مجلس

نگاه در حوزه فرودگاه های کشور توسعه محورانه نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت:معمولا مدیران در حوزه فرودگاهی، مدیرانی ضعیف و ناکارآمد بوده اند به ویژه فرودگاه امام خمینی (ره) که باید پایگاه و مدل بسیار خوب در زمینه شهر فرودگاهی در خاورمیانه باشد، که متاسفانه این امر تاکنون شکل نگرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت:چگونه ممکن است فردی با یک هواپیمای از رده خارج، مجوز شرکت هواپیمایی اخذ کند.

محمدرضا ملکشاهی راد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه توسعه گردشگری باید متناسب با مزیت های آن رشد کند، گفت: شاید در بسیاری از مناطق ایران یکی از مزیت هایی که می تواند درآمدزایی کرده و متناسب با آن اشتغال ایجاد کند و بخش عمده ای از مشکلات کشور را رفع کند، بخش گردشگری و مزیت های آن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید شراطی مهیا شود که گردشگر وارد ایران شود، افزود: گردشگری که وارد ایران می شود، به امنیت، رفاه، امکانات و وسایل دسترسی به اماکن تاریخی و گردشگری نیاز دارد، که در بخش امنیت، نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد، چرا که بسیاری از کشورهای منطقه و حتی اروپایی به اندازه ایران امنیت ندارند.

یکی از مهمترین بخش ها برای توسعه گردشگری، بحث فرودگاه ها است

ملکشاهی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش ها برای توسعه گردشگری، بحث فرودگاه ها است، ادامه داد: بسیاری از متخصصان و سرمایه گذاران از طریق فرودگاه وارد کشور می شوند، لذا پیشانی کشور در بدو ورود، فرودگاه ها است، یعنی امکانات در یک فرودگاه در لحظه اول ذهن یک گردشگر و یا سرمایه گذار را شکل می دهد.

وی با اشاره به ماموریت های کمیسیون عمران مجلس برای بازدید از فرودگاه ها و بنادر سایر کشورها یادآور شد: بسیاری از کشورهای کوچک در کنار ایران همانند قطر و امارات از نظر فرودگاهی و هواپیمایی با ایران تفاوت زیادی داشته و در جایگاه بالاتری قرار دارند، در حالی که مزیت های گردشگری ایران و همچنین نیروی انسانی و ثروت ایران قابل مقایسه با این کشورها نیست.

نگاه ایران در حوزه فرودگاه ها توسعه محورانه نیست

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه ایران در حوزه فرودگاه ها بسیار کوچک بوده و توسعه محورانه نیست، افزود: معمولا مدیران در حوزه فرودگاهی، مدیرانی ضعیف و ناکارآمد بوده اند به ویژه فرودگاه امام خمینی (ره) که باید پایگاه و مدل بسیار خوب در زمینه شهر فرودگاهی در خاورمیانه باشد، که متاسفانه این امر تاکنون شکل نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) از تمامی فرودگاه ها در هر کشور کوچکی، عقب مانده تر است، تصریح کرد: با توجه به سرعتی که فرودگاه نجف دارد، قطعا طی سال های آینده فرودگاه امام خمینی (ره) از این فرودگاه عقب می ماند.

خدمات CIP در فرودگاه امام به مدت 40 سال به یک شرکت پیمانکاری واگذار شده است

ملکشاهی با اشاره به شکل گیری تحقیق و تفحص از شرکت فرودگاه های کشور ادامه داد: خدمات CIP در فرودگاه امام خمینی (ره) با یک رقم بسیار ناچیز به مدت زمان حدود 40 سال به یک شرکت پیمانکاری واگذار شده است، که بسیار جای تعجب دارد، لذا باید مشخص شود که دلایل عقب ماندگی فرودگاه امام خمینی (ره) طی سنوات گذشته چه بوده است؟

وی با بیان اینکه عدم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) در سال های گذشته چه معنایی دارد؟ اظهار کرد: میزان توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) راضی کننده نیست و صف عریض و طویل مسافران خارجی و مسافران داخلی در پشت گیت های بازرسی، ساعت های طولانی معطل می مانند.

فرودگاه امام خمینی (ره) باید مدل توسعه یافته یک فرودگاه بین المللی باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گاهی گیت های بازرسی وجود دارد، اما نیروی کافی برای استقرار در پشت گیت ها وجود ندارد، افزود: فرودگاه امام خمینی (ره) باید مدل توسعه یافته یک فرودگاه بین المللی باشد و بتواند با کشورهای خاورمیانه رقابت کند، اما متاسفانه تجهیزات لازم و وسایل حمل و نقل در این فرودگاه وجود ندارد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در بدو ورود به فرودگاه های مختلف دنیا تمامی امکانات برای حمل و نقل مسافر فراهم است، ادامه داد: در فرودگاه امام خمینی (ره) پس از نصب پلکان و پیاده شدن مسافران از هواپیما، باید مسافران منتظر اتوبوس برای حضور در پاویون فرودگاه باشند.

مدیران در حوزه هوایی تحت تکفل جریانات سیاسی هستند

وی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان پیشرفته ترین فرودگاه ایران چنین مشکلاتی دارد، تصریح کرد: اگر بحث سایر فرودگاه ها مطرح شود، ناگفتنی های بسیاری دارد که نشان می دهد وضعیت فرودگاه های کشور تاخیرهای پروازی، وضعیت پروازها، ایمنی فرودگاه ها و ناوگان هوایی نابسامان بوده و همگی زیر سوال هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت ها و آژانس های مسافربری و امکانات آنها همگی زیر سوال هستند، گفت: چگونه ممکن است فردی با یک هواپیمای از رده خارج، مجوز آژانس و شرکت هواپیمایی اخذ کند، لذا کمیسیون عمران مجلس به موضوع اصلی که نظارت بر فرودگاه ها است، ورود کرده و استانداردسازی فرودگاه ها را در دستورکار خود قرار می دهد، لذا مدیریت در فرودگاه ها باید بازتعریف شود، چراکه در حوزه هوایی مدیران تحت تکفل جریانات سیاسی هستند و به نظرات کارشناسی اهمیتی نمی دهند.

https://shoma-weekly.ir/zmYK01