مجلس

نقدهایی بر طرح جمعیت و تعالی خانواده

با توجه به این‌که طرح جمعیت و تعالی خانواده سنگین شده و مغایرت‌هایی با برخی از اصول قانون اساسی دارد، بنده تذکر دادم و پیشنهاد دادم این طرح به کمیسیون برگردد و تفکیک شود. به این صورت که آن بخشی که هزینه کلان ندارد و مغایر با اصول قانون اساسی نیست و امکان اجرایی‌شدن دارد را در قالب طرحی در مجلس تصویب کنیم تا با سنگین‌شدن این طرح، همه آن‌ها زمین نخورد و هرچه زودتر تصویب شود، اما آن بخشی که بار مالی سنگینی دارد را دولت در قالب یک لایحه ارایه دهد
اخطار لاله افتخاری؛ نماینده مردم تهران در خصوص طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در صحن علنی مجلس بازتابهای گوناگون داشت. او گفت: هیچ‌یک از همکاران من و مردم با افزایش جمعیت و منویات رهبری مخالفت ندارند، اما من به عنوان نماینده‌ای که در همه جلسات کمیسیون فرهنگی در زمان بررسی این طرح حضور داشتم، می‌گویم خروجی این طرح منجر به کاهش جمعیت خواهد شد. در این طرح تبعیضات ناروایی در مورد زنان و اشتغالشان وجود دارد. بحث این‌که ژن نخبگی باشد، ابهام دارد. چه کسی باید توضیح دهد؟ همه این‌ها و بار مالی که دارد شدنی نیست.


او پیشنهاد داد نمایندگان مجلس به کلیات این طرح رأی دهند و بعد از ارجاع مجدد به کمیسیون، کلیات مباحث مالی آن بررسی شود که این پیشنهاد با تأیید باهنر؛ رییس جلسه مواجه شد.

مغایرت برخی از مواد طرح جمعیت و تعالی خانواده با اصول قانون اساسی
افتخاری در گفت‌وگو با مهرخانه در تشریح برخی از مواد این طرح که مورد اعتراض او واقع شده بود، بیان داشت: چند مورد از مواد این طرح مخالف اصول قانون اساسی است. مثلاً اصل 20 قانون اساسی در رابطه با بهره‌مندی زنان و مردان از حقوق برابر است، اما در برخی از مواد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده این اصل نادیده گرفته شده است. این طرح در رابطه با اشتغال می‌گوید که اشتغال اول برای مردان متأهل و دارای فرزند و بعد مردان متأهل و بعد برای زنان متأهل دارای فرزند است و در آخر به دختران می‌رسد که این مسئله باعث می‌شود حتی امکان سر کار رفتن هم از دختران تحصیل‌کرده و فرهیخته ما سلب شود و اولویت به دیگران داده شود و حق دختران از دست می‌رود؛ درحالی‌که اشتغال برای دختران نیز نیاز است و باید از ظرفیت دختران استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در رابطه با ماده‌ای از این طرح که مربوط به ژن نخبگی می‌شود، گفت: ابتدا باید بگوییم نخبه چه کسی است؟ آیا سطح تحصیلات ملاک نخبگی است؟ چه شاخص‌هایی برای نخبه‌بودن باید تعریف شود؟ در 8 سال دفاع مقدس، شهدا نخبه‌ترین مردم بودند، اما پدر و مادر بسیاری از آن‌ها شاید سواد هم نداشتند و از روستایی آمده بودند و بعد فرمانده شدند.

مشکلات فاصله‌گذاری بین دو فرزند در طرح جمعیت و تعالی خانواده
او خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از طرح جمعیت به باروری مناسب و فاصله‌گذاری بین دو فرزند اشاره شده است که حداقل 2.5 و حداکثر 5 سال باشد، اما این محدودیت گذاشتن مانع باروری‌های دیگر می‌شود. ممکن است فرزند فردی 5 سال و یک ماه با فرزند دیگرش فاصله داشته باشد. در واقع، اگر فرزند یک روز زودتر یا دیرتر متولد شود، دیگر نمی‌تواند از امکانات حمایتی برخوردار گردد. این یک مانع است که هم برای خانواده و هم برای فرزند ایجاد استرس و ناراحتی می‌کند؛ زیرا فرزندی که در این فاصله تعیین‌شده به دنیا نیامده باشد، احساس می‌کند سربار است یا فرزندی که در این فاصله به دنیا آمده است، احساس سروری نسبت به فرزندان دیگر می‌کند. این در حالی است که دنیا این مباحث را رها کرده و نگفته فاصله دقیقاً چقدر باشد. در روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر امکانات بسیار خوبی بدون این شروط داده می‌شود؛ چون این شروط سرعت‌گیر است و باعث می‌شود که مثلاً اگر کسی بخواهد فاصله بین دو فرزندش 2 سال باشد، حتماً تأکید کند که 2.5 شود.

در مورد برخی از مواد نیازی به قانون جدید نداریمافتخاری با اشاره به مشکلات دیگر این طرح اظهار داشت: برخی از قوانین مثل قانون تسهیل ازدواج جوانان وجود دارند که قبلاً وضع شده‌اند و ما باید نظارت کنیم که دولت آن را خوب اجرا کند؛ نه این‌که دوباره همان را در قالب یک قانون جدید با بار مالی جدید بگنجانیم. بخشی از مواد موجود در این طرح را شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلاً تصویب کرده است و نیاز به قانون‌گذاری جدید ندارد، بلکه اجرا و نظارت می‌خواهد و بار مالی هم ندارد.

پیشنهاد تفکیک طرح جامع جمعیت و تعالی خانوادهاو افزود: با توجه به این‌که طرح جمعیت و تعالی خانواده سنگین شده و مغایرت‌هایی با برخی از اصول قانون اساسی دارد، بنده تذکر دادم و پیشنهاد دادم این طرح به کمیسیون برگردد و تفکیک شود. به این صورت که آن بخشی که هزینه کلان ندارد و مغایر با اصول قانون اساسی نیست و امکان اجرایی‌شدن دارد را در قالب طرحی در مجلس تصویب کنیم تا با سنگین‌شدن این طرح، همه آن‌ها زمین نخورد و هرچه زودتر تصویب شود، اما آن بخشی که بار مالی سنگینی دارد را دولت در قالب یک لایحه ارایه دهد.

https://shoma-weekly.ir/ZIPTKc