جامعه

نوروز از نگاه مسئولان حزب موتلفه اسلامی

بهار و تفرج معنوی
نوروز مترادف با بهار است و بهار مترادف زیبایی و نو شدن . طبیعتا هرکسی برای خانه تکانی دل خود در این ایام پیش از نوروز برنامه هایی دارد. «ذکر» نشریه تخصصی آموزشی حزب موتلفه اسلامی به سراغ مسئولین حزب رفته تا توصیه های آنان را در این باره جویا شود. درادامه خلاصه ای از این اظهارات مسئولین در رابطه با نوروز و بهار تقدیم می شود.  
مهدی سعید محمدی:
صله رحم یکی از دستورات اسلامی است و خیلی به آن تاکید شده است و افرادی که در طول سال فرصت کافی برای این‌ کار را ندارند بهتر است در این ایام در شهر و دیارشان به انجام این عمل بپردازند.

اسد الله بادامچیان:
دوری از اسراف و تبذیر و خود نمایی، دوری از تجمل، دوری از گناه و روی آوردن به زیبایی‌ها، خوشی‌ها و شادی‌های الهی وکسب ثواب الهی از سفارشاتی است که به ما رسیده است و می‌توان با عمل به آنچه مورد سفارش است نوروز خوب و زیبا و قشنگی را داشت.
حجت الاسلام ذاکری:
مدیریت زمانی تعطیلات نوروز برای استفاده از ایام پیش‌رو برای پرداختن به اموری مثل رسیدگی و سرکشی از خانواده‌های نیازمند بسیار می‌تواند موثر باشد. بدین منظور باید سعی کنیم تا در وهله اول در بین فامیل و آشنایان خود این خانواده‌ها را شناسایی کنیم و با حفظ آبروی این افراد نسبت به کمک کردن به آنها اقدام کنیم.
فضل الله فرخ:
آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به خانواده در این ایام است که نه تنها در این موقع از سال بلکه در تمام طول سال باید برای آن‌ها وقت‌گذاری کرد و به قول شهید بهشتی که روز جمعه را مخصوص خانواده می‌دانستند باید در خدمت خانواده بود و حق آن‌ها را ضایع نکرد.
محمد رضا اعتمادیان:
عیادت از بیماران در این ایام سفارش شده است که می‌توانیم با شاد کردن دل برادر مومنی او را خوشحال کنیم.
حمید رضا ترقی:
برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت در این ایام مردم بهتر است تا ایام تعطیل و فراغت خود را به یک ایام خاص متمرکز نکنند و اگر بخواهیم تا نشاط کافی برایمان در طول سال وجود داشته باشد بهتر است تا این تعطیلات را در طول سال توزیع کرده و گذران ایام فراغت به همراه خانواده در تمام طول سال به نشاط اجتماعی کافی دست یابیم.
احمد کریمی اصفهانی:
سعادت انسان مهم‌ترین نکته برای او می‌باشد و در سال جدید باید سعی کنیم تا با مرور گذشته خود به کارهای خود بیاندیشیم و کاستی‌های خود را از بین برده و به توفیقاتمان بیافزاییم و برای آینده خود برنامه‌ریزی نماییم.
مصطفی حائری‌زاده:
در ایام فراغت اگر فرصتی دست دهد می‌توان با مطالعه در زمینه‌های مورد علاقه استفاده مفیدی از زمان‌ برد.
نصرت الله حیدری:
توجه به نقش خانواده تنها نباید به این دوران محدود شود و باید در تمام طول سال به این مسئله توجه گردد هر چند در این ایام می‌توان حضور بیشتری در کنار خانواده داشت.
حجت الاسلام شجونی:
در این دوران بایستی به یاد معاد باشیم چرا که عید از واژه عاد می‌آید و با یاد قیامت انسان می‌تواند عبرت بگیرد و بتوانیم با اعمال صالح قیامت سر از خاک بلند کنیم و عید واقعی را در آنجا مشاهده کنیم.
حسین انواری:
با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه فرهنگی است بهتر است تا توجه به مطالعه در این ایام و آشنا ساختن فرزندان با کتاب و مخصوصا کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند توسط بزرگان خانواده پیگیری شود و با بچه‌ها در تهیه کتب مشارکت داشته باشند.
بازدید از اماکن تفریحی و دیدنی و کسب اطلاع و آگاهی از ان‌ها نیز در پرکردن اوقات فراغت می‌تواند مفید باشد.

طیبه حاجی محمد یزدی:
اگر خانواده‌ها همانطور که در اسفند ماه برای منزل و حساب و کتاب‌هایشان برنامه‌ریزی انجام می‌دهند برای تنظیم امور ارتباطی روابط عاطفی و مسائل معنوی خود برنامه‌ریزی نمایند بسیار موفق‌تر عمل خواهند نمود.
با توجه به مشغله‌های کاری در سایر ایام سال این تعطیلات فرصت مناسبی برای ارتباطات، گفتگو‌ها، صمیمیت‌ها و کشف استعداده‌های افراد خانواده است که در گرو ارتباط برقرار کردن و برنامه‌ریزی برای این مسائل بدست خواهد آمد.
فاطمه رهبر:
خانم‌هایی که مسئولیت سنگین و خاصی بر عهده آن‌ها گذاشته شده به دلیل احساس تکلیف و وظیفه شرعی و عرفی در کنار کلیه وظایف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی و... باید به کار‌ها و وظایف مادری و خانه‌داری و همسری نیز بپردازند بنابراین نیاز است به برخی از این امور در رابطه اهتمام ویژه شود.
مهدی صولی:
یکی از القاب امام عصر (عج) «حضرت بهار» است. «ربیع» لقب ویژه حضرت ایشان است. به همین جهت به حضرت می‌گویند «ربیع الانام». تمام مراتب هستی گره خورده به انسان کامل است و بهار فرصت مناسبی است برای توجه به چگونگی اتصال رویش‌های عالم خلقت به انسان کامل در تمام مراتب هستی. لذا یاد انسان کامل نه فقط محیط و پیرامون طبیعت را بهار می‌کند که انسان را و دل انسان را هم بهاری می‌کند. بدین جهت بهار بهترین فرصت و بهانه برای تفرج معنوی است. سیری بهارانه برای تفکر، تامل و اندیشه و نیز قضاوتی واقع بینانه از آنچه کرده‌ایم و گفته‌ایم.
https://shoma-weekly.ir/V3q5Mj