جامعه

همدلی والدین بهترین هدیه روز معلم

احساس رضایت درونی، رشد مهارتهای ارتباطی و افزایش حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان از جمله دستاوردهای برگزاری انجمن اولیا و مربیان است.
محسن فراهانی- پیوند میان خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی و مدرسه که مهمترین پایگاه شکل‌گیری و رشد آموزشی، تربیتی، اخلاقی و شناختی کودک محسوب می‌شوند، از مهمترین اهداف آموزشی است که در اکثر جوامع از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است.
به معنای دیگر خانواده و مدرسه دو نهاد تربیتی و آموزشی مهم تلقی می‌شوند که تحکیم پیوندهای ارتباطی میان این دو نهاد، از طریق به اشتراک گذاشتن سیاست‌های آموزشی، اخلاقی و تربیتی، نقش مهمی در رشد و آگاهی والدین در زمینه‌های آموزشی و هماهنگی میان اهداف آموزشی و تربیتی والدین و اولیای مدرسه خواهد داشت.
به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی، انجمن‌های اولیا و مربیان که به منظور ارتباط و تبادل نظر میان والدین و مسئولان آموزشی تشکیل می‌شود، بر روند تحصیلی، آموزشی و اخلاقی دانش‌آموزان تأثیر مثبت گذاشته و زمینه‌ساز ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی آنها در خانواده و مدرسه خواهد شد.
محمد علی امیری، مدیرکل سابق دفتر مشاوره تربیتی آموزش و پرورش درخصوص اهمیت ارتباط نزدیک والدین و اولیای مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گوید، از آنجایی‌که خانواده مهمترین نقش تربیتی را در فراهم کردن بستر مناسب به منظور رشد و تحول فرزندان به عهده دارد، در راستای تحقق تربیت علمی و اخلاقی دانش‌آموزان‌، همکاری آنها با مسئولان آموزشی به عنوان عوامل تأثیر‌گذار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی می‌افزاید: همکاری در برنامه‌های جانبی، نظارت بر کارکرد مسئولان آموزشی، مشارکت در برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌ها و همکاری در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های مدرسه، مشاوره و راهنمایی فرزندان، ایجاد تشکل‌های مردم نهاد به منظور توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی کشور از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری اولیای دانش‌آموزان و مسئولان آموزشی انجام گرفته و نقش مهمی در ارتقا و رشد فرهنگی و تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
افزایش بازدهی تحصیلی
احساس رضایت درونی، رشد مهارت‌های ارتباطی و افزایش حس مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان از جمله دستاوردهای برگزاری انجمن اولیا و مربیان است.
دکتر محسن ایمانی، روانشناس درخصوص نقش والدین در ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان می‌گوید: به طور کلی حضور پررنگ والدین در مسائل تحصیلی فرزندان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز ارتباط مستقیم دارد؛ از طرف دیگر، در اکثر خانواده‌هایی که والدین موفق به کسب مدارج تحصیلی قابل قبول شده و در امور تحصیلی فرزندانشان نقش پررنگ دارند، دانش‌آموزان از رشد تحصیلی بالایی برخوردار بوده و میزان رضایت مسئولان آموزشی در مدارس از ارتباط نزدیک با والدین این گروه از دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی آنان بیشتر است.
وی ادامه می‌دهد: باید توجه داشت مدرسه به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان محسوب می‌شود و برقراری ارتباطات نزدیک میان خانواده‌ها و مسئولان آموزشی باعث افزایش آرامش و رضایت بیشتر دانش‌آموز در خانه و مدرسه می‌شود.
به بیان دیگر، وقتی دانش‌آموز متوجه می‌شود که پدر و مادر با مسئولان آموزشی تعاملات نزدیک دارد، به این نکته پی می‌برد که عملکرد او برای والدینش مهم بوده و احساس امنیت عاطفی و رضایت بیشتری خواهد داشت.
راهکارها
محمدعلی امیری، فراهم کردن بستر مناسب برای ارتباط و مشارکت هر چه بیشتر اولیا و مربیان را یکی از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش معرفی کرده و این مسئله را نیازمند ایجاد نگرش و دید مشترک میان هر دو گروه درخصوص نزدیک شدن به ابعاد و اهداف مهم تربیتی می‌داند.
این مسئول آموزشی ادامه می‌دهد: تدوین مقالات مرتبط در حوزه تربیت و آموزش در نشریات عمومی و تخصصی، همکاری با سازمان‌های مرتبط از جمله انجمن اولیا و مربیان و تلاش به منظور افزایش مهارت و توانمندی‌های اولیای دانش‌آموزان، آموزش مدیران و معلمان در راستای تقویت نقش تربیتی آنان، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت غیرحضوری به منظور تبیین نقش تربیتی اولیا و مربیان و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مشترک بین اولیا و مربیان،‌از جمله اهداف در دست اجرا از سوی نظام آموزش و پرورش است.
تحقیقات نشان می‌دهد گردهمایی هر چه بیشتر پدران و مادران با اولیای مدرسه و تشکیل هیأت نمایندگان از اولیای دانش‌آموزان، یکی از عوامل افزایش انگیزه دانش‌آموزان به ادامه تحصیل و کسب مدارج علمی بالای آموزشی است.
دستاوردی آینده ‌ساز
دکتر محسن ایمانی با اشاره به پیامدهای حضور کمرنگ والدین در امور تحصیلی دانش‌آموزان می‌گوید: در صورتی که دانش‌آموز احساس کند که پدر و مادر از عهده حمایت و هدایت در امور آموزشی او برنمی‌آید، انگیزه او برای ادامه تحصیل کاهش یافته و حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل دانش‌آموز شود. مدیرکل دفتر مشاوره تربیتی آموزش و پرورش نیز با تأکید بر این مسئله اضافه می‌کند یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دانش‌آموزان و تقویت نیل به پیشرفت و تلاش در میان آنان است.
والدین در رسیدن به اهداف نامبرده نقش مهمی ایفا کرده و از سویی دیگر فرصت‌های آموزشی و تربیتی که خانواده برای گسترش یادگیری و ارتقای انگیزه‌های آموزشی فرزندان ایجاد می‌کند اهمیت بسیار زیادی داشته و نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد. امیری معتقد است، دریافت اطلاعات کافی و بموقع از شیوه رفتار و فعالیت‌های دانش‌آموزان از سوی مسئولان آموزشی و اولیای دانش‌آموزان در پیشگیری از عوامل تأثیرگذار منفی محیطی و احساس پوچی در مسیر پیشرفت و تعادل دانش‌آموزان نقش مهمی دارد.
این مسئول آموزشی اضافه می‌کند، مدرسه و نظام آموزش و پرورش نقش مهمی در برقراری ارتباط دو سویه میان والدین و اولیای مدرسه دارد. ترسیم اهداف تربیتی کادر آموزشی در مدرسه و ارائه آن به اولیا، هدایت توانمندی‌های اولیا در مسیر تحقق اهداف تربیتی مدرسه و توجه به انتظارات متقابل مدرسه و خانواده از جمله نقش‌های مؤثر مسئولان آموزشی در مدرسه است.
به عقیده کارشناسان حوزه آموزش، ایجاد وحدت، همکاری، ارتباط و هماهنگی میان مدرسه و خانواده‌ها به طور قطع بر ارتقای تحصیلی، تربیتی و رشد متعادل و متوازن شخصیت دانش‌آموزان خواهد داشت و از وقوع بسیاری از آسیب‌های احتمالی پیشگیری خواهد کرد.

 

https://shoma-weekly.ir/hEAFfv