مجلس

نظارت مجلس در پساتحریم باید دقیق‌تر باشد

برای آنکه تمام راه‌های نفوذ دشمن را در اجرا برجام ببندیم باید نظارت مجلس را افزایش دهیم، زیرا نظارت از وظایف ذاتی مجلس است.
عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار« شما »در رابطه با الزامات و ضروریات کشور در پسا برجام اظهار داشت: شاید بتوان گفت تصمیم مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای برجام توسط دولت، پنج درصد راهی است که مجلس طی کرده است. در پسا برجام مجلس شورای اسلامی باید دو راه در نظر بگیرد. اول نظارت و دقت نظر در ارزیابی عملکرد دولت در اجرای برجام و همچنین‌‌‌‌رصدکردن اقدامات متقابل دو طرف که بایدعملیاتی شود. دوم ارزیابی آن چیزی که به عنوان بهره برای طرف مقابل فرض میشود که برای ما نانوشته است و شاید برای آنها منفعت باشد و برای ما خسران؛ لذا باید دقت لازم را داشته باشیم.

وی افزود: برجام به خودی خود یک سری تعهداتی را برای ما و کشورهای ۵+۱ ایجاد کرده است. رصد کردن این موضوع که آنها به تعهدات خود عمل میکنند، وظیفه مجلس است؛ اما مهمتر از این وظیفه، بحث ما این است که برجام وسیلهای برای آسیبهای آینده به کشور نباشد. آسیبهای آینده نیز‌‌ همان مواردی است که مقام معظم رهبری در حدود ۲۰ سخنرانی اخیرشان اشاره داشتهاند، که‌‌ همان بحث نفوذ بیگانه است. این نفوذ میتواند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد، همچنین این نفوذ میتواند در راستای تغیر ذائقه مردمی باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: قاعدتا دشمن و بیگانگان برای نفوذ در داخل با لطائفی وارد عمل خواهند شد. البته این امر یک بار با مطرح کردن مک دونالد محک زده شد؛ عدهای هم میگفتند که این موضوع سیاسی نبوده و از اهمیتی برخوردار نیست. اما باید توجه داشت که همین امر نقطه نفوذ بیگانه است. آنها به دنبال تغییر ذائقه سیاسی، اقتصادی ما هستند.

وی افزود: در واقع پسا برجام میتواند برای کشور ما یک فرصت باشد و هم یک تهدید! فرصت از این نظر که ما بیاییم آنچه که از منابع اقتصادی در اختیارمان قرار میگیرد، صرف تولید و اقتدار کشور کنیم و یادمان باشد که زمان تحریم برای کالاهای نه چندان مهم هم دچار مشکل میشدیم. به طور مثال ما در تحریمها شاید در بحث نفت به دلیل ذخایر نفتی دچار آسیب نمیشدیم ولی اگر بنزین را تحریم میکردند ما دچار مشکلات عدیدهای میشدیم؛ لذا باید از فضای به دست آمده در پسا برجام پالایشگاههایی را ایجاد کنیم که دشمن نیازمند بنزین ما بشود و تهدیدی را تبدیل به فرصت کنیم. اما اگر در پسا برجام بالعکس عمل کردیم و منابع مالی را صرف بنزین کردیم، باید منتظر باشیم، امتیازاتی که در این عرصه به دست آوردهایم، یک تهدید برای از کار انداختن کشور در راستای وابستگی بیشتر به کشورهای دیگر است.

مصری یادآور شد: تحریمها در طول ۳۶ سال از عمر انقلاب برای کشور ما فرصتهایی را ایجاد کرد که همین آمریکاییها که به ما امکاناتی نمیدادند و در عوض نفت را به تاراج میبردند، و در ازای آن اندک کالایی دریافت میکردیم. حال به جایی رسیدیم که بسیاری از مایحتاج خود را تامین کنیم. در پسا برجام باید تمام حواسمان صرف جلوگیری از نفوذ و تقویت راههایی که در زمان تحریم برای ما تهدید محسوب میشد باشیمکه اگر در آینده در اثر شیطنت طرف مقابل دوباره تحریمی ایجاد شد، از محدودیتهای خود نهراسیم و روی پای خود بایستیم. وی تاکید کرد: نکتهای که باید بسیار دقیق شویم این است که پسا برجام رانباید در قانون محصور کنیم؛ در پسا برجام باید یک عزم و همت ملی وجود داشته باشد، به طوری که دولت، ملت و مجلس باید به گونهای باشد که تمام راههای نفوذ را ببندیم. دولت باید منابع مالی که در پسا برجام که به دست ما میرسد فقط باید در
سرمایه گذاری
ها از آن استفاده شود و حق ندارد صرف هزینه جاری کند. این موضوعی است که در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در نظر گرفته شد که به این وسیله ایجاد تولید و اشغال شود. مصری خاطر نشان کرد: برای آنکه تمام راههای نفوذ دشمن را در اجرا برجام ببندیم باید نظارت مجلس را افزایش دهیم، زیرا نظارت از وظایف ذاتی مجلس است. ازطرفی هم اختیار اول و آخر مجلس هم تنها این قانون نیست، لذا مجلس اگر متوجه شود که کوچکترین قصوری در اجرای برجام اتفاق بیفتد که با یک روزنه برای نفوذ باز شود، قاعدتا وضع قانون جلوی آن مسدود خواهد شد. کما اینکه در مجلس هفتم غنی سازی تعلیق شده در زمان ریاست جمهوری خاتمی را تصویب کرد که غنی سازی باید ادامه پیدا کند و کسی هم حق توقف آن را ندارد؛ در واقع امروز هم مجلس ما‌‌ همان مجلس است.

https://shoma-weekly.ir/UJPLsb