مجلس

نیازمند برنامه‌های دقیق در حوزه تولید و مصرف و نظارت هستیم

طبیعتا دشمن سعی می‌کند که ازنقاط آسیب پذیر شناسایی کند و وارد شود تا از این نقاط بتواند به نظام و مردم ضربه بزند. یکی از این نقاط آسیب پذیر بحث نیاز‌ها است. معمولا نیاز‌ها، مملکت‌ها ومردم آن را وادار به عجز می‌کند. اگر ما بتوانیم بحث اقتصادمان را خصوصا تولید کشور را کامل کنیم و هزینه‌ها را کاهش بدهیم از نظر تولید به خودکفایی برسیم. قاعدتا نقاط آسیب پذیر کشور از بین خواهد رفت و در معادلات جهانی جایگاه خاص خود را به دست خواهیم آورد و دشمن را مغلوب خواهیم کرد.
عنایت الله هاشمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و ضرورت و توجه به این مهم اظهار داشت: باتوجه به ضرورتی که مقام معظم رهبری در رابطه با به شرایط خاص کشور احساس کردند و توجه به این اصل که دشمنان متعددی سعی میکنند ما را در محاصره داشته باشند و نسبت به تضعیف نظام مردمی و اسلامی ما قدم برمی دارند زیرا نظام اسلامی ما برای استکبار جهانی قابل تحمل نیست.

وی افزود: طبیعتا این ضرورت را مقام معظم رهبری احساس کردند و با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به روسای سه قوه دستور دادند که در این زمینه بسترهای اساسی آماده شود. روسای سه قوه نیزتعهداتی کردند که در این راستا گامهای موثری بردارند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم روسای سه قوه با برنامه ریزی دقیق و عمیق و سنگین کاملا این تعهدات راعملیاتی کنند. نه خدای ناخواسته به صورت سوری و سطحی باشد و فقط برای رفع تکلیف، برنامه انجام شود واز کنار قضا بخواهیم براحتی بگذریم.

 نماینده مردم سپیدان با اشاره به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه ریزی عمیق دارد، تصریح کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به یک برنامه ریزی عمیق و ریشهای دارد که ما هم درتولید و هم در مصرف باید با برنامه و محاسبات پیش رویم تا بتوانیم در این راستا گامهای خوبی را برداریم.

وی افزود: در بحث تولید، هزینه تولید ما بالا است و باید به نحوی برنامه ریزی کرد که این هزینه کاهش پیدا کند و با کاهش تولید اجناس ارزانتری دست مردم برسد. مسئله دیگری که باید سامان دهی شود، وجود دلالها و واسطهها هستند که یا آنها را باید به طور کامل حذف کنیم و یا اینکه به حداقل برسانیم. که این امر نیاز به کار کارشناسی دارد.

هاشمی ادامه داد: در زمینه تولید حتی خود تولید کنندهها میتوانند مشکلات تولید را شناسایی کنند و با ارایه راهکارهای متعدد به کارشناسان مشورت دهند. متاسفانه در زمینه خودروسازی میبینیم که خودرو سازان به جای اینکه راه چارهای پیدا کنند تا هزینه تولید را کاهش بدهند، به دنبال بالا بردن قیمتها هستند. تا کنون دولت و مجلس از خودروسازان به خاطر اشتغال زایی حمایتیهایی را انجام دادهاند، اما کمترین درآمد خودروسازی صرف اشتغال انجام میگیرد. و این امر سپری برای بالا نگاه داشتن قیمت و هزینههای جانبی که خودرو سازان دارند، شده است.

وی با اشاره به نقش مردم در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مردم در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش عمدهای دارند. مردم باید در امر مصرف ‌‌نهایت تلاش را بکند حتی آن میزان یارانهای که دولت برای آنها در نظر گرفته است میتواند به نحوی برنامه ریزی شود که بیشترین استفاده ازآن بشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: ما الان شاهد هستیم که یکسری اقشار جامعه که بیشترین مصرف را در جامعه دارند از همین یارانهها استفاده میکنند و از طرفی افراد ضعیفی هستند که با مشکلات عدیده مواجه هستند. اگر این یارانهها به نحوی هدفمند بشود که استفاده مطلوبتری شود و از هدر رفتن سرمایهها جلوگیری شود بهتر است.

وی افزود: استفاده بیش از حد نیاز از بنزین، مصرف مواد غذایی به صورت مختلف و یا مصرف انرژیها که به نوعی سرمایه مردم و دولت است وکه باعدم برنامه از بین میروند باید به نحوی برنامه ریزی شود که بیشترین استفاده را از آنها داشته باشیم.

عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان آنکه کنترل و نظارت یکی دیگر از محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: دولت بعد از انجام برنامه ریزی عملیاتی عمیق و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای تداوم این سیاستها باید کنترل و نظارت داشته باشد، کسانی که با سواستفاده، رانت خواری میکنند و از فرصتهای ایجادشده به نفع شخصی سواستفاده میکنند وسودهای کلانی و هزینههای نامشروعی جمع آوری میکنند، باید از سوی نهادهای نظارتی کنترل شوند. قوه قضاییه نیز باید با عاملان آن با قاطعیت برخورد و مجازات کند تا کسی دیگر هوس سواستفاده از اموال بیت المال را نداشته باشد.

هاشمی با بیان آنکه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باعث ارتقا جایگاه کشور در معادلات جهانی است، خاطر نشان کرد: طبیعتا دشمن سعی میکند که ازنقاط آسیب پذیر شناسایی کند و وارد شود تا از این نقاط بتواند به نظام و مردم ضربه بزند. یکی از این نقاط آسیب پذیر بحث نیازها است. معمولا نیازها، مملکتها ومردم آن را وادار به عجز میکند. اگر ما بتوانیم بحث اقتصادمان را خصوصا تولید کشور را کامل کنیم و هزینهها را کاهش بدهیم از نظر تولید به خودکفایی برسیم. قاعدتا نقاط آسیب پذیر کشور از بین خواهد رفت و در معادلات جهانی جایگاه خاص خود را به دست خواهیم آورد و دشمن را مغلوب خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/jK6vun