مجلس

همزبانی و همدلی سرلوحه کار مسئولین باشد

همدلی و همزبانی آنجایی محقق می‌شود که هرکس هر ظرفیتی دارد برای کمک و پیشرفت کشور به‌کار گیرد، نه آنکه سهم‌خواهی کند.
چند سالی است که با آغاز سال نو، رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال جدید با عناوین مختلف به نوعی راهبرد و سیاستهای کلی کشور را در طول یکسال مشخص و معین میکنند و بهعنوان یک دستورالعمل کلی بیان میکنند. امسال نیز با شروع سال نو، نام همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی معظم له مطرح شد که با تأمل و تعمق میتوان به مفهوم گسترده این کلام پی ببریم؛ اما آنچه در این راستا حائز اهمیت است لزوم و ضرورت این نام در سال جاری و توجه به اصول و الزامات آن در جهت تحقق این مهم است.

عبدالرضا مصری، رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: طبیعتا امسال سال پر تصمیمی برای کشور ما خواهد بود، هم تصمیمگیریهای مهم در زمینههای سیاسی و بینالملل و هم تصمیم بر سایر زمینههای داخلی و خارجی باید صورت پذیرد؛ به طوری که مردم عزیز ما باید یکسری تصمیماتی را در داخل کشور که در تعیین سرنوشت کشور مؤثر است بگیرند و هم یکسری تصمیم گیریهای مهم در عرصه بینالملل و سیاست خارجی کشور باید گرفته شود.

وی افزود: در مذاکرات 5+1، ملت عزیز ایران در یک طرف موضوع قرار دارد و دنیای استکبار هم در طرف دیگر این مذاکرات قرار دارد که باید تصمیمگیری شود. در این وزنکشی که همه دنیا به یک طرف و ملت ایران به یک طرف است که همین امر نشان از اقتدار و عزت و انسجام ملی دارد، به همزبانی و همدلی ملت با دولت بسیار نیازمندیم. البته در این بین دولت به معنای کل حاکمیت است که
ان
شاا... بتوانیم در این مسیر با سربلندی بیرون بیاییم و فارغ از آنکه در عرصه مذاکرات نتیجه هرچه که باشد، نیاز به همدلی و همزبانی داریم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه تبیین شعار همدلی و همزمانی دولت و مردم عنوان کرد: در عرصه سیاسی کشور، امسال سالی است که دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم میخورد و مردم ما با حضور شکوهمند در پای صندوق رأی حاضر خواهند شد. همچنین تصمیماتی که در ارتباط با موضوعات مختلف کشور که به نوعی سیاستهای کلی نظام و کشور را رقم خواهد زد، اتخاذ میشود. از جمله یکی از مهمترین بحثهایی که باید بین دولت و مجلس که خانه ملت است با همدلی و همزبانی ایجاد شود، بحث تدوین قانون برنامه ششم توسعه است که تکلیف و وظایف حوزه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور را برای 5 سال مشخص میکند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین با تصمیمگیری و انتخاب مردم، ما یک مجلس را خواهیم داشت که سرنوشت 4 سال کشور را مشخص میکند؛ با تدوین قانون برنامه ششم، تکلیف 5 سال از کشور مشخص میشود. همچنین با توجه به زحمات زیادی که برای انرژی هستهای کشیده شده، تصمیمگیری گروه 5+1 و تیم مذاکرهکننده وضعیت این موضوع را در عرصه بینالملل مشخص خواهد کرد. البته به نظر من همه اینها میتواند یک ملزوماتی را برای تحقق اصلیترین هدف مقام معظم رهبری که در سال گذشته ترسیم فرمودند را ایجاد کند که همان تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مصری تصریح کرد: همان طور که در گزارشات هم آمده است، هم اکنون ما سیاستهای تدوینی اقتصاد مقاومتی را داریم و تبیین این اقتصاد توسط مقام معظم رهبری برای همه مسئولین کشور محقق شده است. سیاستهای ابلاغی ایشان پیش روی همه است و انشاالله با یک عزم ملی چه دولتی و چه ملتی باید برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. البته تأکید میکنم این سیاستها، به دور از هر شرایطی که برای کشور در آینده پیش بیاید، باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حقیقت سال 1394 در زمینه اقتصادی، باید سال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. لذا تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نیاز به همدلی، همزبانی، کمک و تعاون دارد که باید بین همه دستگاههای کشور از طرفی بین مردم و دستگاههای اجرایی و اقتصادی و دولتی به معنای اخص وجود داشته باشد.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان شروط تحقق شعار همدلی و همزبانی گفت: برای تحقق این شعارها و تحقق همدلی و همزبانی یکی از مهمترین راهکارها، بالابردن آستانه تحمل است. بنابراین اگر نقدی صورت میگیرد، حال اگر این نقد دلسوزانه و حکیمانه یا منصفانه است، باید بتوانیم آستانه تحمل را در ارتباط با نقدها بالا ببریم. از طرفی مرز بین نقد و تخریب را در کشور مشخص کنیم. متأسفانه بارها در کشور اتفاق میفتد که دلسوز و عزیزی یا یک کارشناسی یک نقد درست و منطقی را نسبتبه مسئلهای در کشور دارد؛ اما چنان مورد تخریب قرار میگیرد و برچسبهای گوناگون به او میزنند که اصولا کسی جرات نمیکند که نقد کارشناسی و منصفانه و حکیمانه خود را برای کشور انجام دهد. لذا به نظر من باید آستانه تحمل بالا برود، احترام به عقاید دیگران داشته باشند. از هر گروه، مسلک و قومیتی در کشور باید بتوانند همدیگر را تحمل کنند و بدانند که همه زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی با امنیت و با اقتدار و توانمندیهای کشور سال پر رونقی را رقم خواهیم زد.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبری به دور از هرگونه سهم خواهی و افزونطلبی چه در رابطه با امکاناتی که در کشور موجود است اعم از سیاسی و چه اجتماعی بتوانیم مشارکت داشته باشیم. به نظر من همدلی و همزبانی آنجایی محقق میشود که هرکس هر ظرفیتی دارد برای کمک و پیشرفت کشور بهکار گیرد، نه آنکه سهمخواهی کند. لذا هرکس هرچه توانایی دارد، بیاورد و درجهت پیشرفت کشور کمک کند. البته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، چک سفید امضا به کسی ندادهاند؛ قاعدتا ملت هم به تأسی از مقام معظم رهبری چک سفید امضا نخواهند داد. نظارتها چه در امور جاری کشور و چه در امور عمومی کشور همچنان باقی خواهد ماند. من امیدوارم در سال جدید با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم گشایشی بیشتری را در امور کشور مخصوصا بحث اشتغال جوانها داشته باشیم.

