مجلس

نظارت بر قضات باید دقیق‌تر و بیشتر شود

وی افزود: برخورد برخی قضات با مردم مناسب نیست، این برخوردها ممکن است چهره دستگاه قضایی را نزد افکار عمومی مخدوش کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه نظارت بر دستگاه قضا باید دقیق‌تر و بیشتر شود، گفت: برخورد برخی قضات با مردم مناسب نیست، این برخوردها ممکن است چهره دستگاه قضایی را نزد افکار عمومی مخدوش کند.
موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، درباره عملکرد قوه قضائیه، گفت:اطاله دادرسی جزء گلایه‌های بیشتر مراجعان به دستگاه قضا است اما کثرت پرونده‌ها و سلسله مراتب رسیدگی به آنها اقتضاء می‌کند که این مسئله بوجود آید.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی روال اداری را در دستگاه قضایی تشریح و اصلاح آن را دشوار خواند و افزود: تشکیل و ابلاغ پرونده، حضور دو طرف دعوا در دادگاه، مراحل و مراتب کارشناسی موضوع یا موضوع‌های محل اختلاف باعث طولانی شدن روال رسیدگی به یک پرونده می‌شود.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی دستگاه قضا متوازن با حجم مراجعات به این دستگاه نیست، افزود: قوه قضائیه طبق قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور سالی هشتصد قاضی می‌تواند استخدام کند که در کل تعداد قضات جذب شده به ۴ هزار نفر می‌رسد، این امر خود عامل رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها خواهد شد.
نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم حجم مراجعات به دستگاه قاضی را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: لایحه‌ای در این باره تقدیم مجلس هشتم شد که فرصتی برای بررسی آن در صحن علنی بوجود نیامد، در صورت تصویب آن لایحه، وظیفه همه دستگاه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم مشخص می‌شود.
وی با یادآوری عملکرد شوراهای حل اختلاف، ادامه داد: این شوراها در کاهش پرونده‌های قضایی خیلی کمک می‌کنند اما با همه این اوصاف تعداد مراجعات به دستگاه قضا زیاد است ضمن آنکه اطاله دادرسی نیز مزید بر علت می‌شود.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس درباره لزوم بررسی تخصصی پرونده‌های قضایی، یادآور شد: قوه قضائیه در این باره گام‌های بلندی برداشته، قطعاً قاضی که در یک حوزه تخصص بیشتری دارد سریع‌تر به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، در غیر این صورت ممکن است پرونده بی علت معطل شود یا قاضی استعلام‌های ناصواب و بی‌ربطی را برای اعلام حکم بخواهد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، قوه قضائیه را به لحاظ حوزه کاری، دستگاه حساسی خواند و تأکید کرد: از آنجاکه در بررسی پرونده‌ها باید عدالت برقرار شود،‌ نظارت بر این دستگاه باید دقیق‌تر و بیشتر شود تا کوچکترین تخلفی رخ ندهد چون مردم توقع ندارند کوچکترین تخلفی از قضات سر بزند بنابراین نظارت‌ها باید دقیق باشد چون برخورد برخی قضات با مردم مناسب نیست، این برخوردهای ممکن است قدری چهره دستگاه قضایی را نزد افکار عمومی مخدوش کند.

https://shoma-weekly.ir/XWSnuG