مجلس

هیچ پیشنهادی برای حمایت زنان از مدعیان فمنیسم دریافت نکرده ایم

من این ادعا را نشنیدم اما اگر چنین چیزی را گفتند همان مثالی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تازه رهبر این مثال را در بحث نظارت و نه ادعا گفتند. ایشان فرمودند که کسی که می خواهد بپرد می گویند پایش راست شد یا کج شد. نکته مهم این است که تاکنون از سوی گروه های مختلف بانوان طرح یا پیشنهادی که وجه حقوقی داشته باشد و بتوان از آن ها استفاده کرد و از سوی دیگر قانون آن وجود نداشته باشد دریافت نکردیم.
 هر دو یکدیگر را متهم می کنند از یک سو مجلسیان فعالان امور زنان را به ندادن طرح و پیشنهاد متهم می کنند و از سوی دیگر فعالان زنان اعتقاد دارند که مجلس هیچ گامی در جهت حمایت از زنان برنداشته است، به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت و گوی اختصاصی با لاله افتخاری نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان در آستانه برگزاری دومین همایش ملی اعتدال با موضوع «زن، اعتدال و توسعه» انجام داده که در پی آمده است.

** ایرنا: بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که حمایت های کارشناسی نشده مجلسیان از زنان، موجب شده است تا کارفرمایان ریسک بکارگیری زنان را به جان نخرند و بیشتر مردان را به کار بگیرند؟

افتخاری در پاسخ گفت: نه این ارزیابی درست نیست، به هرحال هر قانونی منافع عده ای را تامین کرده و از سوی دیگر به عده ای هزینه تحمیل می کند، این موضوع خاص قوانین حمایتی زنان نیست. هرچند تنها در چند مورد قوانین ما زنانه است و قوانین ما زن و مرد نمی شناسد، تنها مرخصی زایمان و ساعات شیردهی قوانین حمایتی خاص زنان محسوب می شود البته قبلا هم این قوانین وجود داشته که البته در حال حاضر بیشتر شده است و سود این قوانین حمایتی به جامعه و خانواده می رسد.

**ایرنا: قبول دارید که این قوانین فرصت های شغلی را از جامعه زنان می گیرد؟

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: بله. در مواردی این امکان وجود دارد که کارفرمایان از خیر بکارگیری زنان بگذرند و حتی اتباع بیگانه را به کار بگیرند که با این کار قانون را دور می زنند و من واقعا تعجب می کنم که شما این کار را به ضرر زنان می دانید، در ایران این قانون حمایتی، حداقلی است و در بسیاری از کشورها تا مدت ها به مادر و پدر مرخصی می دهند.

**ایرنا: با توجه به اینکه فرصت برابری برای زنان در پیدا کردن شغل وجود ندارد و از سویی زنان با این قوانین همین فرصت ها را از دست می دهند بهتر نبود که دولت به کارفرمایان یارانه بدهد تا زنان را بیشتر بکار بگیرند؟

افتخاری ادامه داد: این طرح دارای بار مالی است و مجلس نمی تواند این کار را انجام بدهد، دولت بایستی در قالب لایحه آن را به مجلس تقدیم کند و ما بارها به دولت اعلام کردیم که با روی باز پذیرای لوایح حمایتی دولت از زنان هستیم.

** ایرنا: شما قصد ندارید که در فراکسیون زنان مجلس راهکاری را در نظر بگیرید تا زنان با وجود آمار بالای تحصیل کردگان بتوانند بیشتر در مناصب اجرایی کلان حضور پیدا کنند؟

وی تصریح کرد: نه من این موضوع را قبول ندارم، اتفاقا زنان حضوری گسترده در مناصب اجرایی دارند و اکنون وضعیت به گونه ای است که بسیاری از مشاغل زنانه شده است و مجلس در تمام جاهایی که بار مالی نداشته از بانوان حمایت کرده و مزایایی را برای زنان خودسرپرست در نظر گرفته است هرچند امکان دارد که از این موضع هم سو استفاده ای صورت بگیرد و بسیاری از بانوان تمایل پیدا کنند که خود را خودسرپرست نشان بدهند.