مصری با بیان آنکه یکی از ارکان اصلی تحقق این شعار ملت ایران است، به نقش مردم اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان این پیام نوروزی مردم هستند. اما از آنجایی که در هر سال مردم به محض دریافت پیام نوروزی با تمام توان و قدرت به میدان آمادهاند و کمک کردهاند و تجربه آن را به اثبات رسانده است، زیرا مردم به حاکمیت و به نظام اعتماد کامل و اعتقاد دارند و لذا پشتیبانی میکنند همیشه هم همین بوده است. یعنی اصل هم همین است. زیرا دولتها در این کشور میآیند و میروند؛ اصل این است که مردم به حاکمیت خودشان اعتقاد و اعتماد کامل دارند اما انتظار دارند، یعنی در کنار اعتقاد و اعتماد به نظام و حاکمیت انتظار دارند که دولتها در راستای تحقق خواستههای مردم و انقلاب قدم بردارند، نه خواستههای رانتی. لذا به نظر من احساس این است که اگر مسئولین خودشان را به مردم برسانند ما دیگر در کشور مشکلی نداریم. برای آنکه به طور عام، اگر ما جایی هم مشکلی داشتهایم یا به مسئولین مربوط بوده است، حال این فرد دولتی باشد یا غیر دولتی.

وی در پایان خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که باید پیگیری شود، این است که باید مقداری شفافتر رفتار کنیم و با همدیگر سعی کنیم که هرکس هر موضوعی دارد، بهصورت شفاف بیان شود حتما یک راه حل و پیشنهادی هم ارائه شود. دولت یازدهم از روز اول، دولت اعتدال معرفی شد، لذا ما امیدواریم که آن مشی اعتدال را در دولت در سال 94 بیشتر از سال 93 ببینیم و محقق شود، لذا کسانی که مردم علاقهای ندارند تا آنها تصدی امور کشور را داشته باشند، لحاظ شود. آنها میتوانند در کشور باشند و زندگی کنند و از مواهب نظام و کشور بهره ببرند؛ اما انتظار ما این است که خط قرمزهایی که نظام و جمعیت میلیونی مردم خواستار آن هستند، در نظر گرفته شود.

https://shoma-weekly.ir/MEimMM