مجلس

نهاد فراقوه‌ای زنان خانواده نه نهاد فراقوه‌ای زنان

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس افزود: با تأکید مقام معظم رهبری بر خانواده در سخنان امسال ایشان، بدون تردید نام این نهاد به مرکز فراقوه‌ای زنان و خانواده تغییر خواهد کرد.
پایگاه تحلیلی- خبری مهرخانه، با توجه به رسالت خود جهت اطلاع‌رسانی جامع اقدامات و فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه زنان، مبادرت به پوشش همایش‌ها، جلسات، نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های گوناگون که توسط طیف‌های فکری و سیاسی مختلف برگزار می‌شود، می‌کند. بدیهی است این اقدام صرفاً جهت اطلاع‌رسانی به علاقه‌مندان حوزه زنان صورت گرفته و لزوماً بیانگر دیدگاه‌های مهرخانه نیست.

جلسه اولین شورای همکاری‌های زنان با موضوع نهاد فراقوه‌ای زنان عصر دیروز با حضور فرشته ولی‌مراد؛ مدیرمسئول پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ایران زنان، فاطمه رهبر؛ رئیس فراکسیون زنان مجلس، سودابه احسانی؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان، و ناهید پاپیان دکترای مدیریت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهرخانه، جلسه با خوش‌آمدگویی فرشته ولی‌مراد؛ مدیرمسئول پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ایران زنان، آغاز شد. این در حالی بود که وی به حضور عفت شریعتی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور زنان و خانواده ‌اشاره کرد و گفت: قرار بود خانم شریعتی برای خوش‌آمدگویی در این جلسه حضور داشته باشند، اما با توجه به این‌که ایشان به دلایلی نتوانستند در جلسه شرکت کنند، من از طرف ایشان به اصحاب رسانه خوش‌آمد می‌گویم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، سخنان خود را در مورد نهاد فراقوه‌ای زنان مطرح کرد و گفت: انتظار می‌رود در چنین جلسه‌ای از معاونت امور زنان ریاست جمهوری دعوت به‌عمل می‌آمد تا ضمن پاسخ‌دهی و شفاف‌سازی، نظرات را نیز می‌شنیدند.

باید پرسید عملکردشان چه میزان با برنامه توسعه هماهنگی داشته است؟!

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به نقدهای واردشده بر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده 230 برنامه پنجم توسعه، 14 سند جامع توسعه زنان در زمان خانم مجتهدزاده و در طی حدود دو سال از سمت ایشان در معاونت زنان و خانواده تهیه شد. پس از استقرار خانم مولاوردی، در جلسات مشترک بین فراکسیون و معاونت با توجه به اینکه تا جابه‌جایی‌ها صورت گیرد، فاصله‌ای حدوداً شش ماه ایجاد شد، از ایشان خواسته شد گزارشی درخصوص این ماده بدهند. ایشان گفتند که در حال مطالعه و بررسی این اسناد هستند، اما در جلسه مشترک یک ماه پیش، از شش سند تفاهم‌نامه مرتبط با این ماده خبر دادند؛ از این‌رو انتظار من آن است که اگر نقدی بر ایشان هست بر این مسئله باشد که بر اساس برنامه پنجم توسعه و با گذشت یک سال از معاونت ایشان، چه میزان عملکرد ایشان با برنامه توسعه هماهنگی داشته است؟!

طرح نهاد فراقوه‌ای زنان از سخنان رهبر انقلاب در سال 1392 شکل گرفت

وی در ادامه به نهاد فراقوه‌ای زنان اشاره کرد و گفت: در سال 1392 مقام معظم رهبری در جلسه نخبگان و حوزویان بعد از ارائه گزارش‌های مختلف در حوزه زنان به تشکیل این نهاد اشاره کردند و فرمودند نهادی باید ایجاد شود که تمامی ‌مسائل زنان از جمله مسائل حقوقی، قانونی، فقهی، اجتماعی و اجرایی زنان را مدنظر قرار دهد؛ از این‌رو این فرمایش ما را بر آن داشت تا به عنوان رئیس فراکسیون زنان از مرکز پژوهش‌های مجلس بخواهیم طرحی درخصوص ایجاد این نهاد تهیه کنند.

دو طرح ندوین شده است

رهبر افزود: امسال مقام معظم رهبری فرمودند این مرکز زنان بایستی فراقوه‌ای باشد و این‌گونه مسئله سخت‌تر شد؛ چراکه باید مرکزی فرادولتی، فرامجلسی و... ایجاد شود؛ به همین دلیل از گروهی از متخصصان خارج از مجلس درخواست کردیم تا طرح پژوهشی دیگری را تهیه کنند که ایجاد مرکز فراقوه‌ای زنان را پیشنهاد نماید. این دو طرح تمام شده و به آقای لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس، تقدیم شده است و پس از آن، از طرف مجلس به دفتر مقام معظم رهبری تحویل می‌شود.

وی در ادامه به خصوصیات کلی دو طرح اشاره کرد و گفت: این دو طرح بر اساس مواد قانون اساسی، فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) و چشم‌انداز و اسناد توسعه و همچنین در دو ساختار متفاوت پیشنهاد شده است و هر کدام از دو رویکرد متفاوت به رابطه و تعامل این نهاد با سایر دستگاه‌ها مانند قوای سه‌گانه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر دستگاه‌های متولی امور زنان پرداخته است و شاخص‌های کلام مقام معظم رهبری را جزو ویژگی‌های این نهاد مطرح کرده‌اند که این شاخص‌ها عبارت است از عالی بودن، ثابت بودن، دارا بودن کادر قوی، ترسیم چشم‌انداز بلندمدت.

نهاد فراقوه‌ای زنان خانواده؛ نه نهاد فراقوه‌ای زنان

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس افزود: با تأکید مقام معظم رهبری بر خانواده در سخنان امسال ایشان، بدون تردید نام این نهاد به مرکز فراقوه‌ای زنان و خانواده تغییر خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/ZFpmmj