«این کار صوری بوده و با واقعیت فاصله دارد، با این حال مجلس برای این بانوان اولویتی را همچون مشاغل خانگی و دورکاری در نظر گرفته است چون آن ها باید جای خالی پدر را پر کنند.»

**ایرنا: شما در حالی بر حمایت های همه جانبه و مجلس از زنان تاکید دارید که فعالان حوزه زنان بر این باور هستند که مجلس در این زمینه کار ماندگاری انجام نداده و تاکنون در جهت رفع مشکل زنان گامی برنداشته است؟ شما این ارزیابی را قبول دارید؟

این نماینده مجلس اظهار داشت: من این ادعا را نشنیدم اما اگر چنین چیزی را گفتند همان مثالی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تازه رهبر این مثال را در بحث نظارت و نه ادعا گفتند. ایشان فرمودند که کسی که می خواهد بپرد می گویند پایش راست شد یا کج شد. نکته مهم این است که تاکنون از سوی گروه های مختلف بانوان طرح یا پیشنهادی که وجه حقوقی داشته باشد و بتوان از آن ها استفاده کرد و از سوی دیگر قانون آن وجود نداشته باشد دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از این خانم ها از عدم استقبال ما خبر داده اند در حالی که ما همواره اعلام آمادگی در این مورد کردیم، به نظر من بهتر است که فعالان زن در این مورد اطلاعات خود را تکمیل کنند، زنان می توانند ضمن مطالعه دریابند که در کجا خلاءهای قانونی وجود دارد چرا که اگر این خلاءها فهمیده شود ما آمادگی داریم که آن را در مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم.

افتخاری گفت: البته برخی از قوانین وضع شده اما اجرا نشده است و ماده 230 برنامه پنجم برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده از جمله این قوانین است که در دولت قبل در این مورد تلاش هایی صورت گرفت و در این دولت هم مرتب جلساتی برگزار شد و ما خواهان آن بودیم که این سند تداوم یافته و محقق شود و اگر این ماده محقق شود تمام آن چیزی که زنان و خانواده به آن نیاز دارند به دست می آید.

این عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: قانون دیگر ماده 237 برنامه پنجم است که امنیت زنان و کودکان را تامین می کند که هنوز لایحه آن تقدیم نشده و در این مورد تذکرات زیادی داده شده است و بارها این موضوع مطرح شده است که اگر گروه ها و تشکل هایی انتقاداتی دارند می توانند مطرح کنند و ما با روی باز از آن استقبال می کنیم.

**ایرنا: با توجه به اینکه حضور زنان در مدیریت کلان و از جمله حضور در مجلس هر روز سیر نزولی طی می کند آیا نمی خواهید تدابیری در نظر بگیرید و برای زنان سهمیه ای اختصاص دهید تا این تبعیض از بین برود؟

افتخاری افزود: زمانی که خانم های شاخص و نخبه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند این موضوع مطرح شد و مجلسیان این پیشنهاد را ارائه کردند که رهبر فرمودند ما مخالفتی با کار زنان نداریم اما حضور زنان در مناصب مدیریتی برای ما مطرح نیست، اتفاقا ما خوشحال می شویم که بانوان متخصص و متعهد بتوانند خدمات بیشتری به جامعه ارائه کنند اما حضور زنان به هر قیمتی درواقع اهانت به خانم ها است، با این کار به بانوان گفته می شود که شما توان بالا آمدن و مسئولیت گرفتن را ندارید و باید به شما سهمیه داد و در واقع لازم است که دوپینگ کنید. این در حالی است که خانم ها توانمندی های خود را نشان داده اند. باید بستری فراهم شود تا مسئولان زنان را باور کنند و در این صورت حضور آنها در مناصب اجرایی تقویت می شود.

https://shoma-weekly.ir/ZThdmH