ویژه

هرچه محکمتر بایستیم قوی تر می شویم

مرگ بر آمریکا موضوع سیاسی و اقتصاد مسئله دیگری است. یک بار مصلحت اقتصاد این است که به کشوری بگویند مرگ بر آمریکا و یک بار شعار به نفع آمریکا می‌دهند. حرف این نیست که چه کسی گفته مرگ بر آمریکا و چه کسی نگفته است. از دیدگاه من اینها ربطی به هم ندارند. در خیابان و نماز جمعه می‌گوییم مرگ بر آمریکا. ما شعار مرگ بر آمریکا را الی الابد خواهیم داد و این آمریکا نمی‌تواند و باید آمریکای دیگری شود.
حاج محمدرضا اعتمادیان از سابقون مبارزین است، جزء نسلی که ستمهای یک دیکتاتور دست نشانده آمریکا را با گوشت و پوستش لمس کرده و نیز طعم شیرین استقلال از استکبار را چشیده است. تخصص او در حوزه های اقتصادی و نیز سابقه مبارزاتش با یک حکومت وابسته او را بهترین گزینه برای گپ و گفت در باب تاثیر شعار مرگ بر آمریکا بر اقتصاد ایران انقلابی نمود.

 

  شعار مرگ بر آمریکا از ابتدای انقلاب تا الان به لحاظ اقتصادی چه مضار و منافعی برای ما داشته است؟

شعار مرگ بر آمریکا برای مردم ما که میدانند چه میخواهند بگویند مرگ بر روش آمریکا و زورگوییهای او و جنایاتی است که حتی در حق مردم خودش میکند و ضررهایی که برای مردم خودش و دنیا دارد. برای این مرگ بر آمریکا میگویند، نه مرگ بر کشور و مردم آمریکا.

مرگ بر این روشی که خود را با زورگویی، پشت‌‌هماندازی، چند چهره بودن و دخالت در امور کشورها و فرهنگ آنها بر همه مردم جهان تحمیل کرده است. مرگ بر این آمریکا میگویند. مردم ما هم دست برنمیدارند مگر این که آمریکا دست بردارد و او هم اگر دست بردارد، دیگر آمریکا نیست. ما با همه مردم جهان رفیق و برادریم، با مسلمانها، غیرمسلمانها، شیعیان و سنیها مشکل نداریم. مشکل ما با زورگوییهایی است که در رأس امور در آمریکا نشستهاند و به نام آمریکا در سوریه، عراق و... دخالت میکنند و وقتی عراق با ایران میجنگد از او پشتیبانی میکنند و الان جنگ را در عراق دامن میزنند و در همه کشورها دخالت میکنند.

وقتی مرگ بر آمریکا میگوییم هیچ مشکلی برای اقتصاد ما ندارد. داریم کار خودمان را انجام میدهیم و اگر ضرری هم داشته باشد، باید همیشه بر روش و شیوه آمریکا مرگ بر آمریکا بگوییم. این هم شعار نیست، اعتقاد ملت است. بنده وقتی میگویم مرگ بر ضد ولایت فقیه، به همان ترتیب هم واجب میدانم مشتم را بالا بیاورم و بگویم مرگ بر آمریکا. ما تا امروز این شعار را دادهایم و تا روز آخر هم خواهیم داد، مگر این که آمریکا دست از شیطنتش بردارد که برنمیدارد، چون اگر بردارد دیگر آمریکا نیست.

 مسئله اسرائیل که یک دولت قلابی و ساختگی است و این همه حمایت آمریکا از او برای چیست؟ شما چه کارهاید که میآیید این سر دنیا؟ چند صد کشور را پشت سر میگذاری و بلند میشوی میآیی اینجا به اسرائیل و آن را در برابر فلسطین صاحبخانه عَلَم میکنی و کشورهای اطرافش را اذیت میکنی و آزار میرسانی. چرا؟ چون میخواهی اینجا یک پایگاه و دستنشاندهای برای خود درست کنی. ما میگوییم مرگ بر این آمریکا، آمریکایی که میخواهد مردم جهان را نیست و نابود کند. اقتصاد ما در اثر این شعار هیچی نمیشود. هر چه هم میخواهد بشود، ما با این آمریکا مخالفیم.

