مجلس

نوبت راستی آزمایی زورگویان فرا رسیده است

تفاهم نامه ژنو که بین ایران و کشورهای ۱+۵ به امضا رسید یک دوره شش ماهه دارد که بر این اساس آن یک مجموعه تعهداتی به عهده جمهوری اسلامی است و تعهداتی را هم گروه ۱+۵ در قبال ایران دارد. به لحاظ ردیفی مجموعه تعهدات جمهوری اسلامی حدود ۲۶ الی ۲۷ مورداست که تیم مذاکره کننده ما آن را پذیرفته است و تعهداتی که گروه ۱+۵ داده تقریبا ۱۱ مورد است.
وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره اجرای توافقنامه ژنو در ۴ بهمن ماه اظهار داشت: تفاهم نامه ژنو که بین ایران و کشورهای ۱+۵ به امضا رسید یک دوره شش ماهه دارد که بر این اساس آن یک مجموعه تعهداتی به عهده جمهوری اسلامی است و تعهداتی را هم گروه ۱+۵ در قبال ایران دارد. به لحاظ ردیفی مجموعه تعهدات جمهوری اسلامی حدود ۲۶ الی ۲۷ مورداست که تیم مذاکره کننده ما آن را پذیرفته است و تعهداتی که گروه ۱+۵ داده تقریبا ۱۱ مورد است.

وی تصریح کرد: این توافقنامه به گونهای نیست که طرفین به دلخواه بخواهند بخشی از آن را اجرا کند و بخش دیگر را اجرا نکند. در واقع این تفاهم نامهای که صورت گرفته و به تایید طرفین رسیده است، مجموعه تعهدات طرفین را در بر میگیرد.

این عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: هرگونه عدم عمل به این گونه تعهدات چه از ناحیه ما و چه از ناحیه آنها در واقع تفاهم و توافقنامه را مخدوش میکند.

وی افزود: یکی از مباحثی که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، این است که غربیها برخی از تعهداتشان را عمل نکردند. تحریمهایی که بعد از تفاهمنامه مطرح شد، خلاف توافقنامه ژنو است.

نماینده مردم کنگاور و صحنه در ادامه گفت: آنها دو توجیه را برای این تحریمهای جدید مطرح میکنند، یکی آنکه این تحریمها از بحثهای قبلی آنها بوده است و دیگری آنکه زمان اجرا از فلان تاریخ بوده و هنوز به اجرا نرسیده است. اما آنچه مهم است توافقنامهای که طرفین پذیرفته باشند از زمانی اجرایی بشود و به آن عمل کنند، هر گونه اقدام و عملکردی که موجب نادیده گرفتن بخشی یا تمامی از بندهای تعهدنامه باشد، آن را مخدوش میکند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر اوباما رییس جمهور آمریکا مبنی برآنکه این توافق نامه حاصل فشارهای تحریم بر ایران بود، بیان داشت: وقتی
تفاهم نامه
ای بین مجموعههایی تنظیم میشود، این نشان میدهد که اولا یک اختلاف نظری جدی از قبل وجود داشته که طرفین حاضر شدهاند به یک توافق برسند؛ لذا طبیعی است که هر کدام از طرفین سعی کنند تا خود را پیروز میدان نشان دهند و به مخاطبین القا کنند که ما خواستههای خود را گرفتهایم. احمدی تصریح کرد: اما واقعیت این است که غرب بعد از سالها وضع تحریمها و صدور قطعنامه علیه کشور ما، پذیرفت که برای حل مسائل هستهای باید با ایران گفتگو کند. وی افزود: کشورهایی که در یک مقطع حاضر نبودند که یک سانتریفیوژ در جمهوری اسلامی ایران بچرخد، و حتی عنوان میکردند که کلاسهای درس مرتبط با این موضوع و دانش هستهای در دانشگاهها باید حذف بشود، پای میز مذاکره آمدهاند در حالی که ۱۹ هزار سانتریفیوژ در جمهوری اسلامی ایران در حال چرخیدن است و غنی سازی در کشور صورت میگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: این مساله که آنها وضع موجود را پذیرفتهاند برای جمهوری اسلامی پیروزی است و این موفقیت ساده بدست نیامده است باید تلاش شود تا حفظ شود. موفقیتی که با مقاومت مردم و ایستادگی مسئولین که در راس آنها هدایتگری مقام معظم رهبری به دست آمده است. والا آنها‌‌ همان کسانی هستند که به ما اجازه نمیدادند حتی یک زنجیره ۱۶۴ تایی برای کارهای تحقیقاتی داشته باشیم.

احمدی تصریح کرد: طبیعی است در طول این مدت تحریم کردند و هر کاری که از دستشان برآمد انجام دادند ولی جمهوری اسلامی ایران مسیر قانونی خود را پذیرفته بود و تمام فعالیتها زیر نظر آژانس و در چهارچوب مقررات NPT انجام داد و این موفقیتها را بدست آورد. حالا آمریکا وغرب میخواهد چه کند؟ بگوید ما موفق نشدیم و تحریمهای ما اثر گذار نبود؟!

وی ادامه داد: اگر تحریمها اثرگذار بود، باید در‌‌ همان سالهای اولیه همه چیز را‌‌ رها میکردیم، اما اینکه امروز ایران دانش هستهای خود را بومی کرده و این دانش توسط بچههای ایرانی نهادینه کرد و امکاناتی دارد که اگر اراده کند، غنی سازی و نیازمندیهای آن را تامین میکند. زمانی که ما درخواست
غنی
سازی ۲۰ درصد را داشتیم تا در مصارف پزشکی استفاده کنیم، حاضر نشدند و آن بازی را در بحث واسطهگری برزیل و ترکیه به وجود آوردند و آمریکا بازی را برهم زد. جمهوری اسلامی ایران اراده کرد تا ۲۰ درصد را غنی سازی کند و نیاز خود را رفع کند و این مهم محقق شد. اینجا بود که فهمیدند جمهوری اسلامی ایران تعارف ندارد و اگر اراده کند برای رفع نیازمندیهای خودش همه این اتفاقها شدنی است.

احمدی با بیان آنکه موضع گیری آمریکاییها در قبال ایران یک اشتباه بزرگ است گفت: ممکن است که آنها برای تبلیغات و مصارف خود چنین مطالبی را مطرح کنند که این توافقنامه نتایج تحریم بود. این حرف هم یکی از اشتباهات فاحش غرب و آمریکاییها است که ناشی از عدم شناخت جامعه ما است که همیشه آنها مرتکب میشوند.

https://shoma-weekly.ir/JKmluU