ویژه

نقش کم‌رنگ احزاب در روند قانون‌گذاری

خیلی کم اتفاق افتاده است که طرحی از طرف احزاب به مجلس ارائه شده باشد و نمایندگان مجلس بخواهند پیگیری کنند.
قرار است احزاب دوباره در کشور ما فعال شوند و تعدادشان از این که هست، بیشتر شود. قرار است احزاب بیش از پیش در اداره امور کشور دخیل شوند و ما تازه اول راهیم. برای بررسی نقش احزاب و تاثیر آنها بر روند قانون‌گذاری کشور سراغ دکتر لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته‌ایم.

آیا احزاب به‌صورت عملی در روند قانون‌گذاری کشورمان نقشی دارند؟

این نقش به فعالیت احزاب بستگی دارد. البته ما احزاب چندانی در مملکت مان نداریم و به تعداد انگشتان یک دست هم نیستند. شاید خیلی معدود مانند حزب مؤتلفه یا احزاب دیگر باشند؛ اما به هرحال اینکه تاثیرگذاری داشته باشند، گاهی به صورت فرستادن نمایندگانی به مجلس تاثیرگذار هستند و افرادی را حمایت می‌کنند و می‌فرستند که با اهداف آنها هم سو هستند و موافقت دارند.

مورد دیگر این است که آنها با اظهارنظرهایی که می‌کنند، اطلاع‌رسانی‌هایی که می‌کنند و نقد به مفهوم واقعی و ارائه پیشنهادات چه در رسانه‌ایی که در اختیار دارند اعم از روزنامه و سایت و چیزهای دیگری که هست این مطالب را مطرح کنند.

یکی دیگر این است که خودشان طرح‌هایی را برای مجلس ارائه دهند.

نوع دومش هم نسبتا فعال است؛ ولی در مورد نوع سوم می‌شود بگوییم که خیلی کم اتفاق افتاده است که طرحی از طرف احزاب به مجلس ارائه شده باشد و نمایندگان مجلس بخواهند پیگیری کنند.

نکاتی که فرمودید در مورد وضعیت فعلی است، اینکه چگونه باید باشد و در مورد احزاب به کجا باید برسیم را نیز بفرمایید.

احزابی که وجود دارند و در آینده وجود خواهند داشت و گروه‌های تاثیر گذار جامعه، متخصصان، دانشگاهیان و حوزویان و صاحب نظران، باید دیدگاه‌های خودشان را به مجلس ارائه دهند. مجلس هم سایت دارد هم شماره‌های ارتباطی و هم نمایندگان دفاتری دارند و با مردم ملاقات‌هایی می‌کنند. اینها باید منتقل شود تا تاثیر خودش را بر عرصه قانون‌گذاری بگذارد و با اغناء بیشتری قانون‌گذاری انجام شود‌.

در نقش احزاب و تاثیرشان بر نماینده‌ها، سوال من از شما این است که قاعدتا یک نماینده نمی‌تواند در همه امور متخصص باشد، آن فرد چگونه باید از حزبش برای عملکرد بهتر مشاوره بگیرد؟

حزبش باید کارگروه‌های تخصصی مختلفی داشته باشد. کارگروه طرح و برنامه، کارگروه اقتصادی و فرهنگی و همه اینها را کاملا رصد کند و مطالبی که در کشور است در خصوص مسائل قانونی پیشنهاداتی بدهد نشست‌های تخصصی داشته باشد و نهایتا نماینده‌ای که مثل سرباز خط مقدم است بتواند از نتیجه اینها استفاده کند و به عرصه قانون‌گذاری ببرد.

منتها اگر همه بنشینند و در غالب اخبار و مسائل دیگر پیشنهاداتی مطرح شود و پیگیری نشود فایده‌ای ندارد و خود نمایندگان آن احزاب هم نمی‌توانند موفق باشند و در نتیجه توفیقات خودشان در انتخابات و عرصه‌های مختلف سیاسی کم‌رنگ می‌شود.

کمیسیون ماده 10 قبلا با حضور دو نماینده از هر قوه تشکیل می‌شد. طرح جدیدی که به تصویب هم رسید که نماینده قوه مجریه و یک نماینده از احزاب ملی و یک نماینده هم از احزاب استانی به آن اضافه بشود. این تغییرات را شما چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

بیشتر تاثیرگذاری خود احزاب را در تصمیم‌گذاری‌ها بیشتر می‌کند‌. البته ورود آنها اگر به‌خوبی رعایت شود می‌تواند نقش آنها را پررنگ‌تر کند و تاثیرگذاریشان را بالا ببرد؛ اما اگر چارچوب‌ها به‌خوبی رعایت نشود، می‌تواند از آن طرف هم مشکلاتی ایجاد کند. فرض کنید گروه‌گرایی‌های خاص، حزب‌گرایی‌های خاص و اینها مانع از رسیدن به نتیجه حقیقی و واقعی شود.

https://shoma-weekly.ir/xPPdS2