جامعه

هویت های مجازی و آسیب‌های اجتماعی

اصلی‌ترین ضربه فکری و فرهنگی اینترنت نیز ایجاد شایعه و گسترش آن در مورد مسائل سیاسی و دینی و القای شبهات مختلف در اندیشه‌های مذهبی، تخریب سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده سیاسی، ورزشی، هنری و اقتصادی است.
دکتر مجید ابهری- گسترش کاربرد ابزار فناوری بدون فرهنگسازی و بستر مناسب فکری در جامعه همواره باعث بروز ناهنجاری و آسیبهای مختلف میگردد. یکی از این ابزارها فضای مجازی و ارتباط در آن است. اینترنت هم به عنوان یکی از فرایندهای روز در بهرهگیری از منابع علمی و سرعت بخشیدن به ارتباطات میباشد. متأسفانه این ابزار نیز مثل تلفن همراه و ارسال بلوتوث و پیامک قربانی اقدامات غیراخلاقی برخیها شده است. به نحوی که کاربردهای مثبت و مفید آن تحتالشعاع قرار گرفته و تفکیک کاربرد مثبت و منفی در آن باید با سرعت انجام گیرد. ایجاد هویت کاذب در اینترنت و معرفی خود به عنوان فردی با جنسیت دیگر، برقراری ارتباطات عاطفی و ادامه آن باعث قربانی شدن عده زیادی از دختران و پسران شده که حتی در برخی مواقع جانشان را نیز از دست دادهاند.

 بحران هویت و ایجاد هویت کاذب، استفاده نادرست و غیراخلاقی از این ابزار برای بازی با حیثیت و آبروی دیگران، باجگیری و ایجاد رسوایی، قرار دادن عکسهای خصوصی، مطالب محرمانه و خصوصی موجب متلاشی شدن بسیاری از خانوادهها، بروز طلاق و جدایی فرزندان از والدین و موارد برعکس گردیده است. اصلیترین ضربه فکری و فرهنگی اینترنت نیز ایجاد شایعه و گسترش آن در مورد مسائل سیاسی و دینی و القای شبهات مختلف در اندیشههای مذهبی، تخریب سیاستمداران و چهرههای شناخته شده سیاسی، ورزشی، هنری و اقتصادی است. تا آنجا که با ابزار فتوشاپ اقدام به تولید عکس و تصاویر صددرصد دروغ و مصنوعی نموده و همین امر نیز باعث شده فرد به انزوا و گوشهگیری پناه ببرد.متأسفانه در سالهای گذشته نهادهای آموزشی و فرهنگی در زمینه آموزش درست، منطقی و فرهنگسازی در کاربرد اینترنت کمکاری کرده و در این زمینه رسالت تلویزیون دارای جایگاه بسیار پررنگ و ارزشمندی است، چرا که اکثر خانوادهها آشنایی با کاربرد اینترنت و زیانها و آسیبهای آن را ندارند، پس باید رسانهها در این زمینه به رسالت خود عمل کنند. از طرف دیگر مقابله با پخش و گسترش شایعات نوشتاری و تصویری در اینترنت باید سرلوحه کار همه ما قرار بگیرد.  در کنار موضوع اینترنت، بلوتوث نیز به یکی از عوارض فرهنگی تبدیل شده است. ارسال و دریافت عکس و فیلمهای غیراخلاقی جنایی و فجیع و موضوعات خصوصی افراد از طریق بلوتوث باعث شده این وسیله به اسلحهای کشنده در دست افراد ناشی تبدیل شود. بهطوری که شیطانپرستان و گردانندگان محافل فساد دعوتهای خود را از طریق اینترنت انجام میدهند. بنابراین تا دیرتر نشده نهادهای فرهنگی، خانوادهها و رسانهها باید در یک حرکت فراگیر دست به کار شده و اجازه ندهند دامن پاک افراد و خانوادهها به وسیله افراد غرضورز، کینهتوز و بیمار آلوده گردد. ضمن اینکه باید توجه داشت براساس نتایج یک تحقیق 78 درصد از افرادی که اقدام به ارسال و دریافت فیلم و عکسهای غیراخلاقی و مرتبط میکنند، دچار بیماریهای رفتاری و ناهنجاری اسکیزوفرنی هستند که در صورت عدم مشاوره و درمان گرفتار مسائل حاد و دشوار خواهند شد.

*آسیب شناس اجتماعی

https://shoma-weekly.ir/HdZ8ma