مجلس

نقاط مثبت عملکرد مجلس هشتم

 محمد جواد آرین منش نماینده مردم مشهد در رابطه با عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم گفت: نگاه اجمالی بر عملکرد هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانگر این است که مجلس هشتم در مقاطع حساسی انجام وظیفه کرد، مقاطعی که در تاریخ قانون‌گذاری کشور بی سابقه بود. همچنین حوادث داخلی و خارجی نظیر توطئه‌های متعدد استکبار جهانی تحریم‌ها، تهدیدها و فشارها در این دوره وجود داشت. انتخابات ریاست جمهوری و حوادث فتنه سال 88 در این مقطع تاریخی مجلس هشتم اتفاق افتاد. مجلس هشتم اگرچه از ضعفهایی هم برخوردار بود اما در مجموع نقاط قوت فراوانی داشت در مجموع و ارزیابی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس موفقی ارزیابی شد به طوری که در آخرین دیدار نمایندگان مجلس هشتم با ایشان؛ رهبری معظم در خصوص عملکرد این مجلس فرمودند، اینکه مجلس هشتم در موارد مختلف قرص و محکم ایستاد جای افتخار دارد در این جمله معظم له از مواضع محکم ضد استکباری مجلس هشتم که همواره در این مسیر یاری‌گر دولت محترم بود، تقدیر و تجلیل کردند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان آمارهایی از عملکرد مجلس هشتم در تصویب لوایح و طرحها تصریح کرد: آمارها بیانگر این است که تا پایان سال سوم مجلس 290 طرح و 340 لایحه را هیئت رئیسه مجلس دریافت کرده است که قریب 100 طرح و 185 لایحه در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است که در میان آنها می‌توان از لوایح بسیار مهمی همچون لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور؛ لایحه برنامه پنجم توسعه؛ طرح خدمات به ایثارگران، طرح حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی، طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار؛ لایحه حقوق گمرکی، طرح قانونی نفت و گاز، طرح تشکیل وزارتخانه‌های جدید و ادغام وزارتخانه‌ها، لایحه پیشگیری وقوع جرم، لایحه اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی، موضوع استخدام نیروهای حق التدریسی و روشن شدن وضعیت استخدامی آنها، طرح ایجاد فضای مساعد کسب و کار و همچنین قانون تجارت، طرحها و لوایح متعدد در حوزه‌های فرهنگ، آموزش، کشاورزی، عمران، امور قضایی و حقوقی، انرژی، بهداشت و درمان، شوراها و امور اجتماعی و اقتصادی و امنیت ملی در این مجلس مورد بررسی قرارگرفت.
وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار شما خاطر نشان کرد: آمارها و مصوبات مجلس در دوره هشتم نشان از آن دارد که این مجلس را می توان در زمره پرکارترین مجالس تاریخ کشور محسوب کرد.
آرین منش با اشاره به کارکرد کمیسیون‌های تخصصی در مجلس هشتم افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس از فعالیتهای چشم‌گیری برخوردار بودند به طوری که کمیسیون‌های مجلس 3100 جلسه برگزار کردند و 8896 ساعت کار مفید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس انجام گرفته است و علاوه بر آن کارگروهها و کمیته‌های زیر مجموعه این کمیسیونها 781 جلسه تشکیل دادند که زمان تشکیل جلسات کارگروهها بالغ بر 1511 ساعت بوده است.
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با اشاره به یکی از موثرین اقدام مجلس هشتم عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر مجلس هشتم؛ تنقیح قوانین بود در واقع کاری که باعث شد، تا از تداخل قوانین گذشته پیشگیری شود .
نماینده مردم مشهد با بیان اقدامات مجلس در راستای دستاوردهای هسته‌ای کشور افزود: مجلس هشتم در راستای دستاوردهای هسته‌ای و صلح‌آمیز آن قدم‌های بسیار موثری برداشت و همچنین در خصوص اصلاح الگوی مصرف انرژی اقداماتی تأثیرگذاری را به تصویب رساند.
آرین منش نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب قانون برنامه پنجم کشور خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجلس هشتم تصویب قانون مترقی برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی باید دانست که با هدف دستیابی به جایگاه ترسیم شده برای کشور در سند چشم‌انداز 20 ساله و تحقق کامل سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و توجه به خطوط راهنمای الگوی ایرانی – اسلامی توسعه و برقراری عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق و کرامت انسانی و توزیع عادلانه ثروت این قانون یعنی قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید در صورتی که این قانون به درستی اجرا بشود می‌توان گام دوم توسعه کشور را برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز با موفقیت دنبال کنیم.

https://shoma-weekly.ir/DMXW5Y