مجلس

نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی باید عملیاتی باشد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بانک مرکزی باید نسبت به دغدغه مردم درباره سپرده‌هایشان در مؤسسات مالی حساسیت نشان دهد، زیرا مردم به دولت و نظام بانکی اعتماد کرده و پول‌های خود را در این مؤسسات گذاشتند.

محمدرضا ملکشاهی‌راد نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: مردم لرستان و خوزستان بیشترین سپرده‌ها را در تعاونی آرمان یا همان وحدت دارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تجمعات و اعتراضات نسبت به نابسامانی و پاسخگو نبودن درباره سپرده‌های مردم در این مؤسسه در این دو استان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هنوز کسی از بانک مرکزی به درستی پاسخ سؤالات مردم را نداده است که آیا در نهایت ضرر و زیانی متوجه مردم نمی‌شود و مردم به سپرده‌های خود خواهند رسید یا نه.

ملکشاهی‌راد با تصریح بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید وظیفه این پاسخگویی را به عهده می‌گرفت، گفت: بانک مرکزی باید نسبت به دغدغه مردم درباره سپرده‌هایشان حساسیت نشان دهند چراکه مردم به دولت و نظام بانکی اعتماد کردند و پول‌های خود را در مؤسسات مالی گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: مردم که نمی‌روند خود تحقیق کنند که مؤسسه‌ای مجوز دارد یا خیر و به صرف اعتماد به فعالیت رسمی مؤسسه و عدم تعرض بانک مرکزی و قوه قضائیه آن را معتبر دانسته و پول‌های خود را به آن می‌سپارند چرا که مردم به حاکمیت اعتماد دارند.

نماینده مردم خرم‌آباد گفت: هفته گذشته با معاونت بانک مرکزی دیدار داشتم و ایشان را مُصِر بر حل مساله یافتم، اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که خود موسسه بیاید و مساله را حل کند.

وی با اشاره به اینکه خود موسسه آرمان فاقد مجوز بوده است، اضافه کرد: قطعاً ادامه کار و فعالیتش منوط به صدور مجوز است حال حل پیشنهادی بانک مرکزی این است که موسسه وحدت در یکی از موسسات مالی و اعتباری مجاز ادغام شود و وقتی ادغام شد موسسه جدید سپرده‌های مردم را پرداخت می‌کند.

ملکشاهی‌راد در این باره ادامه داد: موسسه‌ای به نام «ملل» وجود دارد که مسئولان بانک مرکزی در این باره با آن مذاکره‌ کرده‌اند و اگر این ادغام انجام شد مساله حل می‌شود و مشکل سپرده‌گذاران موسسه آرمان حل خواهد شد. البته ممکن است این ادغام قدری زمان ببرد.

وی با ذکر این نکته که حدود 90 درصد سپرده‌گذاران کمترین سپرده را در موسسه آرمان دارند عنوان داشت: بهترین راه این است که یا موسسه آرمان در یکی از موسسات مجاز ادغام شود یا اینکه به همین موسسه مجوز پرداخت بدهند.

نماینده مردم خرم‌آباد گفت: در صورت آغاز پرداخت مطالبات مردم از میزان اندک که حدود 90 درصد سپرده‌گذاران را پوشش می‌دهد بار روانی مثبتی ایجاد شده و در ادامه می‌توان پروژه ادغام را در پیش گرفت.

https://shoma-weekly.ir/tdiwL9