مجلس

نقوی حسینی: هیچ پیش شرطی را برای ژنو2 نمی پذیریم

بعد از حضور هیات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درسازمان ملل به ریاست رئیس جمهور و مذاکراتی که صورت گرفت، آمریکاییها به حضور ایران در حل بحران سوریه نیاز دارند. براین اساس بحث حضور ایران در ژنو 2 مطرح شد و به طور جدی پیگیری شد.

سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه هیچ پیش شرطی برای  حضور ایران در ژنو 2 رانمی پذیریم، اظهار داشت: بعد از حضور هیات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درسازمان ملل به ریاست  رئیس جمهور و  مذاکراتی که صورت گرفت، آمریکاییها به حضور ایران در حل بحران سوریه نیاز دارند. براین اساس بحث حضور ایران در ژنو 2 مطرح شد و به طور جدی پیگیری شد.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی تواند با پذیرش پیش شرط در میدان ها ورود پیدا کند، زیر ما درخواست کننده شرکت در این نشست نیستیم و اصرار هم نداریم حضور پیدا کنیم. بنابراین هیچ پیش شرطی را برای ژنو2 نمی پذیریم و اعتقاد داریم تنها راه حل بحران سوریه راه حل سیاسی است.

گفتنی است ایالات متحده اعلام کرده، در صورتی که جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با بیانیه ژنو که ناظر بر فرآیند تشکیل دولت انتقالی در سوریه است بپذیرد، مخالفتی با حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه ندارد.

در بیانیه ژنو که در سی ام ژوئن ۲۰۱۲ صادر شد، تلاش شده بود تا راهکاری دیپلماتیک برای بحران سوریه یافت شود؛ این بیانیه از سوی آمریکا، روسیه، کشورهای اروپایی و همچنین عراق و ترکیه تایید شد، در حالی که ایران به این کنفرانس دعوت نشده بود.

روسیه و آمریکا در سال جاری با برگزاری کنفرانس دیگری در ژنو با عنوان «ژنو ۲» موافقت کردند تا زمینه اجرایی شدن توافق سال گذشته را فراهم کنند؛ بنابر بیانیه ژنو، باید مقدمات شکل گیری یک دولت انتقالی در سوریه ایجاد شود، این حالی است که در این بیانیه درباره امکان ماندن بشار اسد در قدرت سکوت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/N77YAn