جامعه

نقش مکمل خانواده ها و آموزش و پرورش در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان

اوقات فراغت آورده اند که اوقات آزادی هستند که هدف خاص و از پیش تعیین شده ای ندارند و دربر گیرنده آموزش های غیر رسمی اند.
حبیب بیژنی- اوقات فراغت یکی از دغدغه هایی است که همه ساله با شروع فصل تابستان لغلغه زبان مسئولان شده و چند صباحی دستمایه خبری رسانه ها و پس از آن هم دگر هیچ. در تعریف اوقات فراغت آورده اند که اوقات آزادی هستند که هدف خاص و از پیش تعیین شده ای ندارند و دربر گیرنده آموزش های غیر رسمی  اند.
گذراندن اوقات فراغت به شرط آن که به درستی مدیریت و برنامه ریزی شود، برای ارتقای سلامت روح و جسم فرزندان بسیار مفید است به طوری که در پایان این اوقات، شور و نشاطی وصف ناپذیر را در خود احساس می  کنند که می  تواند نقش به سزایی را در پیشرفت تحصیلی آن ها ایفا کند. درعین حال، اوقات فراغت زمانی است که به شدت نیاز به برنامه ریزی دارد و چنانچه به آن بی توجه باشیم تا حدودی برنامه های آینده زندگی بچه هایمان را دچار اختلال کرده ایم. حال باید دید که مسئولین چه برنامه هایی برای فرزندان ما در نظر گرفته اند.
معاون پرورشی و تربیت‌ بدنی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه می ‌گوید: با توجه به اهمی ت موضوع کارگروه‌های تخصصی از دو ماه قبل شروع به بررسی و اخذ تدابیر لازم در این خصوص کرده و تمامی  موضوعات را مبتنی بر عملکرد گذشته آموزش و پرورش طراحی کردند به طوری که در این مسیر سعی بر این بوده که اشتباهات گذشته شناسایی و نهایتا مرتفع شود و دیگر فراغت کودکان با معضل عدم کیفیت مواجه نباشد.
علی‌اصغر یزدانی خاطر نشان می  کند: برنامه ها پس از تصویب در شورا از دو روز پیش شروع شده که تنها در طرح هجرت 20 هزار مدرسه با حضور 150 هزار دانش آموز و 10 هزار استاد کار و مربی در قالب گروه های مشخص به فعالیت های آموزشی عملی اقدام خواهند کرد. دانش آموزان با مشارکت سازمان بسیج سازندگی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس به مرمت، بهسازی و زیباسازی تجهیزات و فضای آموزشی و پرورشی مدارس کشور می  پردازند.

استعدادهای نهفته ای
 که کشف می ‌شوند
وی تاکید می  کند: درگذشته روال بر پر کردن اوقات فراغت بوده و در میان دانش‌آموزان استعدادهای فراوانی نهفته بود که به علت نبود برنامه‌ای مدون و شایسته برای غنی‌سازی اوقات فراغت آنها، بسیاری از آنها کشف نمی ‌شدند اما با ایجاد اردوهای مختلف و متنوع از جمله اردوی 20 هزار نفری بنیاد علوی سعی بر این است که ضمن غنی سازی این ایام استعدادهای نهفته نیز توسط کارشناسان و مربیان شناسایی شده و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
علی‌اصغر یزدانی می  گوید: اگر در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان موفق عمل کنیم مطمئناً در آینده دانش‌آموزانی هوشیار، قوی، خوداتکا، خودباور و دارای اعتماد به نفس خواهیم داشت.
یزدانی با اشاره به اینکه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان بستری را برای شناسایی استعدادها فراهم می‌کند، خاطر نشان می کند: این امر از مهمترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش باید آن را به نحو احسن انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه این معاونت تمام تلاش خود را برای انجام این مهم به کار گرفته است، افزود: معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در نظر دارد با ارائه و عملیاتی کردن برنامه‌هایی شایسته در سال جاری با جدیت بیشتری در این زمینه فعالیت کند.

خانواده‌ها در غنی‌سازی
 اوقات فراغت دانش‌آموزان
نقش موثر دارند
وی با بیان اینکه خانواده‌ها یکی از بازوان توانمند معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند، بیان کرد: از آنجایی که دانش‌آموزان در فصل تابستان بیشتر زمان خود را در بین خانواده سپری می ‌کنند، خانواده‌ها می ‌توانند در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان نقش مؤثری ایفا کنند.
معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در پایان با بیان این مطلب که دانش‌آموزان امروز باید آینده روشنی را برای کشور رقم بزنند، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر باید در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان موفق عمل کنیم چرا که جامعه‌ای که شاداب نباشد به هیج وجه پیشرفت نخواهد کرد

امسال 5میلیون و 500 هزار دانش آموز تحت پوشش قرار می  گیرند
یزدانی می افزاید: امسال ، با توجه به الویت بخشی بر روند علمی  ، پژوهشی، قرآنی و ورزشی در مجموع بیش از  5میلیون و 500 هزار دانش آموز تحت پوشش قرار گرفته که در قالب مسابقات و اردوها و...عملیاتی خواهند شد.وی، هدف از اجرای اردوی هجرت سه را فعالیت های عمرانی دانش آموزان و صرفه جویی در منابع، هدایت و بکارگیری توان دانش آموزان، آشنایی آنان با فرهنگ کار و تلاش، تقویت حس مسوولیت پذیری و تعهد اجتماعی و ارتقای دانش فنی و مهارتی دانش آموزان اعلام کرد. رییس سازمان دانش آموزی کشور همچنین با اشاره به برگزاری مرحله دوم اردوی دانش آموزی راهیان نور در طول تابستان، گفت: دانش آموزان شرکت کننده در این اردو به مناطق عملیاتی غرب کشور از جمله استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه اعزام می  شوند. یزدانی گفت: حدود 70 هزار دانش آموز با مشارکت سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان به این اردو اعزام می  شوند. وی به برگزاری همایش، جشنواره و اردوهای ملی ویژه دانش آموزان منتخب مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و اعضای منتخب شورای دانش آموزی اشاره کرد و افزود: پیش بینی می  شود 10 هزار دانش آموز نیز در مجتمع های ورزشی و اردوگاه های دانش آموزی استانی و کشور به منظور استفاده از برنامه های مختلف، فرهنگی، هنری و علمی  حضور یابند.


https://shoma-weekly.ir/8FqoNE