ویژه

همچون امام معتقد به مشارکت زنان بود

ایشان اصرار داشتند که بانوان در حزب فعال باشند و در جلسات حتی در مورد جای نشستن بانوان و تکریم ایشان و استماع نظرات و ارج نهادن به پیشنهادات و فعال بودن بانوان اهتمام می‌ورزیدند.
اشاره : یکی از بخش های تشکیلات که استاد عسکراولادی بر آن اصرار داشت؛ واحد خواهران بود. در تاریخ مؤتلفه نام زنان بسیاری به عنوان پیشتازان جهاد در نهضت امام خمینی مطرح است، اما ساماندهی آن به عنوان بخشی مستقل تا دهه هفتاد به تأخیر افتاد. دیدگاه سه تن از بانوان حاضر در شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که در ادامه تقدیم می گردد؛ گریزی است به این بخش از دغدغه استاد عسکراولادی:

استاد ارجمند آقای عسکراولادی عنایت خاصی به رشد و تعالی بانوان در حزب داشتند و توصیه میفرمودند بانوان متدین را جذب و خواهریابی نمائید.

ایشان اصرار داشتند که بانوان در حزب فعال باشند و در جلسات حتی در مورد جای نشستن بانوان و تکریم ایشان و استماع نظرات و ارج نهادن به پیشنهادات و فعال بودن بانوان اهتمام میورزیدند.

ایشان بارها و بارها ارزش ورود بانوان به فعالیتهای سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را متذکر میشدند.

ایشان فرمودند بعد از 12 بهمن سال 1357 و استقرار حضرت امام(ره) در مدرسه رفاه بنابر این بود که خانم ها و آقایان بطور جداگانه به دیدار ایشان بروند در همان روزهای اول به علت ازدحام جمعیت بانوان عدهای از خانمها غش میکردند و باید آنها را از داخل جمعیت خارج کنند به این علت به حضرت امام(ره) پیشنهاد شد اصولاً ملاقات خانمها قطع شود. حضرت امام(ره) فرمودند: شما فکر میکنید اعلامیههای من یا سخنرانیهای شما شاه را بیرون کرد؟

شاه را همین بانوان بیرون کردند، چرا میخواهید ملاقاتشان را قطع کنید؟ بروید وسایل آسایش برای آنان فراهم کنید.

ایشان همواره میفرمودند همانطور که مراسم عزاداری امام حسین(ع) هر ساله انجام میشود مراسم جشن و بزرگداشت میلاد حضرت زهرا(س) نیز باید توسط بانوان انجام گیرد. و از هیچ کمکی نسبت به برگزاری جشنهای میلاد کوثر خودداری نمیکردند.

در یکی از مراسم جشن بعد از سخنرانی و تقدیر دعای خیر برای برگزار کنندگان برنامه فرمودند واحد بانوان حزب علاوه بر فعالیتهای سیاسی باید بیش از پیش در حمایت از زنان مستمند و گرفتار نیز کوشا باشد. و بنده هم هر قدر که بتوانم برای رفع مشکلات کسانی که معرفی مینمایید به حداکثر ممکن اهتمام مینمایم. البته باید متذکر شوم که قبل از آن هم ما نامههای مستمندان و زنان بی سرپرست و یا بدسرپرست را حضورشان میبردیم و نتیجه مثبت هم میگرفتیم. ولی بعد از این فرمایش ایشان این برنامه روند صعودی پیدا کرد.

طیبه حاجی محمد یزدی؛ رئیس واحد بانوان استان تهران حزب موتلفه اسلامی

مرحوم عسگر اولادی بسیار به حضور زنان در
عرصه
های سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و مبارزاتی تاکید داشتند و تاکید ایشان به این موضوع در برهه های زمانی مختلف بوده است. چه زمان انقلاب و پس از آن همراه با ولایت ایشان بسیار تاکید داشتند که حضور خانم ها در صحنههای مختلف باید باشد.

