیان معرفی کرده و پاسداری از آن به معنای پاسداری از هویت و نقش مردم در پیشبرد اهداف انقلاب است.
هر چند انتخابات در ایران در ابعاد و اشکال مختلفی تا کنون برگزار شده و خواهد شد ولی انتخابات مجلس شورای اسلامی را می‌توان مصداق حضور و تأثیرگذاری مردم در سرنوشت کشور در ابعاد ملی و رشد و توسعه در ابعاد منطقه‌ای دانست.
انتخابات مجلس شورای اسلامی از آغاز و نامزدی افراد برای حضور در این انتخابات با رنگ و بوی مردم همراه است. افرادی که انتخاب می‌شوند از درون مردم معرفی می‌شوند و در ایفای وظایف قانونگذاری و نظارتی خود در مجلس پیگیر مطالبات مردم هستند و پس از دوران کاری خود مجدداً به میان مردم باز می‌گردند.
دقیقاً به همین دلیل است که مجلس شورای اسلامی نماد تضارب آرا و افکار مختلف در جامعه است. زیرا نمایندگانی که به مجلس راه می‌یابند عصاره ملتند. ملتی که از اقوام مختلف از شهرهای گوناگون با سلیقه و فرهنگ  و تخصصهای مختلف به خانه ملت می‌آیند و طبیعی است که مجلس تشکیل شده دارای سلایق گوناگون در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سایر زمینه‌ها باشد، طبیعی است که از نظر سیاسی مجالس دارای اکثریت و اقلیت باشند، زیرا مجلس چکیده‌ای از جامعه است و در جامعه افکار و ایده‌های گوناگون و مختلف و بعضاً متعارض با یکدیگر وجود دارند. به همین دلیل است که می‌توان مجلس را نماد وحدت در جامعه قلمداد کرد زیرا نمایندگان با ایده‌ها و افکار مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته و تلاش می‌کنند از طریق وضع قانون و نظارت برحسن اجرای قوانین به پاسداری از سلایق منتخبان خود و حراست از قانون اساسی و اسلامیت و جمهوریت نظام بپردازند.
اما این سئوال مطرح می‌شود که چگونه افرادی با سلایق مختلف و بعضاً مخالف هم در کنار یکدیگر و در یک راستا قرار می‌گیرند و برای اقتدار ایران اسلامی تلاش می‌کنند؟ در پاسخ به این سئوال می‌توان بیان کرد که رمز قرار گرفتن ایده‌ها و افکار مختلف در کنار هم در مجلس شورای اسلامی، تبعیت از ولایت فقیه، پیروی از قانون اساسی و تکیه بر قوانین و مقررات جاری کشور و تعامل با تمامی جهادگران و خدمتگزاران کشور است.
به همین دلیل است که یکی از معیارهای اصولگرایی در کشور را می‌توان حفظ وحدت در میان گروه‌های مختلف درون نظام بیان کرد.
اما فرایند انتخابات مجلس در این دوره با برخی آسیبها مواجه است که در ذیل تنها به 4 مورد آن اشاره خواهد کرد:
1- نقشه‌ها و تلاشهای دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و ضربه زدن به نظام
2- تلاش دشمنان برای بی‌انگیزه کردن مردم در شهرهای بزرگ برای حضور در انتخابات
3- عدم رعایت اخلاق انتخاباتی توسط برخی افراد و ایجاد فضای هتک حرمت، تهمت، توهین، افترا، اتهام واهی به نامزدهای انتخاباتی و مسئولان کشور، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و...
4- حضور افرادی خارج از چارچوب اصولگرایی به نام اصولگرایی و یا افراد مستقل
به هیچ عنوان نباید از این موضوع غافل بود که موفقیتها و پیروزی‌های ایران اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی و در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، اقتصادی و.. به عنوان خاری بر چشم دشمنانی است که تاب تحمل این موفقیتها را نداشته و همواره تلاش می‌کنند موفقیتهای موجود را کوچک نشان دهند و برخی نقصان‌ها و خلاها را بزرگنمایی کنند.  در عین اینکه هیچ عقل سلیمی منکر برخی کاستی‌ها در کشور نیست زیرا فلسفه فعالیتهای شبانه روزی خادمان انقلاب و اطلاق مصداق جهادگونه به این فعالیتها برای رفع همین مشکلات و کاستی‌ها است.
