مجلس

نقش موثر معلمان در اعتلای فرهنگ اسلامی از دید بهارستان نشینان

بخش عظیمی از رسالت فرهنگی جامعه بر دوش معلمان است. برنامه ریزی و رسیدگی به امور فرهنگیان می‌تواند جامعه را به سمت اعتلای فرهنگی پیش ببرد. همچنین یکی از مطالبات رهبری توجه ویژه به فرهنگ جامعه است، به گونه‌ای که ایشان امسال را با نام فرهنگ با عزم ملی مورد توجه قرار داده‌اند. از این رو برای تبیین جایگاه ونقش موثر معلمان در سالروز بزرگداشت مقام معلم، نظر دو تن از فعالان فرهنگی مجلس را جویا شدیم:
سید علی طاهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نقش معلمان به عنوان یکی از ارکان فرهنگی جامعه اظهار داشت: جایگاه والای معلم باید بیشتر درجامعه تبیین بشود. سیستم آموزش و پرورش نیز شأن معلمین را در مسایل مرتبط با آنها، چه مسایل معیشتی و چه مطالب مربوط به ارتقا سطح علمی آنان را، متناسب با طرح بنیادی تحول در آموزش و پرورش، که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند تحول مصوب شده است و مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است در مسیر تحقق این تحول بنیادی، بتواند جامعه علمی کشور را پیش ببرند.

وی افزود: قطعا ما هرچه بیشتر به مقوله علم و دانش در جامعه اهمیت بدهیم، در جهت حفظ استقلال کشور و رشد پیشرفت در جامعه قدمهای بهتری را میتوا نیم برداریم. کارهای بسیارخوبی بعد از انقلاب شده ولی تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم. من گمان میکنم راه حل رسیدن به نقطه مطلوب آن است که دوستان باید سند تحول بنیای را محقق کنند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی، بودجه فرهنگی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲مطلوب ارزیابی کرد اظهار داشت: در سال ۹۲ به خاطر عدم تحقق بودجه، در حقیقت بودجه فرهنگی سال ۹۲ نسبت به ۹۳ کمتر بوده است. در بودجه ۹۳ نیز دولت محترم قول دادند، تخصیص را در ۹۳ بالا ببرند. اگر این اتفاق بیفتد در حقیقت بودجه ۹۳فرهنگی نسبت به ۹۲افزایش داشته است.

وی افزود: ما امیدواریم که برای تحقق دغدغههای فرهنگی مقام معظم رهبری تخصیص بودجه برای دستگاه فرهنگی حداقل مشابه سایر دستگاهها باشد، حداقل کمتر از آنها نباشد، اگر بیشتر باشد که قطعا مطلوب خواهد بود.

وی در رابطه با کمبود نیروی انسانی در امور فرهنگی – تربیتی در سیستم آموزش وپرورش اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان که بحث تربیت معلمان را بر عهده دارد، اگر بتواند برای بحث مربیان و متولیان فرهنگی درسیستم آموزش و پرورش اگر واقعا کمبود جدی احساس میشود، این دانشگاه امروز باید اولویت خود را تربیت معلمان پرورشی قرار بدهد. از سویی حوزههای علمیه هم این آمادگی دارند که طلاب فاضل و باسواد خود را با روحیاتی که میتوانند با نوجوان کار بکنند را برای این بخش در نظر بگیرند. گمان میکنم این دو بازو میتوانند برای رفع این نقیصه وکمبود حتما موثر واقع شوند.

محمدباقری بنابی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه اظهار کرد: معلمان به عنوان یکی از افراد جامعه، هم از نظر کمی و کیفی درعرصه فرهنگ مهمترین نقش را ایفا میکنند. به نظرمی رسد در سال فرهنگ و اقتصاد، خصوصا در عرصه فرهنگ حرف اول و آخر را برای حل مشکلات در کشور را معلمان دلسوز جامعه میزنند.

وی افزود: فرزندانمان از ۷ سالگی تا ۱۷ الی ۱۸ سالگی در اختیار معلمان قرار دارند. لذا این فرصت ۱۲ ساله، فرصتی بسیار خوبی است که از نظر تربیتی و فرهنگی، جدایی از مسایل آموزشی، فرزندانمان را در بستر رشد و تعالی جامعه پرورش دهیم و بزرگترین کارها را در این سنین کودکی و نوجوانی و جوانی داشته باشند. لذا نقش معلمین در این حوزه بیبدیل است. حتی میتوان گفت نقش معلمین در زندگی فرزندان پررنگتر از پدر و مادران است زیرا اکثر عمر و تاثیر گذاری تربیتی در این سنین است.

باقری خاطر نشان کرد: باتوجه به مشکلاتی که غالبا این قشر با آن سر و کار دارد و از لحاظ مادی نیز در جامعه مظلوم واقع شدهاند این موجب شده که در مسایل فرهنگی و تربیتی با مشکل جدی مواجه بشویم. از این رو به نظر میآید اولا اگر بتوانیم خلا مادی این عزیزان را پر کنیم و از طرفی هم مسایل فرهنگی این قشر را که تحت عنوان آموزشهای ضمن خدمت افزایش دهیم تا خلا فرهنگی که گاها دیده میشود را جبران نماییم.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی معلم وارد مدرسه میشود از جهت فرهنگی تغذیه نمیشود؛ به نظر میرسد‌‌ همان طور که از لحاظ آموزشی آنان آموزشهای ضمن خدمت میگذارنند را تا علم آنها به روز شود باید در مسایل فرهنگی هم مدیران این دقت عمل را داشته باشند و از لحاظ فرهنگی و تربیتی و دینی آنها را آگاهی دهند و در مقابل تهدیدها تضمین و مصون بنمایند تا آموزش ضمن خدمت‌‌ همان طور که وجه آموزشی دارد وجه تربیتی – فرهنگی هم داشته باشد.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: مسایل فرهنگی و تربیتی فقط در نقش مشاوران و معلمان دین و زندگی و.... خلاصه نمیشود بلکه به طورکلی در بحث تربیت و فرهنگ همه معلمان در هر رشتهای که تدریس میکنند میتوانند موثر باشند و نباید این مقوله را خاصه مشاورین تربیتی خلاصه کنیم. آنجا وظایف سنگین تری دارند ولی اما اگر بخواهیم مسایل فرهنگی را در مربیان دین و زندگی و پرورشی خلاصه کنیم این جفای بزرگی به فرهنگ است. همه معلمان مسئول هستند تا با کمک خانوادهها مشکلات فرهنگی جامعه را رفع کنند.

https://shoma-weekly.ir/ItBlBW