عبارت متداول مرحوم عسگراولادی این بود که باید با آهنگ ولایت پیش رفت، ایشان در جلساتی که مربوط به مسائل مهم فرهنگی و سیاسی و ... بود حضور بانوان را لازم می دانستند و مقید بودند که از نظرات بانوان نیز استفاده کنند. یعنی تاکید داشتند که خانمها باید نظر بدهند و در مورد این مسائل فکر کنند.

این یکی از ویژگی های بارز شخصیت مرحوم
عسگراولادی بود که شباهت زیادی نیز به وی
ژگی رفتاری امام داشتند که بانوان را در همه مسائل مشارکت
می
دانند. همیشه تاکید داشتند که زنان جلساتی را با هم برگزار کنند و به مسائل مختلف و هم جامعه بپردازند و فکر کنند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

مرحوم عسگر اولادی در زمینه حضور بانوان در صحنه به سخنان امام (ره) اشاره می کردند و در آن زمینه رفتار خود را با گفته امام منطبق می کرد، به کررات خاطرههای از امام در خصوص تاکید ایشان در احترام به زنان مطرح میکردند و می گفتند، همراهان حضرت امام وقتی متوجه شدند که برخی از بانوان که به شوق ملاقات با امام می آمدند به اثر ازدحام جمعیت زیر دست و پا مانده اند و آسیب دیده اند به ایشان خواستند که ملاقات با خانم ها را تعطیل کنند اما امام فرمودند که شما فکر می کنید من و شما این انقلاب را به اینجا رساندیم اگر خانم ها جلوتر از مردها نبودند کمتر نیز نبوده اند و همواره آن مرحوم به این مسئله تاکید می کرد.آن مرحوم به حضور زنان در دفاع مقدس و پشتیبانی از رزمندگان و زمان پیش از انقلاب همواره استناد میکردندو این پیروزی ها را مرهون زحمات زنان نیز میدانستند و خواستار این میشدند که زنان به مشارکت سیاسیشان در مسائل کشور ادامه دهند و این رشته قطع نشود.

مرحوم عسگراولادی همواره تاکید داشتند که در کنگره دورهای شورای مرکزی حزب موتلفه زنان نیز حضور داشته باشند و در برنامه های مختلف نیز حضور فعال داشته باشند. ایشان یکی از جدی ترین مراسمهایی که بر حضور زنان تاکید داشتند، مراسم میلاد کوثرکه مراسم خواهران حزب موتلفه اسلامی بود که ایشان برنامه های خودشان را تنظیم
می کردند که همواره در این مراسم شرکت کنند.

فقدان مرحوم عسگر اولادی بسیار سنگین است، از خداوند میخواهیم که به همه توفیق بدهد که مانند ایشان با اخلاص و تقوا در همه فراز و نشیب ها رهبر را تنها نگذاریم و فعالیتهای خودمان را تقویت کنیم .

فاطمه رهبر ؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

به خاطر دارم در زمان تشکیل واحد خواهران حزب در سال 75 با حضور چندی از خواهران شروع بکار کردیم، که جا دارد از مرحومه سرکار خانم نظیفی یادی کنم که یاد ایشان همیشه برای ما زنده است، در جذب نیروهای حزبی و برنامه ها و کارها برنامه ریزی می کردیم که به محضر حاج آقا عسگراولادی رسیدم ایشان تاکید داشتند که به جای اینکه به دنبال
عضو گیری باشیم به دنبال خواهریابی باشیم و به برادران و معاونت سازماندهی اعضاء توصیه می کردند که خواهریابی و برادریابی کنیم تا اینکه عضو گیری کنیم. چرا که این مسئله باعث ماندگاری حزب شده و از انحراف درونی جلوگیری می شود .

دیگر دغدغه ایشان کادرسازی و جوانگرایی بود. مرحوم عسکر اولادی مردی بود که بسیار به جوانان بها میداد و در حزب تأکید بسیاری به رشد جوانان داشتند و همینطور معتقد بودندکه در تصمیمگیریهای درون حزب از دیدگاههای آنها نیز استفاده شود و آنها را نادیده نگیرند.

https://shoma-weekly.ir/GxjI0Q