بنابر این در شرایطی که دشمنان ایران اسلامی چه دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی و چه فریب خوردگان داخلی به دنبال ضربه زدن به جمهوریت نظام هستند می‌توان ایجاد وحدت و همدلی در برگزاری انتخاباتی شکوهمند را به عنوان سیلی محکم دیگری از سوی مردم به نظام سلطه قلمداد کرد و این تذکر دوباره و چند بار را به آنان داد که ایران اسلامی از وقایع تاریخی بیشترین بهره را می‌برد و عزم مردم مسلمان ایران در پاسداری از عزت و اقتدار کشور هر روز مضاعف‌تر خواهد شد.
شور و شوق مردم در شهرهای مختلف کشور از روزهای ابتدایی ثبت نام نامزدهای انتخاباتی بیانگر حساس بودن مردم به سرنوشت خویش است و به خصوص در شهرستانها این امر به خوبی احساس می‌شود که مردم عملکرد نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی را رصد می‌کنند و برنامه‌های سایر نامزدهای انتخاباتی را نیز مورد نظر قرار می‌دهند تا بتوانند انتخابی صحیح و مناسب داشته باشند و از محل این انتخاب شایسته گامی دیگر برای رشد و توسعه منطقه خود بردارند.
برای مثال در حوزه شهرستان اینجانب یعنی شهرستان کلیبر، خداآفرین، هوراند و آبش احمد، مردم بیدار و آگاه منطقه همواره عملکرد نمایندگان خود در مجلس را پیگیری کرده و توجه مردم به توسعه شهر و روستای خود در کنار اهداف ملی قابل تقدیر و ستایش است و در این دوره از انتخابات نیز حرکت و تکاپویی وصف ناشدنی از سوی مردم و مسئولان مشاهده می‌شود که امیدبخش حضوری موثر و پررنگ در انتخابات و کسب افتخاری دیگر برای مردم شهرستانهای کلیبر، خداآفرین، هوراند و آبش احمد خواهد بود.
البته باید اذعان داشت که فضای رقابتی حاکم بر شهرهای کوچکتر به دلیل رقابت‌های منطقه‌ای و عدم توسعه یافتگی این شهرها در تأمین زیرساختهای مختلف و وجود مطالبات مردمی متعدد با شهرهای بزرگ قابل مقایسه نیست و برای برگزاری انتخاباتی در خور نظام جمهوری اسلامی باید در شهرهای بزرگ نیز به مطالبات مردم توجه ویژه نمود تا تمامی مردمی که در مسیر عزت و اقتدار نظام قدم بر می‌دارند بتوانند نماینده خود را در میان نامزدها و کاندیداهای تأیید صلاحیت شده بیابند و در صحنه انتخاب آنها قدم بگذارند. خوشبختانه حضور نهادهای نظارتی در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان قانون اساسی می‌تواند متضمن ایجاد این فضا بوده تا در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک شاهد حضوری غرورآفرین و انتخابی شایسته از طرف مردم غیور ایران باشیم.
یکی دیگر از آسیبهایی که همواره در فضای انتخاباتی مطرح می‌شود، عدم رعایت اخلاق در فضای انتخاباتی توسط عده‌ای محدود است. هر چند از منظر قوانین و مقررات، قواعد شفافی برای جلوگیری از بروز تخلف در میان نامزدها و طرفداران ایشان تبیین شده است، در این راستا جهت‌دهی قوانین و توصیه کلی اصولگرایان بر رعایت اخلاق اسلامی است.
