مجلس

نقض مکرر حقوق بین‌الملل با ژست‌های آقامنشانه

یکی از راه‌های توجیه اقدامات مداخله‌گرانه و حملات ائتلاف‌های بین‌المللی نظامی کشورهای قدرت‌طلب، بهانه‌گیری و ژست‌های آقامنشانه در دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است که در سال‌های اخیر، مجوزی برای بمباران مردم مظلوم در کشورهای مختلف بوده است. به طوری که شاهد بودیم، به بهانه مبارزه با تروریسم وارد جنگ با عراق شده یا به بهانه حمایت از مردم و دفاع از دموکراسی در پیکار با سوریه، نیرو تجهیز می‌کنند و گاهی نیز در دفاع از دول دست‌نشانده خود قیام‌ها و اعتراضات مردمی بحرین و یمن را سرکوب می‌کنند.
یکی از راههای توجیه اقدامات مداخلهگرانه و حملات ائتلافهای بینالمللی نظامی کشورهای قدرتطلب، بهانهگیری و ژستهای آقامنشانه در دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است که در سالهای اخیر، مجوزی برای بمباران مردم مظلوم در کشورهای مختلف بوده است. به طوری که شاهد بودیم، به بهانه مبارزه با تروریسم وارد جنگ با عراق شده یا به بهانه حمایت از مردم و دفاع از دموکراسی در پیکار با سوریه، نیرو تجهیز میکنند و گاهی نیز در دفاع از دول دستنشانده خود قیامها و اعتراضات مردمی بحرین و یمن را سرکوب میکنند. اما با بررسی عمیق ابعاد این حوادث و وضعیت حقوق بشر در کشورهای یمن، عراق و سوریه، به سوءاستفاده غرب بهویژه آمریکاییها و متحدان عربی آن از حقوق بشر برای حمله به کشورهای مستقل و قانونی منطقه پی میبریم. درحالی که هیچ قانون بینالمللی اجازه حضور نظامی و سیاسی موثر در راستای دخالت در امور سایر کشورهای مستقل را نمیدهد. لذا پرواضح است که اقدامات بسیار ضعیف و شکننده سازمان ملل که ناظر بر اجرای قوانین بینالمللی است، این گونه بر نقض حقوق بشر و حقوق بینالملل کشورهای دیگر سایه انداخته است.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: اگر به این موضوع از نظر حقوقی بنگریم، چه از جهت حقوق بینالملل و چه از جهت حقوق اسلامی، دخالت در امور داخلی کشورها مردود شناخته شده است. اما نکته قابل توجه این است که کشورهای استکباری چون آمریکا و انگلیس و فرانسه و... که از مدعیان دفاع از حقوق بشر در سازمان ملل هستند، خود قوانین بینالملل را در عرصه جهانی رعایت نمیکنند لذا نباید از دیگر کشورهای تحت سیطره و نوچه آنها توقع داشته باشیم.

وی افزود: واقعیت این است که برخی از کشورهای منطقه، دستنشانده استکبار جهانی هستند و به عملکرد سردمداران خود تکیه زده و رفتار آنها را تکرار میکنند. لذا در مواضع خود از زورگویان و ظالمان و زیادهخواهان دنیوی که مظلومین را زیر چکمههای خود له کردهاند، حمایت میکنند؛ بنابراین باید کلیه مسلمانان به معنای واقعی در حمایت مظلومین جهان متحد شوند و در مقابل زیادهخواهی آنها بایستند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات خاطر نشان کرد: متاسفانه کشورهای سلطهگر در سازمان ملل برای خود حق وتو قائل شدهاند، لذا بعد از جنگ جهانی این کشورها با توجه به زیادهخواهیهای در جهت حفظ منافع خود سازمان ملل تشکیل دادند که این سازمان در راستای اهداف خود هیچ اقدامی انجام نمیدهد، بلکه سیاستهای سازمان ملل با سیاستهای کشورهای قدرتطلب دنیا همراه است. به نظر میرسد برای رفع تبعیضهای بینالمللی باید ساختار و سازمان ملل تغییر کند.

همچنین وی اقدامات اخیر ترکیه را در راستای منافع غرب دانست و اظهار داشت: در قضایای سوریه شروعکننده آشوبها آمریکا و انگلیس و عربستان بودند و به تبع ترکیه نیز با سیاست آنها همراهی کرده است و نیروهای تروریستی داعش را آموزش میدهد تا اینکه آنها بتوانند جلوی اسلام ناب بایستند و نگذارند جبهه مقاومت پیشرفت کند لذا ترکیه به صورت علنی از گروههای تکفیری حمایت میکند و مورد نقد هیچ یک از سازمانهای بینالمللی نیز قرار نمیگیرد.

https://shoma-weekly.ir/qI2Ue0