مجلس

هدف اصلی آمریکا در مذاکرات وقت کشی است

ما به توافقنامه‌ها پایبند هستیم اما به نظر می‌رسد، طرف مقابل می‌خواهد ما را به نوعی سرمیز مذاکره نگاه دارد و از طرف دیگر هم تحریم‌ها رابیشتر کند. بنابراین اگر در مذاکرات احساس کنیم که طرف مقابل قصد وقت کشی داشته باشد، باید از این مذاکرات خارج شویم.
حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با سیاستهای دوگانه آمریکا در مذاکرات و نقض توافق اقدامات مشترک اظهار داشت: طبیعی است که یکی از اصول مذاکره آن است که طرف مقابلی که سر میز مذاکره مینشیند، تمامی تواناییها نوع نگرش وگفتار و آنچه که پشتیبانی او است مورد استفاده قرار دهد و با تجزیه و تحلیل قرار دادن شرایط و شناخت کامل از طرف مقابل بر سر میز مذاکره بنشیند و بهترین تصمیم را بگیرد.

وی افزود: به نظر میرسد تحلیلی را آمریکاییها از تیم مذاکره کننده ما برداشت کردهاند، بخشی از آن درست نیست. یعنی احساس کردند که میتوانند، تیم مذاکره کننده ما را مجبور به توافق کنند. غافل از اینکه تیم مذاکره کننده از طرف ملت ایران مذاکره انجام میدهد، اما اگر کار به جایی برسد که منافع ملی ما به خطر بیفتد، طبیعی است که هم کلیت نظام اسلامی و هم مردم در مقابل آن خواهند ایستاد، و نمیگذارند که تعهدی از طرف تیم مذاکره کننده برخلاف موازین داده شود.

دلیگانی با اشاره به تناقض گوییهای آمریکا اظهار داشت: با توجه با اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر نقض توافق اقدامات مشترک، انتظار میرود که تیم مذاکره کننده ما از ابتدا قویتر بر موضع قدرت در مذاکرات حضور پیدا کنند، زیرا آمریکاییها تازمانی که احساس نکنند که مجبور هستند یک شرایطی را بپذیرند، نمیپذیرند. لذا با خواهش و با لبخند و روشهای آرام آنها قابلیت پذیرش نخواهد داشت.

وی با بیان آنکه رفتارها و عملکرد آمریکاییها بر روند مذاکرات تاثیرگذار است، گفت: ما معتقدیم آمریکاییها هم خواهان به نتیجه رسیدن این توافقنامه هستند و هم مخالف آن هستند. بنابراین اگر منافع آمریکاییها در این توافقات تامین نشود، قطعا آنها کاری خواهند کرد مذاکرات به نوعی بهم خورد. البته سناریویها علل شکست را غالبا طوری طراحی میکنند که به طرف مقابل نسبت دهند. این سیاستها در مرکز طرح ریزی سیاست گذاری آمریکا و انگلیس طراحی میشود.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: از جهتی ما به توافقنامهها پایبند هستیم اما به نظر میرسد، طرف مقابل میخواهد ما را به نوعی سرمیز مذاکره نگاه دارد و از طرف دیگر هم تحریمها رابیشتر کند. بنابراین اگر در مذاکرات احساس کنیم که طرف مقابل قصد وقت کشی داشته باشد، به نظر من باید از این مذاکرات خارج شویم.

https://shoma-weekly.ir/mPTXa4