مجلس

نمایندگان از متن قراردادهای میان ایران و شرکت‌ایرباس بی اطلاع هستند

از آنجایی که شرکت هواپیمایی ایرباس با عقد مضاربه ایاجاره به شرط تملیک به ایران هواپیما تحویل داده است، اگر دولت نتواند در موعد تعیین شده در قرارداد اجاره را به این شرکت پرداخت کند قطعا این شرکت با توجه به متن عقد قرارداد با ایران رفتار خواهد کرد
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از آنجایی که شرکت هواپیمایی ایرباس با عقد مضاربه ایاجاره به شرط تملیک به ایران هواپیما تحویل داده است، اگر دولت نتواند در موعد تعیین شده در قرارداد اجاره را به این شرکت پرداخت کند قطعا این شرکت با توجه به متن عقد قرارداد با ایران رفتار خواهد کرد.

حجت الاسلام سید حسین حسینی کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده سنقر در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، در مورد خرید هواپیماهای ایرباس با قید اجاره به شرط تملیک، گفت: دولت در موضوع برجام بجای این که به توان داخلی کشور توجه داشته باشد نگاهش تماما خارج از کشور بوده است.

وی در ادامه به ساخت و تولید صنایع هواپیمایی نظامی در کشور اشاره کرد وافزود: دولت می تواند با بهره گیری از ظریفت علمی و عملی تولید هواپیماهای نظامی در کشور اقدام به تولید هواپیماهای مسافربری کند.

نماینده مردم سنقر در خانه ملت ادامه داد: اگر دولت بتواند از ظریفت های تولید صنایع هواپیمایی نظامی در جهت تولید هواپیماهای مسافر بری استفاده کند با صادرات هواپیماهای ساخت داخل ایران نیز جزء صادر کنندگان هواپیماهای مسافر بری در جهان بشمار خواهد رفت.

حسینی کیا در ادامه به نحوه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس اشاره کرد و اذعان داشت: از آنجایی که شرکت هواپیمایی ایرباس با عقد مضاربه ای اجاره به شرط تملیک به ایران هواپیما تحویل داده است، اگر دولت نتواند در موعد مقرر تعیین شده در قرارداد اجاره را به این شرکت پرداخت کند قطعا این شرکت با توجه به متن عقد قرارداد با ایران رفتار خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خرید هواپیما با عقد اجاره به شرط تملیک را خرید مطلوبی ندانست و گفت: طبق عقود بین المللی وقتی قرار است دولت ها خریدی را از کشورهای خارجی انجام دهند باید خرید یا کلی یا بصورت قسطی با کمی افزایش قیمت انجام شود.

نماینده مردم سنقر در خانه ملت تصریح کرد: در خرید هواپیما از شرکت ایرباس خرید بصورت اجاره به شرط تملیک که عقدی مضاربه ای می باشد منعقد شده است در این صورت اگر طرف ایرانی نتواند از طریق فاینانس اجاره هواپیماها را پرداخت کند طرف مقابل طبق قرارداد سود مورد نیاز را به قمیت روز بر داشته و هرآنچه را که اضافه میماند را به طرف ایرانی می دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که خرید هواپیماها به شرط تملیک منعقد شده است از این رو تا زمانی که اجاره بصورت کامل پرداخت نشود، نمی توان بیان کرد هواپیماها متعلق به ایران است.

حسینی کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا متن قراردادهای هوایپماهای خریداری شده به مجلس ارسال شده است یا خیر؟ گفت: از سوی وزارت نیرو و دولت هنوز قراردادی در مورد هواپیماهای ایر باس به مجلس ارسال نشده است و نمایندگان از محتوی و متن قرار داد بی اطلاع هستند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خاتمه گفت: امیدواریم مسئولان دولتی در زمان منعقد کردن قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس به چارچوب های نظام توجه کرده باشند.

https://shoma-weekly.ir/3wcSYw