مجلس

نظارت مجلس ناسازگاری با دولت یا مطالبه گری مردمی

نماینده پیشین مجلس تاکید کرد که نمایندگان مجلس باید به جای سوالات و احظار مکرر وزرا، رویکرد تعاملی با دولت را پیش بگیرند و با کم کردن تعداد سوالات و تذکرها زمینه همکاری دولت و مجلس را فراهم کنند.
علی عباسپور تهرانی فرد، با تاکید بر اینکه مجلس و دولت مستقل هستند و هر کدام وظایف مجزایی دارند گفت: وظایف مجلس تصویب قانون و نظارت بر اجرای قانون است و وظیفه دولت اجرای صحیح و دقیق قانون.

وی با تاکید بر اینکه در وظایف دولت و مجلس هیچ ابهامی وجود ندارد گفت: دولت و وزرای دولت مختار هستند پس از کسب رای اعتماد سیاست های و روش ها خود را با انتخاب آزادانه همکاران و مدیران پیش بگیرند.

عباسپور افزود: در مقابل نمایندگان هم این اختیار را دارند که طبق قانون هر جا ابهامی و اشکالی در حوزه عملکردی وزرا مشاهده می کنند با استفاده از ابزارهای قانونی خود از تذکر، سوال و سپس استیضاح استفاده کنندد تا ابهامات مد نظرشان یا رفع شود و یا سیاست ها و روش ها در حوزه اجرا تغییر کند.

وی ادامه داد: در مورد سوال هم پیش از این اینگونه بود که نمایندگان سوالی را از وزیر مطرح می کردند، وزیر در کمیسیون مربوطه حضور پیدا می کرد و پاسخگوی سوال می شد در صورت قانع نشدن سوال نماینده به صحن علنی ارسال می شد و وزیر موظف بود در صحن علنی به سوال مطرح شده پاسخ دهد که نهایت نماینده یا قانع می شد یا نمی شد، در صورت قانع نشدن راهکاری دیگری به غیر از استیضاح وجود نداشت که این هم معمولا انجام نمی گرفت.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: بر این اساس در مجلس هشتم تصمیم گرفته شد در آیین نامه داخلی مجلس تغییراتی ایجاد شود به این شکل که برای پیگیری سوال و اینکه پاسخ وزیر همراه با تعهد باشد مقرر شد که در پس از پاسخگویی وزیر از نمایندگان رای گیری شود که آیا پاسخ قانع کننده هست یا خیر که اگر قانع کننده نباشد وزیر کارت زردی دریافت می کند و سه کارت زرد خود به خود زمینه استیضاح وزیر را فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن این مکانیسم ها در راستای تقویت نظارت مجلس است گفت: نباید استفاده نمایندگان از مکانیزمی که قانون اساسی برای نظارت بر عملکرد دولت پیش بینی کرده است به ناسازگاری مجلس با دولت تعبیر کنیم.

عباسپور افزود: در دوره های گذشته هم که مجالسی تشکیل می شد که هم راستا با دولت بوده اند هیچگاه باب تذکر وسوال از وزرا بسته نشد و نمایندگان همسو با دولت هم هر جا احساس می کردند که نیاز است وزیر را به مجلس احضار کنند این کار را می کردند و هیچ گاه چنین نظری مطرح نمی شد که مجلس بنای ناسازگاری با دولت گذاشته است.

وی ادامه داد: از آن طرف هم اکنون نمایندگان باید درنظر داشته باشند که این دولت از نظر تفکر سیاسی بیش از پیش بر جریان قالب مجلس منطبق است اما قرارنیست این انطباق صد درصدی باشد و نمایندگان نمی توانند انتظار داشته باشند که وزرا دیدگاه های دیکته شده مجلس را به اجرا گذارد.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: نمایندگان باید در نظر داشته باشند که نباید وقت وزرا را به هر دلیل بگیرند و آنها را به مجلس احضار کنند تا پاسخگوی سوالات آنها باشند به ویژه در شرایط کنونی که کشور با اوضاع نابسمان ناشی از سوء مدیریت دولت های نهم روبرو است.

عباسپور در خاتمه گفت: نمایندگان باید به جای سوالات و احظار مکرر وزرا، رویکرد تعاملی با دولت را پیش بگیرند و با کم کردن تعداد سوالات و تذکرها زمینه را برای همکاری دولت و مجلس به منظور عبور از فضای کنونی کشور که بیان های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برهم ریخته است را فراهم کنند.

https://shoma-weekly.ir/pO3Aru