مجلس

نقدینگی افسارگسیخته زندگی مردم را تخریب کرده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره علل افزایش قیمت ها و نوسانات بازار اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی، نقدینگی افسارگسیخته کشور است.
برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو با موضوع نوسانات قیمت و با حضور دکتر عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

عبدالرضا مصری در آغاز با بیان اینکه عوامل متعددی در نوسانات قیمت در هفته های اخیر، دخالت دارد، گفت: منکر این نیستیم که خارجی ها در صدد ضربه زدن اقتصادی به ایران هستند اما قرار نیست یک جا بنشینیم و فشار به مردم بیاید و بگوییم خارجی ها بودند یا اینکه هر وقت در مدیریت بازار کم آوردیم، بگوییم سیاسی بود.

وی افزود: مردم کاری ندارند عوامل گران شدن و نوسانات قیمت چیست و تنها برایشان مهم این است، این افزایش قیمت ها قابل قبول نیست و الان موج این گرانی ها روی زندگی مردم اثر گذاشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر فقط سکه گران است، می توانیم ادعا کنیم برخی در تعداد زیاد، سکه می خرند اما اگر این موضوع به صورت موجی روی همه کالاها و خدمات اثرگذار باشد، مردم توانایی رقابت با افزایش قیمت را ندارند.

وی درباره علل افزایش قیمت ها و نوسانات بازار اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی، نقدینگی افسارگسیخته امروز کشور است. در ابتدای دولت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی داشتیم اما الان حدود هزار و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم.

مصری بیان داشت: وقتی ارز گران می شود، دولت برای فروش آن اقدام می کند و هر کسی چه آنها که نیاز دارند و چه آنها که نیاز ندارند، صف طویلی پشت بانک ها ایجاد می کنند. در حقیقت دولت ایجاد عرضه کرد و متقاضی نیز به سمت بانک آمد که این متقاضی یا می تواند مردم عادی یا دولتی ها باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش دلار برای جبران کسری بودجه است، تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد چون اولا میزان بودجه مشخص است و دوم اینکه کسری بودجه ای نسبت به بودجه مصوب نداریم.

این نماینده مجلس اشاره کرد: متاسفانه میزان نقدینگی در دست مردم را نمی دانیم و همچنین اطلاع نداریم، تعداد افراد متقاضی سکه چقدر است؛ در این وضعیت ناگهان اعلام می کنیم مردم سکه و یا دلار بخرند درحالیکه سکه و دلار نان شب نیست که مردم به آن نیاز داشته باشند و بعد هم ناگهان فروش آن را متوقف می کنیم.

https://shoma-weekly.ir/qTDa7e