  اگر بخواهیم صرفاً اقتصادی نگاه کنیم، آیا تا حالا برایمان منافعی داشته است؟

وقتی میگوییم مرگ بر آمریکا به فکر منافع اقتصادی یا غیر اقتصادی نیستیم.

  آیا از این که دیگر مثل قبل از انقلاب از آمریکا واردات نداریم ممکن است در برخی از زمینهها به خودکفایی رسیده باشیم؟

در ایام جنگ که آمریکا ما را محاصره اقتصادی کرد، میدانستیم که چقدر وابسته هستیم. الان ثلث آن موقع هم وابسته نیستیم و الحمدلله همه چیز را خودمان تولید میکنیم. آن وقتها خیلی چیزها اعم از خوراکی، پوشاکی و نظامی را باید از خارج میآوردیم. وقتی آنها ما را تحریم کردند، امام(ره) فرمودند: «اگر آمریکا یک کار به نفع ما کرده باشد، همین است که ما را تحریم کرده است» الان هم اگر روزی واقعاً تحریم بشویم و مردم ما متوجه شوند بنا نیست هیچ چیزی وارد این مملکت شود به نفع ما است.کشاورزان دنبال کشاورزی، صنعتکاران دنبال صنعت و جوانها دنبال کار میروند. نباید ناراحت باشیم آمریکا ما را تحریم کند و انواع و اقسام تضییقات را روی میز بگذارد. امام فرمودند آمریکا هر کاری میتوانسته کرده و اگر کاری را نکرده، نتوانسته است. هیچ تصور نکنید آمریکا ملاحظه ما را میکند که کاری را بکند یا نکند. آمریکا هر ضرری که توانسته به ما زده است و بیشتر از این نمیتواند بزند. هر کاری را که توانسته با اقتصاد و فرهنگ ما کرده است. هر چه محکمتر بایستیم قویتر میشویم.

  قبل از انقلاب نفت خام میدادیم و کالا وارد میکردیم. الان ناچاریم تولید کنیم.

اگر آمریکا مثل زمان شاه با ما رفتار میکرد، ما هم جور دیگری رفتار میکردیم. حالا به ما سختگیری میکند، به نفع ما شده است و اگر رابطهاش را بهکلی نهتنها با ما که با همه جهان قطع میکرد، دنیا آباد میشد. البته 30، 40، 50 سالی هم زحمت داشت.

  افرادی که میخواهند شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند و در ادامه هم با آمریکا رابطه برقرار کنند، آیا به اقتصاد کشور هم فکر میکنند و به دنبال منافع اقتصادی کشور هم هستند؟

اگر آدمهای دقیق و آشنا به مسائل باشند، میدانند که باید شعار مرگ بر آمریکا را هر روز پررنگتر کنیم، مگر این که از اوضاع و احوال اطلاع نداشته باشند. اینها چهار تا مقاله میخوانند و چهار تا سایت را میبینند و سطحی چیزهایی میگویند و مینویسند. اگر با آمریکا رابطه برقرار کنیم، قرار است چه خدمتی به ما بکند؟ اینها یا آدمهای بیاطلاعی هستند یا خدای نکرده مغرض و خائن؛ والا هر چه ارتباط ما با آمریکا بیشتر قطع باشد، به نفع ما است، چون آمریکا آن چیزی که نشان میدهد نیست. دروغ میگوید. اینها نهتنها دشمنان ما که دشمن بشریتاند. حتی دشمن مردم خودشان هم هستند.

  ادامه شعار مرگ بر آمریکا اقتصاد ما را دچار بحران بیشتر نمیکند؟

اصلاً ربطی به اقتصاد ندارد. مرگ بر آمریکا موضوع سیاسی و اقتصاد مسئله دیگری است. یک بار مصلحت اقتصاد این است که به کشوری بگویند مرگ بر آمریکا و یک بار شعار به نفع آمریکا میدهند. حرف این نیست که چه کسی گفته مرگ بر آمریکا و چه کسی نگفته است. از دیدگاه من اینها ربطی به هم ندارند. در خیابان و نماز جمعه میگوییم مرگ بر آمریکا. ما شعار مرگ بر آمریکا را الی الابد خواهیم داد و این آمریکا نمیتواند و باید آمریکای دیگری شود.



https://shoma-weekly.ir/te7XRM