مجلس

وابستگی 30 درصدی بودجه به نفت قابل تحقق است

یکی از تدابیری که در مقابل تحریم‌های نفتی اتخاذ شده، بودجه سال آینده است که 30 درصد آن را با درآمدهای نفتی و مابقی آن با درآمدهای غیرنفتی بسته شده است که عمدتاً می‌توانیم از طریق اقتصاد مقاومتی این بودجه را محقق کنیم‌.
علیرضا منظری توکلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر بودجه سال آینده عنوان کرد: مستحضر هستید امسال دولت در حالی لایحه بودجه را تنظیم کرد که شاهد کاهش قیمت غیر طبیعی نفت بودیم. در واقع این موضوع نوعی تحریم پنهانی است که علیه کشور ما صورت گرفته است؛ اینکه یک سقفی را برای صدور نفت ما تعیین کردهاند، تحریم آشکاری است؛ ولی کاهش روز به روز قیمت نفت تحریم پنهانی است که باید تدبیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از تدابیری که در مقابل تحریمهای نفتی اتخاذ شده، بودجه سال آینده است که 30 درصد آن را با درآمدهای نفتی و مابقی آن با درآمدهای غیرنفتی بسته شده است که عمدتاً میتوانیم از طریق اقتصاد مقاومتی این بودجه را محقق کنیم.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزویه تصریح کرد: کشور ما دارای ظرفیتهای بسیاری است که به اعتقاد من اگر زمانی درآمدهای نفتی ما به صفر هم برسد و نفت هم نفروشیم، میتوانیم کشور را مدیریت و اداره کنیم. زیرا ما از تواناییهای بالقوهای برخورداریم که اگر بتوانیم آنها را بالفعل کنیم، میتوانیم کشور را به راحتی اداره کنیم.

وی افزود: ظرفیتهایی چون معادن، کشاورزی، گردشگری و در کنار آنها صنعت، خصوصاً صنعت پتروشیمی میتواند بسیاری از کسری بودجه ما را در زمینههای مختلف برطرف کند. البته بودجه 94 بر مبنای عقلانیت و با توجه به شرایط سیاسی و منطقهای بسته شده است.

همچنین هزینههای عمومی کاهش پیدا کرده و به هزینههای عمرانی توجه ویژه شده است و هدفمندی یارانهها نیز بر سر جای خود باقی مانده است.

https://shoma-weekly.ir/JLSrRk