مجلس

هشدار هادی قوامی نسبت به افزایش نقدینگی در کشور

در مبحث تورم ، امسال رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته بیشتر است که اگر با همین روند تا پایان سال جلو رویم و این امر کنترل نشود با رشد بالایی که در نقدینگی خواهیم داشت، ممکن است یک تورمی همانند سال 84 اتفاق بیفتد .

هادی قوامی عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه تورم ایجاد شده به علت رشد نقدینگی در جامعه است، خاطر نشان کرد : در مبحث تورم ، امسال رشد نقدینگی  نسبت به سال گذشته بیشتر است که اگر با همین روند تا پایان سال جلو رویم و این امر کنترل نشود با رشد بالایی که در نقدینگی خواهیم داشت، ممکن است یک تورمی همانند سال 84 اتفاق بیفتد .
وی تصریح کرد : نرخ تورم اکنون بالای 22 در صد است . منتهی اگر تا پایان سال تدبیری برای این مسئله نشود، ممکن است تا مرز 40، 50 درصد هم  خود را برساند . عمده ترین دلیل افزایش نقدینگی هم مطالبات دولت از بانکهاست که بدون پشتوانه پول پرقدرت چاپ می شود . اگر این امر به سمت فعالیتهای تولیدی کانالیزه نشود ، به اقتصاد کشور آسیب می زند  . همچنین تورم سال قبل هم در سال جدید بروز کرده است و تاثیر زیادی بر تورم امسال گذاشته است که این امر هم به کسری بودجه دولت برمی گردد .
قوامی با بیان راه های برون رفت از این مسئله بیان کرد: راه حل برون رفت از این مسئله هم باید سیاستهایی باشد که برای کنترل نقدینگی  گذاشته شود البته  پایه پولی هم رشد کرده است که آن را نیز باید کنترل کرد. منابع پایه پولی چند چیز است یکی مطالبات خالص  بانک مرکزی از دولت است و مطالبات خالص بانک مرکزی از دیگر بانکهاست و دیگری نیز خالص بدهی های خارجی  بانک مرکزی است که اگر اینها کنترل بشود می توان انتظار داشت که نقدینگی کنترل بشود . 

https://shoma-weekly.ir/Zs05RT