مجلس

نظام بودجه‌نویسی در کشور ما مریض است، باید اصلاح شود

متاسفانه بودجه‌نویسان و کارشناسان این امر، مطابق چارچوب‌های، الگوهای ثابتی که وجود دارد، بودجه را تنظیم می‌کنند و ارائه می‌دهند. این امر نه‌تنها در مرکزیت کشور بلکه در استان ها که بخشی از بودجه را به‌عنوان پیشنهاد به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع می‌دهند، هدفدار و هدفمند نیست؛ به طوری که بودجه سالانه یک کشور باید یک هدف خاصی را تعقیب کند و با برنامه‌ای دقیق گام‌های رسیدن به آن هدف تعریف شود. لذا نظام بودجه‌نویسی کشور این گونه نیست و باید اصلاح شود.
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در آستانه تنظیم بودجه سال آینده توسط دولت در گفتگوی تلفنی با خبرنگار «شما» از اشکالات نظام بودجهریزی کشور و الزامات بودجه سال 95 گفت و اظهار داشت: به طور کلی در رابطه با نظام بودجه باید بگوییم که نظام فعلی بودجهنویسی ما مریض است و اگر دولتی مدعی بوده که در نظام بودجهنویسی تحولی ایجاد کرده است در واقع گزافهگویی کرده؛ زیرا که این امر هنوز در کشور محقق نشده است و هنوز مشکلاتی که ما در نظام بودجهنویسی داریم، اصلاح نشده است.

وی افزود: متاسفانه بودجهنویسان و کارشناسان این امر، مطابق چارچوبهای، الگوهای ثابتی که وجود دارد، بودجه را تنظیم میکنند و ارائه میدهند. این امر نهتنها در مرکزیت کشور بلکه در استان ها که بخشی از بودجه را بهعنوان پیشنهاد به سازمان مدیریت و برنامهریزی ارجاع میدهند، هدفدار و هدفمند نیست؛ به طوری که بودجه سالانه یک کشور باید یک هدف خاصی را تعقیب کند و با برنامهای دقیق گامهای رسیدن به آن هدف تعریف شود. لذا نظام بودجهنویسی کشور این گونه نیست و باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با الزامات بودجه سال آتی متذکر شد: یکی از شاخصهای بسیار مهمی که بایستی در بودجه سال 95 توسط دولت لحاظ شود، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است که باید به برنامه تبدیل شود و در قالب بودجه، عملیاتی شود. این سیاستها کاملا مشخص است؛ زیرا این موضوع توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. لذا ما باید اولویتهای کشور را دریابیم و در قالب بودجه، عملیاتی کنیم.

سعیدی با اشاره به اولویتهای کشور یادآور شد: معتقدیم که اولین اولویت کشور، بحث حمایت از تولید داخلی است؛ زیرا اگر بخواهیم مشکل اشتغال جامعه را حل کنیم، باید حمایت از تولید را در اولویت قرار دهیم. لذا حمایت از تولید باید در بودجه لحاظ شود تا به صورت عملیاتی در بیاید. اولویت دوم بحث تسهیلات در ارتباط با سرمایهگذاریهای زود بازده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته باید یادآور شد که در دولتهای قبلی حمایت از بنگاههای زود بازده مطرح بوده است؛ اما به دلیل عدم نظارت درست و عدم برنامه دقیق، عملا به نتیجه نرسیده است. بنابراین به دلیل عدم وجود برنامه دقیق، هزینهها در جاهایی که هیچ بازدهای نداشت، صرف شد. برای روشنشدن مسئله باید بگویم، به طور مثال در 10 سال پیش دولت، برای پرداخت تسهیلات به بنگاهها و کارگاههای اشتغال زا، برای جذب هر نفر، مبلغ 3 میلیون تومان پرداخت میکرد. این درحالی بود که مدیر کارگاه 30 نفر از کارگران خود را لغو قرارداد میکرد و دوباره همان 30 نفر را جذب میکرد. با این احتساب در 10 سال گذشته مدیر کارگاه مبلغ90 میلیون تومان را به عنوان تسهیلات با سود 2 الی 3 درصد (بسیار اندک) جذب کارگاه کوچک خود میکرد؛ در حالی که در کلان هیچ اتفاقی هم رخ نمیداد و بالعکس تبعات و مشکلاتی را در جامعه به وجود میآورد. سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان ضرورت توجه به بحث جمعیت و خانواده تاکید کرد: در بیان اولویت سوم برنامه بودجه 95 معتقدم که اولویت سوم بودجه، بحث جمعیت و خانواده و تعالی خانواده است که مورد تاکید و دغدغه رهبری معظم بوده و هست. به طور کلی باید گفت یکی از مباحثی که باید در بودجه توجه ویژه قرار گیرد، موضوع تعالی خانواده است. لذا باید بحث جمعیتی کشور به یک سرانجامی برسد و نباید از این موضوع بسیار مهم غفلت کنیم.وی تصریح کرد: متاسفانه وام ازدواجی که برای تسهیل امر ازدواج جوانان در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز است؛ این در حالی است که وام خرید از ایران خودرو که از اولویت خاصی برخوردار نیست چندین برابر وام ازدواج و تشکیل خانواده است. سعیدی در پایان با اشاره به ضرورت اصلاح و تقویت زیرساختها به عنوان اولویت دیگر بودجه سال آینده گفت: اولویت دیگر بودجه سال 95، توجه به زیرساختهای کشور است. لذا اصلاح و تقویت زیرساختهای کشور بایستی در نظام بودجهریزی از اهمیت بالایی برخوردار باشد تا بتوانیم با اصلاح و تقویت زیرساختهای اقتصادی چرخ اقتصاد را به حرکت در آوریم.

https://shoma-weekly.ir/L67FBi