جامعه

نقش والدین در موفقیت امتحان فرزندان

نقش خانواده در کاهش استرس دانش‌آموز بسیار حایز اهمیت است. خانواده‌ها در ایام امتحانات باید از دیدوبازدیدها و تفریحات غیر ضروری پرهیز کنند و فقط به دانش‌آموزان بپردازند، چرا که فرزندان در زمان امتحانات نیاز به حمایت عاطفی بیشتری از طرف خانواده خود دارند.

سیده نرگس میررضی- در  شماره گذشته در مورد راه های مهار استرس و اضطراب امتحان در دانش آموزان و دانشجویان مطالبی تقدیم شد در این شماره پیشنهادهایی برای والدین و معلمان جهت کاهش میزان اضطراب امتحان فرزندانشان داریم.
1- به فرزند‌‌مان یاد‌‌آوری کنیم همواره به خد‌‌ا توکل و هرکاری را با نام او شروع کند‌‌، زیرا خد‌‌ا آرامش د‌‌هند‌‌ه د‌‌لهای مضطرب است.
2- اگر دانش آموز بیاموزد که در تمام موقعیت های حساس زندگی به خداوند تکیه کند. آرامش بیشتری خواهد داشت ، آموختن دعا یا سوره ای کوتاه از قرآن به کاهش اضطراب دانش آموز کمک می کند.
3- والدین باید انتظارات و توقعات خود را با علا یق و استعدادهای جوانان منطبق کنند.
4 - از تنبیه کردن کودکان و نوجوانان به دلیل گرفتن نمره کم خودداری کنید. این کار نه تنها باعث پایین آمدن اعتماد به نفس و عزت نفس تحصیلی آنها خواهد شد. بلکه زمینه ذهنی منفی ای نسبت به تحصیل در او ایجاد می کند.
5- والدین باید نقاط قوت و استعدادهای فرزندان خود را بشناسند و آنها را تایید و تقویت کنند.
6- تلاش‌های فرزند‌‌مان برای کسب موفقیت‌های هرچند‌‌ کوچک را قد‌‌ر بد‌‌انیم و او را تشویق کنیم.
7- والدین و معلمان باید از مقایسه دانش آموزان با سایر  همسالا ن و همکلا سان جدا خودداری کنند تا از ایجاد احساس حقارت و اضطراب جلوگیری شود.
8- از ابتد‌‌ای سال تحصیلی، فرزند‌‌مان را با نحوه برنامه‌ریزی د‌‌رسی، روش صحیح مطالعه و مرور د‌‌رس‌ها آشنا کنیم تا هنگام امتحان از انباشته شد‌‌ن مطالب د‌‌رسی و اضطراب امتحان بکاهیم.
9- معلمان نیز باید سطح توقعات خود را با توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان هماهنگ سازند.
10- معلمان باید محیط مساعد و آرامی برای دانش آموزان در جلسه امتحان فراهم آورند تا حالت تنش دانش آموزان از بین برود و اضطراب آنان کاهش یابد.
11- مشاوران مدارس یا معلمان حتی الا مکان،روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی درسی را به دانش آموزان بیاموزند. دانش آموزان باید بدانند که آمادگی کافی برای امتحان باعث کاهش اضطراب می شود و بازده تحصیلی را بالا می برد.
حرف آخر
نقش خانواده در کاهش استرس دانش‌آموز بسیار حایز اهمیت است. خانواده‌ها در ایام امتحانات باید از دیدوبازدیدها و تفریحات غیر ضروری پرهیز کنند و فقط به دانش‌آموزان بپردازند، چرا که فرزندان در زمان امتحانات نیاز به حمایت عاطفی بیشتری از طرف خانواده خود دارند. همچنین توقعات بی‌جا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری کنند و در صورتی که فرزندشان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت، او را مورد حمایت قرار دهند و از سرزنش او خودداری کنند. انتظارات بالا و بیش از حد توانایی فرزندتان، می‌تواند در ایجاد اضطراب و شدت آن موثر باشد.



https://shoma-weekly.ir/9O5WW4