مجلس

نگران جاده یک طرفه برجام هستیم

سوال ما این است که چرا جمهوری اسلامی ایران باید دائما نگرانی آنها را برطرف کند؟ چرا نباید نگرانی‌های ما برطرف شود؟ چرا این رفع نگرانی‌ها جاده‌ای یک طرفه دارد؟ این مسئله‌ای است که مسئولین باید در نظر داشته باشند و به همین اندازه که آنها نگران فعالیت‌های ما هستند، ما بیش از آنها نگرانیم؛ ما عهدشکنی و توطئه‌های زیادی را دیده‌ایم؛ ولی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه توطئه‌ای علیه آنها نداشته است و همیشه در عرصه‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی که جنگ نرم بوده، دفاع کرده است.
ابراهیم کارخانه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از روند تشکیل کمیسیون ویژه هستهای جهت بررسی متن برجام اظهار داشت: مسئله هستهای یک موضوع ملی است که به همه ملت ایران مرتبط میشود، از بدو تولد نقطه وحدت ملت ایران بوده است، لذا کمیسیونی که در این رابطه تشکیل میشود باید نماد وحدت ملی در مجلس باشد.

وی افزود: بهترین راه این است که تمام فراکسیونها با یکدیگر بتوانند به توافقی برسند تا از مجموعه نیروهای توانمند، کارآمد و مسلطی که در هرکدام از این فراکسیونها وجود دارد، بتواند یک کمیسیون قوی و توانمند شکل بدهند. این مسئله بسیار مهمی در تاریخ نهگانه مجلس شورای اسلامی است که باید به بهترین وجه ممکن به پیش ببرند که منجر به احقاق حق ملت ایران شود.

وی با اشاره به لزوم بررسی برجام از مجاری قانونی تصریح کرد: این مسئله از چند بعد قابل بررسی است که یکی از ابعاد آن به امنیت ملی کشور برمیگردد، لذا میبایست این مطلب در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد. در رابطه با بررسی برای تصویب نهایی برجام مسلما باید مجلس وارد عمل شود و مجلس هم در قانون الزام دولت حفظ دستاوردها و حقوق هستهای ملت ایران یکسری الزاماتی را در مذاکرات درنظر گرفته است؛ بنابراین میبایست این برجام در مجلس مورد بررسی قرار گیرد که آیا الزامات مجلس شورای اسلامی رعایت شده یا نشده؟! ضرورت دارد که بین شورای عالی امنیت ملی و مجلس هماهنگیهای لازم به وجود بیاید.

کارخانه با اشاره به کارشکنی و بدعهدی
آمریکایی
ها عنوان کرد: با اینکه هنوز ما مشغول بررسی برجام هستیم و مراحل خودمان را طی میکنیم، متاسفانه آمریکاییها اهداف و نیت پلید خودشان را دنبال میکنند؛ شاهد هستیم که آنها با کوچکترین تغییراتی که در پارچین ایجاد شد، شدیدترین فضاسازی رسانهای را علیه ما اعمال کردند، سوال این است که اگر ما بخواهیم بخشی از تعهدات خودمان را انجام بدهیم؛ اما در آن مقطع آنها به تمام خواسته خودشان برسند، آیا آنها علیه ملت ما توطئههای شدیدتری را اعمال نخواهند کرد؟ یقینا این توطئه آنها ادامه خواهد داشت؛ ولی ما باید راه توطئه را ببندیم و با اطمینان برجام را جلو ببریم. بنابراین اگر به تعهدات عمل کردیم؛ ولی آنها همچنان دائما توطئه کردند و دائما درخواست کنند که ایران باید نگرانی ما برطرف کند! با توجه به اینکه نگرانی آنها پایانی بر آن مترتب نیست لذا این مسئله به این آخر نخواهد نرسید.

وی خاطر نشان کرد: البته سوال ما این است که چرا جمهوری اسلامی ایران باید دائما نگرانی آنها را برطرف کند؟ چرا نباید نگرانیهای ما برطرف شود؟ چرا این رفع نگرانیها جادهای یک طرفه دارد؟ این مسئلهای است که مسئولین باید در نظر داشته باشند و به همین اندازه که آنها نگران فعالیتهای ما هستند، ما بیش از آنها نگرانیم؛ ما عهدشکنی و توطئههای زیادی را دیدهایم؛ ولی جمهوری اسلامی ایران هیچگاه توطئهای علیه آنها نداشته است و همیشه در عرصههای نظامی، سیاسی و فرهنگی که جنگ نرم بوده، دفاع کرده است.

https://shoma-weekly.ir/BDc9ML