مجلس

هر قرارداد بین المللی باید به تصویب مجلس برسد

در سال 62 طبق تصویب شورای نگهبان هر گونه قراردادی که منجر به تعهد شود باید به تصویب مجلس برسد و این توافق‌نامه 19 تعهد برای ایران ایجاد کرده است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در ماده 231 دولت را ملزم به تهیه برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده کرده‌ایم اما برنامه پنجم تمام شده ولی هنوز تاثیراتی از اجرای این ماده کلیدی ندیده‌ایم و دولت آنرا اجرا نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در میزگرد نقش زنان در عزت ملی که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در حال حاضر بحثی مطرح است و آن هم اینکه برنامه پنجم تا سال بعد ادامه یابد تا برنامه ششم در مجلس آینده بررسی شود زیرا با این عجله‌ای که برنامه ششم توسعه به مجلس آمده اگر به دقت بررسی نشود از غنای لازم برخوردار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کسانی که به زنان مجلس می گویند ساکنین مجلس فرافکنی می‌کنند تا مسائل اصلی فراموش شود، افزود: در ماده 231 دولت را ملزم به تهیه برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده کرده‌ایم اما برنامه پنجم تمام شده ولی هنوز تاثیراتی از اجرای این ماده کلیدی ندیده‌ایم و دولت آنرا اجرا نکرده است، همچنین تمام اسنادی که در دولت قبل در این خصوص تهیه شده بود در دولت جدید کنار گذاشته شد و بدلیل تفاوت سلیقه شروع به تدوین برنامه جدیدی کردند.

رهبر اظهار داشت: دو ماه پیش در جلسه با معاونت زنان ریاست جمهوری گزارشی عملکردی برای ماده 231 خواستیم که در جواب گفتند 18 تفاهمنامه در سال 93 و 94 با دستگاه‌های مختلف در این مورد عقد کرده‌ایم و در جدول آماری‌شان تحقق 100 درصدی را نشان می‌داد که نتیجه آن را ایجاد دغدغه در دستگاه‌های اجرایی اعلام کردند و این یعنی صفر و باید این برنامه را دوباره در برنامه ششم هم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما از معاونت زنان ریاست جمهوری انتظار داریم تا رابط بین دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار باشد، گفت: سال قبل مطلع شدیم که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق جمعیت و توسعه سازمان ملل امضاء کرده است با بررسی‌هایی که انجام دادیم و اطلاعات جزئی که در سایت این معاونت منتشر شده بود به مسائلی دست یافتیم.

رهبر اضافه کرد: چطور می‌شود در معاونتی که در سال 92 روی کار آمده است برای دو سال قبل از خود تعهد دهد با بررسی‌هایی که توسط کارشناسان کمیسیون اصل 90 انجام شد متوجه شدیم که اصل مطلب این است که این تفاهم‌نامه در راستای برنامه توسعه سازمان ملل برای جمهوری اسلامی نوشته شده است و بازه زمانی 2012 تا 2016 میلادی برای آن در نظر گرفته شده است که این نیز نقطه انحراف و البته ناقض عزت ملی است و این تفاهم‌نامه برجام کوچک برای زنان است، خانم مولاوردی هم دیروز در اظهاراتی هر چه دلشان می‌خواست علیه من گفتند ولی من برای همه چیزهایی که گفتم سند دارم و آنها را به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی فرستاده‌ام هرچند معاونت زنان می‌گوید این مسئله به مجلس ربطی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: در برجام هم به همین شکل بود و در گزارشی که آقای ظریف به رئیس مجلس شورای اسلامی دادند در صفحه اول آن قید شده بود، جعفری، مشاور رئیس مجلس یک نکته از برجام جهت اطلاع ریاست مجلس تقدیم می‌شود و زیر آن را نیز آقای عراقچی امضاء کرده بود.

وی گفت: در واقع باید گفت مجلس برجامی تصویب نکرد و ما آن را به عنوان طرح در مجلس بررسی کردیم.

وی ادامه داد: خانم مولاوردی می‌گوید تفاهم‌نامه است و نباید در مجلس بررسی شود در صورتی که در سال 62 طبق تصویب شورای نگهبان هر گونه قراردادی که منجر به تعهد شود باید به تصویب مجلس برسد و این توافق‌نامه 19 تعهد برای ایران ایجاد کرده است.

رهبر افزود: در سال 2 هزار میلادی در اجلاس سالیانه سازمان ملل بیانیه‌ای تحت عنوان سند توسعه هزاره صادر شد که 8 آرمان داشت و سومین آن توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی بود، در یک سال گذشته تمام اجلاس‌هایی که شکل گرفته است با همین موضوع بوده است و دلیلش هم این است که امسال سال آخر اجرای آن بیانیه است و باید کشورها تعهد خود را نسبت به آن نشان دهند.

وی با بیان اینکه تغییر چهره مردانه مجلس نشأت گرفته از بیانیه سال 2 هزار است که در سال پایانی آن باید گزارش دهند، گفت: در سال آخر این بیانیه هدفش در ایران ارتقاء جایگاه زنان در مجلس و سهمیه‌ای 30 درصدی برای زنان است که مطابق با همان الگوی غربی است. باید گفت در قانون جمهوری اسلامی نگاه جنسیتی وجود ندارد و زنان نیز مانند مردان می‌توانند در عرصه‌های گوناگون شرکت کنند.

https://shoma-weekly.ir/bANaXZ