هر گونه هتک حرمت، تهمت، توهین، افترا، اتهام واهی به نامزدهای انتخاباتی و مسئولان کشور، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، اضرار به غیر و نظائر آن جزو تخلفات انتخاباتی بوده و لازم است برخورد جدی و شفاف با آنها صورت پذیرد، علاوه بر آن ایجاد فضای تهمت و توهین می‌تواند به عنوان جرقه‌ای دوباره در بروز فتنه‌های کوچک در شهرهای مختلف شده و امنیت اجتماعی و اقتصادی مناطق مختلف را با خود درگیر نماید.
دور از ذهن نخواهد بود که افراد و گروههایی که در فتنه سال 1388 نتوانستند شعله مخالفت با انقلاب و نظام را از شهرهای بزرگ به کل کشور تعمیم دهند، این بار تغییر استراتژی داده و بخواهند فتنه‌های کوچکی در شهرهای کشور به راه بیاندازند و از برآیند آنها آبی بر آسیاب دشمن بیافزایند.
مردم هوشیار ایران با بصیرت خود همواره نشان داده‌اند که در مقاطع مختلف چند قدم از فتنه‌گران و دشمنان ایران جلوتر هستند و این بار نیز از مسئولان و مجریان انتخابات انتظار می‌رود که با نظارت دقیق بر فرآیند تبلیغات از بروز هر گونه فتنه جدید هر چند کوچک و بی اثر جلوگیری کنند.
افراد خاطی که بعضاً با سوء نیت به فضای تهمت و توهین و ابهام‌آلود کردن فضای انتخابات دامن می‌زنند باید این را بدانند که مجریان انتخابات به همان اندازه که در برگزاری انتخاباتی سالم تلاش می‌ورزند با کسانی که می‌خواهند با توهین و تهمت فضای انتخابات را ناسالم جلوه دهند به صورت قانونی برخورد جدی خواهد کرد. عده محدودی که با هر نیتی از جمله مخالفت با نظام و یا مبارزه‌های انتخاباتی قصد دارند فرایند انتخابات در کشور را به هر نحو زیر سئوال ببرند کسانی هستند که عواقب فتنه سال 1388 را قبلاً تجربه کرده‌اند و تلاش برای فتنه‌ای جدید به هیچ عنوان از طرف آنها قابل پذیرش نیست.
یکی دیگر از آسیبهایی که ممکن است در این انتخابات با آن مواجه شویم حضور نیروهایی خارج از چارچوب اصولگرایی به نام اصولگرایی و یا مستقل و نظائر آن است. هر چند در فضای فتنه سال 1388 بسیاری از خطوط در هم آمیخت و تشخیص مرز میان حق و باطل برای برخی افراد سخت شد ولی بعد از جریان 9 دی و در پایان جریان فتنه، اتفاقا بسیاری از مرزبندی‌ها شفاف گردید و بسیاری از منافقان چهره واقعی خود را به نمایش گذاشتند. به همین دلیل برخی از گروه‌هایی که عملکرد منفی و منفعل خود را در جریان فتنه به همگان نشان دادند تلاش می‌کنند از نیروهایی کم سابقه برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند که البته این حیله آنها نیز با هوشیاری نهادهای نظارتی و بیداری و بصیرت مردم به سوی خود آنها باز خواهد گشت و مردم با انتخاب نیروهای کارآزموده و وفادار به ولایت و انقلاب بار دیگر گامی برای اقتدار ایران اسلامی برخواهند داشت.
ایجاد وحدت و همدلی در میان تمامی گروه‌های وفادار به امام، مقام معظم رهبری و خط ولایت فقیه، حول محور اصولگرایی و بیداری و هوشیاری نسبت به آسیبهایی که برگزاری انتخابات با آن روبرو است می‌تواند متضمن برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کشور شده و پاسخی محکم به دشمنان نظام در ارتقای مشروعیت کشور باشد.
                                          * رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

 

https://shoma-weekly.ir/x9IZSp