جامعه

نکاتی برای سلامتی یکی از اضلاع مثلث رئیسه بدن

کبد در مکتب طب ایرانی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همراه با قلب و مغز، 3 عضو اصلی بدن را تشکیل می‌دهد که در کتب مرجع طب ایرانی از آن‌ها به «اعضاء رئیسه بدن» تعبیر شده است.
کبد در مکتب طب ایرانی، از جایگاه ویژهای برخوردار است و همراه با قلب و مغز، 3 عضو اصلی بدن را تشکیل میدهد که در کتب مرجع طب ایرانی از آنها به «اعضاء رئیسه بدن» تعبیر شده است.

مهمترین اصل در حفظ سلامت کبد که در طب ایرانی مورد تأکید قرارگرفته است، تغذیه و رعایت آداب و قوانین صحیح غذا خوردن است. پرهیز از نوشیدن آب سرد مخصوصاً در حالت ناشتا و بلافاصله بعد از نزدیکی یا استحمام، ورزش شدید و پرهیز از تحمل تشنگی به مدت طولانی از عوامل حفظ سلامت کبد است.

پرهیز از نوشیدن آب بین خواب، پرهیز از انجام فعالیت بدنی شدید بلافاصله بعد از خوردن غذا و نیز در حالت خالی بودن معده، پرهیز از مصرف گوشتها و غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو، نان فطیر، برنج کته، حلواهای چرب، رشته آش و کلهپاچه گوسفندی نیز از عوامل حفظ سلامت کبد است.

پرهیز از مصرف نوشیدنیهای خیلی شیرین و خوردن زیاد شیرینیها خصوصاً شیرینیهای چرب و خامهای موجود در قنادیها نیز از عوامل حفظ کبد است. پرهیز از مصرف شیرینی در حالت سیری یا نوشیدن آب سرد بعد از خوردن شیرینی، پرهیز از نوشیدن آب سرد پس از مصرف خوراکیهای گرم، پرهیز از خوردن کبابهای خام یا سوخته نیز از عوامل حفظ سلامت کبد است.

https://shoma-weekly.ir/WUgpf2