مجلس

نظام آمریکا رو به افول است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارات اخیر رییس جمهورآمریکا مبنی برپایان دوران جنگ اظهارداشت: آنچه که از عملکرد اوباما در دوره گذشته مشاهده کردیم متناقض با وعده‌هایی است که درشعارهای خود بیان کرده بود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارات اخیر رییس جمهورآمریکا مبنی برپایان دوران جنگ اظهارداشت: آنچه که از عملکرد اوباما در دوره گذشته مشاهده کردیم متناقض با وعدههایی است که درشعارهای خود بیان کرده بود.

حجت الاسلام سبحانی نیا ادامه داد: مسائلی درخصوص خاورمیانه و کشورهای منطقه چون افغانستان، عراق مطرح بود که محقق نشد. اکنون که دور جدید ریاست ایشان آغاز شده سیاست پایان دوره جنگ سیاست خوبی است. این سیاست یعنی آمریکا از رژیم صهیونیستی دفاع نکند، زیرا عامل برافروزی جنگ یا تضعیف حقوق ملتها درمنطقه خاورمیانه رژیم صهیونیستی است. البته بعید میدانم که لابیهای صهیونیستی این مجال را به آقای اوباما بدهند تا نگاهی که امروز مطرح است را محقق کند.

حسین سبحانی نیا عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با بیان شرایط کنونی کشورهای غرب و آمریکا خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که آمریکا وغرب گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و این مسئله انکارناپذیر است وآثار آن کاملاً مشهود است. مضاف بر مشکلات اقتصادی که دولت آمریکا با آن مواجه است، جنبش سیاسی وال استریت است که ناشی از مشکلات اقتصادی مردم است وبه عنوان یک جریان سیاسی موثر در آمریکا و غرب محسوب میشود که آنان به سیاستهای دولتهایشان معترض هستند. لذا پایان دوران جنگ تاچه مقدار بتواند تاثیرگذار وعملیاتی شود باید منتظر اجرای آن باشیم البته بنده خودم امیدوار به این گونه مسایل نیستم.

وی با اشاره به عدم تحقق شعارهای دوره قبل اوباما تصریح کرد: شعارتغییر یکی ازشعارهای اصلی دولت اوباما بود ولی ما تغییر اساسی در سیاستهای خارجی دولت آمریکا احساس نکردیم به همین دلیل شعار پایان دوران جنگ که در دور دوم مطرح است نمیتوان اطمینان کرد. آمریکا باید به دنبال یک سیاست عاقلانهای در منطقه باشد که برای دولت آمریکا کم هزینه باشد البته اگر به این شعار عمل نماید خوب است که ما به آن امیدوار نیستیم.

سبحانی نیا تاکید کرد: آنچه را که امروز آمریکا از نگاه جامعهشناسی دچار آن شده است ورود به دوران افول نظام حاکم آن است که دراین مرحله افراط وتفریط بسیاری را شاهد بودیم. اکنون آثار وشواهدی وجود دارد که نشانه فروپاشی این ابرقدرت بلامنازع را آشکار نموده است. ممکن است این مسئله با سرعت قابل توجهی انجام نپذیرد اما همین نشانهها حاکی از آن است که این حرکت آغازشده است که به نتیجه خواهد رسید. چنانچه که ما در فروپاشی شوروی سابق شاهد این مسئله بودیم.

وی در پایان اظهار داشت: باید گفت در آینده نه چندان دور چین و هند به عنوان رقبای اقتصادی سرسخت آمریکا وارد عرصه خواهند شد که با توجه به آنکه یکی ازاهرمهای قدرت اقتصاد است و آمریکا به لحاظ سیاسی، نظامی وامنیتی شرایط پایداری نخواهد داشت که این وضعیت، وضعیت شکنندهای است.

https://shoma-weekly.ir/ZBLMM5